Szegedi Híradó, 1871. július-december (13. évfolyam, 79-156. szám)

1871-10-22 / 127. szám

1871. Tizenharmadik évfolyam. POL, Megjelen: hetenkint 3-szor, vasárnap, szerdán és pénteken reggel. Szerkesztőségi iroda, hová a lap szellemi részét illető közlemények külden­dők : iskola-utca, Vadász-ház, 1-ső emelet. Kiadóh­ivatal Burger Zsigmond könyvnyomdájában, hová az előfizetési pénzek küldendők. Szegeden házhozh­or­dással és vidékre postán : Egész évre . . . 8 frt. I Félévre . . . . 4 frt­ Évnegyedre ... 2 frt Helyben a kiadóhivataltól elvitetve: Egész évre . . . 7 frt. ) Félévre . . 3 frt 50 kr. Évnegyedre . . . 1 frt 75 kr. Hirdetések fölvétetnek : Szegeden a kiadóh­ivatalb­an; Pesten •Neumann B. első magyar hirdetési irodájában, , kígyó-utca 6. szám, Bécsben Hausenstein &■ Vogler (Neuer Markt 11), Oppelik A. (Wollzeile 22) és Mosse­ S Rudolf (Seilerstätte 22) hirdetési ügynököknél; Majia m. Frankfurtban G. L. Daube & Cp. és Mosse Rudolf 1 . hirdetési expeditiójában, Lipcsében Eugen Fort, Parisban Havas, Latllte, Bullier & Co. (Place de la Bourse 8),­­ Prágában, Münchenben, Nürinbergben, Strassburgban, Zürichben és Hamburgban Mosse R. hirdetési irodájában.­­127-ik szám. Vasárnap, október 22-én. TI­KAI ÉS VEGYESTARTA­LMÚ KÖZLÖNY. Előfizetési feltételek: Hirdetések dijai: Magánh­ird­etéseknél a hathasábos petitsor egyszeri hir­detésnél 4 kr., kétszerinél 5 kr., többszörinél 4 kr. és minden beigtatás után 30 kr. kincstári illeték fizetendő. Hivatalos hirdetések megrendelésénél a hirdetménynye együtt a díj előlegesen megküldendő, és pedig minden hirdetés után a bélyegilleték betudásával, 100 szóig 1 frt és 50 kr. minden további szóért egy kr. fizetendő. A „Nyilttér“ ben a négyhasábos petitsor igtatási dija 15 krajcár. Bécs, október 19. 1871. (K. L.) Annyi a tárgy, amiről irni le­hetne és irni kellene, hogy az olvasó a fon­tosabb napi események iránt tájékozva le­gyen, és mégis minden háttérbe szorul je­lenleg a még mindig meg nem oldott cseh kérdés előtt. Ott van a porosz király trón­beszéde, mely annyiban érdekel bennünket, amennyiben az a német-osztrák-magyar ba­rátság szükségét erősen hangsúlyozza; ott van a bajor kultuszminiszter határozott föl­lépése az infallibilisták ellen és a Döllin­­geristák mellett; ott van Benedetti önvédelmi brochure-je, melyben a porosz-francia háború kitörése előtti magaviseletét igazolja és bebizo­nyítja, hogy ő Vilmost soha sem sértette meg; ott van Lessines emlékirata, melyet az annak idején III. Napóleonhoz intézett a belga királyság annexiója érdekében; ott van a román vasúti ügy, melyet a kormány véglegesen Strousberg ellen döntött el: ott van az „internationale“, melynek veszedel­mes működését némelyek még az ogulini pucsban is fölismerni vélik, mintha a horvát nemzeti és szélső párt rendszeres izgatása nem adna kielégítő fölvilágosítást a történtek fölött; ott van végre a francia köztársaság, mely kötelezettségeit mindinkább teljesíti, a rendet és törvényességet helyreállítja és így az új kormányformát a napoleonisták bujtogatásai és cselszövényei dacára mindin­kább erősebb alapra állítja. Minderről, mondom, sokat lehetne