Kegyes tanítórendi katolikus gimnázium, Szeged, 1858

A felgymnasiumi Olvasókönyv álláspontjairól. 1- §. A felgymnasiumban jelenleg divatozó tanrendszer alkotmánya fölötte sokat vár a tanodai olvasmányoktól. Bizonyítja ezt a többi között azon előny, melyet nekik az időnként felhasz­nálandó taneszközök sorában tulajdonít. Az ilyféle megelőnyösítést ott, hol, a kitűzött czél nagysága miatt, egy lépés sem történhetik alapos átgondolás nélkül, csak fontos indokok eredményezhették. Annyi bizonyos, hogy akár minden mástól elszigetelten akár az érintett eszközök sorában legyenek a tanodai olvasmányok tekintve, azonnal szembe ötlendik az érdek­lőség, mely őket a köznevelési pályának ügymozgásai között folyvást jellemzi. Mivel pedig az, a mi a köznevelési pályának ügymozgására érdeklőleg hat, mindig oly tárgy, mely a róla hozott és k­ányszerűleg megvitatott ítéletek mozgását is érdeklővé teszi, úgy véljük, hogy e tulajdonság a következő gondolatok itteni előadását is eléggé indokolja. Azon ítéletek között, melyek a tanodai olvasmányok ügyében hallhatók, három párté gerjeszt legnagyobb figyelmet. Mások ítéletei, az előbbiekéi alá sorolhatók lévén, itt mellőzhetők. Az első párt az Olvasókönyvek mellett lép föl; a második az egyes írók összes munkáinak alkalmazását védi; a harmadik a kiegyenlítés útján jár. Amazok ítéletei valamint elv­agy eredmény dolgában is szemközt állanak egymással; az utolsó főleg az egyoldalúsá­gok ellen támad ki. Egyik párt sincs követek nélkül, de a vitatkozás menete vajmi sokszor tanúsítja, hogy a követek felfogása ritkán i­ti meg a kellő mértéket. Különösen ama nézetről, mintha az első és második párt ítéletei csak amúgy vaktában vagy egyedül mellékezélek tekintetéből voltak volna kikapva, ti­szint le kell mondanunk, mihelyt a támogatásuk végett előhozott bizonyítékok mivoltára komolyabban ügyelünk. Bizonyítékaik nincsenek önkényileg galyabítva, annál kevesebbé voltak vaktában fölkapva, és mégsem lehet őket fogyatkozatla­noknak tekinteni. Oly pont, melynek alapos fölvilágosíthatása végett minden más előtt a pártok ügy­állásával kell megismerkednünk. Az első párt az Olvasókönyvek czélirányosságát vitatja. Okoskodásai ezekben ösz­pontosulnak. Az Olvasókönyvek, ha jól kezeltetnek, a nevelés ügyére nézve csak hasznosak lehetnek. Az ok nagyon szembetűnő. Míg ugyan­is az Olvasókönyvek a tanulókban egyénileg szükségelt készségek megindítására és megszilárdítására nagyon kedvező alkalmakat nyújtanak, addig a jól választott és jól rendezett művek, tartalmi szintúgy mint alaki jelességeiknél fogva, utat nyitnak többféle ismeretekhez. Ha pedig az iránytalan szétáradástól ment nevelés a fiatalok művelését és tanítását úgy intézi, a­hogyan azt az ő egyéni sajátszerűségük igényli, akkor az Olvasókönyvek czélirányossága iránt a legparányibb kétség sem támadhat.

Next