Századvég, Új folyam, 40. szám (2006)

MÚLT IDŐ - Horváth Sándor: A mindennapi szocializmus és a jelenkortörténet - Nézőpontok a szocialista korszak kutatásához

12 A MINDENNAPI SZOCIALIZMUS ÉS A JELENKORTÖRTÉNET módszerek adaptálása Arthur Marwicknak az 1960-as, vagy Jürgen Kocka számára az 1970-es években hasonló vitákat eredményezett, mint ahogy ők szálltak szembe az 1990-es években a nyelvi fordulat hatására keletkező kultúraközpontú elemzésekkel. Marwick, mikor a folyóirat szerkesztőségébe került, azon nyomban hozzáfogott a kultúratudomány irányából érkező, történetírásban is megjelenő episztemológiai kétely ócsárolásához. Publikálta a folyóirat­ban 1993 óta tartott előadásának sokadik változatát, amely eredetileg azt a címet viselte: A metahistory ostobaság - a történelem elengedhe­tetlenül fontos (Metahistory is Bunk - History is Essential). Marwick a Hayden White-tal a lapban folytatott vitájában - például a történet­­tudomány és a természettudományok közötti párhuzamok ecsete­lésével - hasonló pozíciót foglalt el, mint az episztemológiai kételyt kiiktató totalitárius elmélet hívei.24 25 26 Marwick 1997-ben közölt egyik utolsó kirohanásában a kultúratudomány ellen végül már azt a nem túl eredeti érvet használta, hogy azért változtatták meg a lap formátumát (végjegyzetek helyett lapalji lábjegyzetekre), mert a történettudományt a lábjegyzetek teszik tudománnyá, ezért költők ne küldjék írásaikat a lapba.“ A jelenkortörténet és a folyóirat egyik fontos újításának az Open University professzora azt tartotta, hogy ezentúl sokkal nagyobb mértékben kell a második világháborút követő eseményekkel foglal­kozni. 1998 végén Marwickot eltávolították a folyóirat szerkesztői kö­zül, 1999-ben az összehasonlító fasizmustörténettel foglalkozó Stanley Payne került az új szerkesztők közé, majd hamarosan a társadalomtör­téneti és történetfilozófiai elemzéseiről ismert Richard J. Evans.“ 1999 végétől az új paradigma, a kultúratudományból és a nyelvi fordulatból táplálkozó kultúratörténet, a mindennapok története vagy a diskurzus­­elemzés egyre gyakrabban jelent meg a folyóirat cikkei között, akár­csak a társadalmi reprezentáció fogalma. A szocializmuskutatások angolszász világán belül legjobban finan­szírozott szovjetológiában hasonló paradigmaváltás zajlott le az 1990- es évek közepén. A társadalomtudományos nézőpontot képviselő szovjetológus revizionisták második generációja - élükön Sheila Fitzpat­­rickkel, vagy a kultúratörténeti megközelítést a szovjetológiában meg­honosító Stephen Kotkinnal - a mindennapok sztálinizmusának kuta­ 24 A vita: Marwick 1995, 1, 5-36. Hyden White válaszában tiltakozott a rá osztott szerep ellen, de valószínűleg addigra már megszokta, hogy az általa is támasztott episztemológiai kételyt a történettudomány elleni támadásként értelmezik, emiatt „relativistának", „elhajlónak" titulálják, aki „tűrhetetlen módon" vonja kétségbe a történetírás tudomány voltát. White 1995, 233-246. 25 Marwick 1997, 5-8. 26 Például: Evans 1976, uő 1987, uő 1996, uő 1998.

Next