és kellene írni ; azonban a nap hőse, hiában, a cseh nemzet és várnunk kell, míg ez sze­repét végig­játsza. Hogy e szerep mily fontos , bizonyítja azon körülmény , hogy a fejedelmi leirat fölötti miniszteri tanácskozá­sok már három napot vettek igénybe anél­kül, hogy megállapodás történt volna. Csak annyi látszik bizonyosnak, hogy a leirat a prágai alappontozatok lényeges módosítását fogja követelni. E módosítások mellett a közös minisztériumon kívül különösen An­­drássy lép a sorompóba és pedig nemcsak mint miniszter, hanem mint a Deákpárt képviselője is. Ez igen természetes; ha itt a foeneralizmus elve győz, úgy Magyarorszá­gon rövideden minden nemzetiségi ördög fölszabadul e törvény láncaitól, ami szük­­ségképen az 1848-iki események ismétlődé­sét eszközölné. Ettől pedig óvjon bennünket a gondviselés! Mi magyarok bizonyára nem akarják a nemzetiségek önkormányzatát, nyelvét és történelmi jogait szűk korlátok közé szorí­tani, vagy érdekeit sérteni és e lapokban már többször volt hangsúlyozva a cseh kiegyezés égető szüksége, többször ostorozva a néme­tek helytelen eljárása. Azonban amit a cse­hek a kibékülés díjául kívánnak, az már minket is kihoz a türelemből, mert az nem más, mint Ausztria szétdarabolása és gyön­­gítése s a szláv elem fölénye. Már mondot­tam és mindenki könnyen beláthatja, hogy ez,nem maradhatna visszahatás nélkül Ma­gyarországra; a prágai alappontozatok tehát, mint amelyek az egész birodalom vitális érdekeit kockáztatják, ha utólagosan nem mennek keresztül lényeges változásokon, mindenesetre elvetendők. A visszautasítás alkalmasint be is fog következni, mert nincs kilátás arra, hogy a csehek engednének. Feliratuk „utolsó szavuk“, mint mondják, és ha kiegyezési föltételeik most el nem fogadtatnak, úgy jövőre még nagyobbra szabják az egyezkedés árát, úgy tesznek majd , mint Sybilla tett könyveivel. E vén boszorkány Tarquinius római király­nak kilenc könyvet ajánlott föl, amelyekben állítólag Róma jövendő sorsa volt leírva. A király a könyveket drágálta; ekkor a vén asszony hármat a lángok közé dobott és a többi hatért még nagyobb összeget kért. Tarquinius vonakodott. Erre Sybilla ismét három könyvet vetett a tűzbe és az utolsó háromért még többet követelt. A király meg­ijedt és a három könyvet drága kincsen megvette. Nem tudom, hogy nem bánta-e meg később a jóslatok beváltását, de any­­nyit tudok, hogy nagy vakmerőség és elbi­zakodottság kell a csehek részéről ahoz, hogy az alappontozatok non plus ultrá­ja után még e mesével is fenyegetőznek. Igaz, hogy kettőn áll a vásár, azonban ez egy­szer alighanem a csehek fogják Tarquinius szerepét játszani. Most úgy áll a dolog, hogy Hohenwart kegyéből egy előnyös és kedvező kiegyezés mind a kilenc könyvét magukévá tehetik; ha neid nyúlnak utánuk mind a két kézzel, úgy Hohenwart egy utódot kap , ki még csak hat könyvet fog rendelkezésükre bocsátani. Ha ekkor is haboznak, úgy ismét veszendőbe megy három, a három utolsót aztán megveszik, és lesz kevesebb könyv és nagyobb áldozat. De még meggondolhatják a dolgot: megvan még mind a kilenc könyv és az ár valóban jutányos. A társas cégek s a virális