Századvég, Új folyam, 64. szám - Schlett (2012)

Nagy Ágoston: "A politikai gondolkodás történetének" kontextualista-konceptualista dimenziói

52 A „POLITIKAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETÉNEK" ... általában „nem a tárgyalt korszak, hanem a műveket létrehozó kor poli­tikai gondolkodását jellemzik" (Schlett 2009­, 52), annyiban talán még a „politikai gondolkodás története" sem lehetne mentes ezektől. A „látószög" szűkebb értelemben vett fogalma a „politikai gon­dolkodás történetében" elsősorban tehát nem a lehetséges történeti narratívák sokaságának párhuzamosságára vagy a társadalomtudomá­nyok mindenkori kontextushoz kötöttségére mint adottságra utal, hanem a „megértő" (i. m., 53) történészi felfogással szembeállított nor­matív - vagy annak tartott - múltkonstrukciókra. Azaz lényegében „a politika történelmi legitimációjának [...] tartósan intézményesült, mintegy tradícióvá vált szükséglete" (Gerő 1996, 114) ellenében foglal állást, ahol a „politizáló história" és a „historizáló politika" koncepciói kisebb-nagyobb mértékben egymásra csúsznak. A történeti irodalom bizonyos esetekben ezért a „politika" szférájában kezd el működni, és a „politikai gondolkodás" részévé válik. Ahol viszont a „szavak zsar­noksága" és a „látószögek" problémája a kortárs történetírással kerül kapcsolatba (Schlett 2009b), ott a (történet)tudomány termékeinek konstruált jellegére (Kisantal 2009, 23) mutat rá úgy, hogy a történeti elbeszélések sajátosságaiból fakadó problémákat a „politikai gondol­kodástörténetre" vonatkoztatva a narrativitás látszólagos kiiktatásával kerüli meg. A „paradigma” mint episztémé A politikai gondolkodás diszciplínájának három fontos előfeltevése van. Egyrészt feltételezi, hogy létezik a „politikai" mint sajátos tevé­kenységforma, amely elkülönül egyéb, „nem politikai" tevékenység­­formáktól, másrészt ehhez egy sajátos gondolkodásmódot társít, majd végül megállapítja, hogy „e sajátos gondolkodásmód kereteit meghatá­rozó gondolati struktúrák és képletek, alapfeltevések, értelmezési kere- 21 21 Hayden White szerint a történelmi elbeszéléseket nem szívesen tekintik „annak, amiként azok legnyilvánvalóbb formájukban megjelennek: nyelvi fikciónak", mely­nek „tartalma legalább annyira kitalált, mint amennyire talált" (White 1997a, 70). White a Metahistoryban elemzi részletesen a történeti „képzelet" [imagination] kü­lönböző „mélystruktúráit" a XIX. század klasszikusainak (Hegeltől Croce-ig) szövegei alapján (White 1973, ix. a „történelem poétikájáról" és a „történeti munka formális el­méletéről", 1-42). A történészi munkákat ebben a könyvben White az elbeszélő prózai diskurzus alakjában előadott verbális struktúráknak tekinti (uo.).

Next