Állami Klauzál gimnázium, Szeged, 1901

ményei iránt eleve tájékozást nyerjenek“ , jelen soraim czéljául a szülőknek és a gyámoknak ezt a tájékoztatását vallom. Nem akarok tehát ezen alkalommal a görög nyelv mellett apológiát írni; nem akarom részletesebben tárgyalni, hogy a görög­pótló tanfolyamok felállításával életbe lépett kettős irány, a bifur­­káczió, az iskola egységét megbontotta; nem szándékom fejtegetni, hogy az alig behozott görögpótló tárgyak tantervét 9 évi élet után revideálni kellett; nem c­élom, hogy a görög nyelvet és görög­pótló tárgyakat tanuló ifjak számának százalékát egymással szembe állítva, a görög nyelvnek ma is nagyobb kedveltsége és elterjedtsége mellett érveltek; mindezek a kérdések és a belőlük levont követ­keztetések jobban illenének be a tudományos folyóiratok keretébe, mint az évi Értesítőbe. Csak konstatálni akarom, hogy a görögpótló törvény meg­alkotóinak egyáltalában nem volt szándékukban a görög nyelv kiküszöbölése, mert ugyancsak gróf Csáky miniszternek a közép­iskolákról szóló 1890. évi jelentésében olvashatjuk : „A reformnak legkevésbbé sem volt czélja a görög nyelv tanulását kiszorítani, sőt az volt egyik czélja, hogy a hivatottak az eddiginél nagyobb eredményt produkálhassanak s a görög műveltség kultúránkban az eddiginél mélyebb nyomokat mutasson fel.“ S ha még mindehhez hozzávesszük, hogy dr. Wlassics Gyula közoktatási miniszterünk az idei nagyszabású költségvetési megnyitó beszédében a jövő középiskolájáról szólva, a humaniórákat ekként méltányolja: „Én a modern iskolában a gerincznek a humaniórákat tekintem és a hu­manióráknak száműzésével lehetetlennek tartom a modern iskola felépítését,“ akkor nem lehet kétség az iránt, hogy a klasszikus tárgyak ma és a jövő modern iskolájában is megtartják az őket megillető első helyet, a­mi egyébiránt nem is lehet máskép. A klasszikus szellem halhatatlan termékeinek ilyen előkelő és irányadó helyekről jövő méltánylása s a görögpótló tantárgyaknak oly czéllal történt behozatala után, hogy a nyelvekre gyengébb tanulóktól a görög irodalmi tanítás felszabadulva, az attikai nyelv zengzetes bája, gördülékeny folyása annál inkább magával ragad­hassa a hivatottakat és ezek útján megtermékenyíthesse nemzeti kultúránkat, az én feladatom csak az lehet, hogy ismertessem a szülők és tanulók előtt, hogy a) mit kell tanulniok azoknak, kik a görög nyelvet és irodalmat és mit azoknak, kik a görögpótló ta­nulmányokat választják ; b) hogy vázoljam, minő pályákra képesít

Next