jog. Szeged, okt. 21. Szeged város közgyűlése holnap kezdi meg a szervezési munkálat fölött tárgyalá­sát. Nem lesz talán még késő, ha a köz­gyűlés figyelmét e sok gonddal készült mun­kálat azon részére , mely a társas cégek vi­tális jogának gyakorlásáról intézkedik, föl­hívjuk. A törvény az iránt, hogy a társas cé­gek mint ilyenek bírnak e virális ké­pességgel , semmi útbaigazítást nem ad, mi­nélfogva a szervező küldöttségeknek itt a törvény szellemében kell keresniük eljárásuk kulcsát. Nálunk a küldöttség I. osztálya a társas cégeknél az elöl megnevezett cégtulajdonost vette be a virilisek közé, azon indoknál fogva , hogy a virilis jog személyhez kötött lévén , mint ilyen személyesen , nem pedig meghatalmazás által gyakorolható, a cégek­nél pedig, szerinte, az elöl megnevezett te­kinthető cégalapítónak. Ehez következetesen a nem megnevezett névre szóló cégeket (mint pl. „N. N. fiai“) nem is vette föl a jegyzékbe. Maga a szervező küldöttség azonban tovább ment, s egyenesen kimondá, hogy a társas cégek virilis jogát az fogja gyako­rolni , akit a cég erre megnevez. Az a kérdés már most , hogy a két el­térő fölfogáson alapuló intézkedés közül me­lyik a helyesebb, melyik felel meg inkább a törvény szellemének és célzatának ? Mi azt hiszszük, egyik sem. Az nem szenved kétséget, hogy a viri­lis jog tisztán személyes jog; e részben tehát együtt tartunk az I. alosztály nézeté­vel , de ebből nem fogadhatjuk el azt a kö­vetkeztetést, mely a cégek virilis jo­­g­á­t állapítja meg s ennek gyakorolhatá­­sára az elől megnevezettet tartja jogosított­­nak. Ez utóbbi önkényes föltevés, s ha már a jog el van ismerve , inkább pártoljuk azt, hogy a cég maga jelölje meg azon tagját, aki azt gyakorolja. Ha már azt valljuk, hogy a virilis jog személyes jog, ennek logikai következése az, hogy a cég, mint cég, nem bír virilis jog­gal. Természetes tehát, hogy ily következte­tés­­mellett a meghatalmazott általi képvise­letet még kevésbé fogadhatjuk el. Ez állítással ellentmondásba látszunk jönni a törvénynyel, mely a virilis jogot bi­zonyos adómennyiséghez kötötte. Ez ellent­mondás azonban csak látszólagos. Mert nem lehet ugyan tagadni, hogy ha egy cég a meg­­kívántató adómennyiséggel terhelve van, mint ilyen bir virilis képességgel; de a ké­pesség még nem jog­­az csak akkor le­het, ha személyre vagy személyek­re alkalmazva is megüti a törvé­nyes mértéket. Hogy félre ne értessünk, ennek magya­rázatát világos példában adjuk. A törvény a virilis jog alapjául megkí­ván bizonyos adóösszeget, pl. vegyünk itt 100 frtot. Már most A. földbirtokos fizet 100 frt adót, „N. N. testvérek“ cég fizet ugyan­annyit. Ha a cégek virilis jogot gyakorol­hatnak, akkor e cég egyik tagja ép oly vi­rilis, mint A. földbirtokos , holott, ha a cég adóösszegét az egyenlő jogú és kötelezettségű cégtulajdonosokra elosztjuk, kisül, hogy egyre talán fele vagy harmadrésze jut, tehát oly csekély összeg, amely virilis jogra már nem képesít. ..— és képviselője mégis benn ül a bizottmányban , 100 frt adóösszeg alapján, amit tényleg nem fizet, s kiszorít onnan mást, akit az ő helye valóban megilletne. Íme, nem világos kijátszása-e ez a tör­vény célzatának , a jogegyenlőségnek, mi­dőn előnyben részesít egyik polgárt a másik fölött ? Mi tehát a mi nézetünk ? Megmondjuk. A virilis jog,mint fönnebb mondank, sze­mélyhez és bizonyos adómenny­iséghez kötött jog lévén , ezt csak oly személy gyakorol­hatja, ki egymaga a megkívántató adómeny­­nyiséget fizeti. Ha tehát egy társas cég any­­nyi adót fizet, hogy abból mindegyik tagjára esik oly összeg, amennyi a virilis jogra képesít, akkor mindegyik fölveendő a virilisek közé, ellenkező esetben egyik sem, mert személyére nézve egyik sem bír virilis-képességgel. Ez a mi véleményünk, s hozzátehetjük, hogy eszerint járt el több megye , a többi közt Csongrád megye szervező küldöttsége is. Az ó-katholikus mozgalomról. A napokban egy távirat vonta magára figyelmünket, mely szerint Simor primás el­utazott, hogy az ó-katholikus mozgalommal szemben követendő eljárásról a lajtántúli egyháznagyokkal értekezzék. Mennyi a való e táviratban, nem kutat­juk. Rauscher tábornoknak okai lehetnek arra, hogy némi előintézkedéseket tegyen akkor, midőn Anton Alajos Bécsben az ó-katholikus mozgalomnak már határozott kifejezést adott; — de Simor csak az evan­géliumi óvatos kigyó lehet, ki a bajt, mely a magyar hierarchiát fenyegeti, még szü­letése előtt elfojtani akarja. S teszik ezt azon konciliumi atyák, kik oly nemes hévvel küzdöttek a csalatkozhat­­lansági dogma kimondása ellen; teszik ezt azok, kiknek okszerű következtetéssel gon­­dolniok lehete , hogy a dogma becikkelye­zése, melyet a józan értelem és fölvilágo­­sultság kérlelhetlen logikájával ostoroztak, hova előbb azon mozgalmat fogja eredmé­nyezni , mely immár, mint a fölkorbácsolt tenger hullámai, elsőbben is a jezsuita­ tá­bort , az infallibilisták ezen sötét gyárműhe­­lyét, fogja habjai alá temetni. Soha a lelkiismeret szabadsága, az em­beriség e legdrágább kincse, oly kiáltó szé­gyennel arculverve, soha az ész oly örült vakmerőséggel megtámadva nem volt, mint a csalatkozhatl­anság dogmatizálásával. Támadás akart ez lenni a modern ál­lam , annak irányelvei ellen, de a római hadjárat a lehető legügyetlenebb taktikával kezdetett meg, azon időben t. i., midőn még a kúria arral sem volt tisztában, hogy a hívek csatlakozni fognak-e ezen korsze­rűtlen, erőszakolt lépéshez. A dogma kimondatott. Azok, kik ko­rábban kimondását ellenezték, most fejbó­lintva hódoltak meg a többség oktalan hatá­rozata előtt. Föllépett azonban Döllinger s a kath. hívek átalános helyeslése közt tiltako­zott a megtámadott ész s a meggyalázott tudomány nevében e dogma kimondása el­len s kárhoztatá eleve annak szándékolt ki­hirdetését. Rómában tudniok, látniok kellett a kath. világ átalános fölháborodását, de visszalépni szégyen lett volna — és a csalatkozhatlan­­ság kihirdettetett. Követte ezt Döllinger s még néhány paptanár tüntetésszerü kiátkozása. Ezzel a kocka el volt vetve. Megindult az ellenharc s megszületett az ó-katholikus mozgalom, és pedig legke­vésbé oly szinben, mely a fanatikus jezsuita­párt részéről eretnekségnek volna nevezhető. A dolgok sajátságosan megváltoztak. A Péter sziklája megrendítve nem lett ugyan; de a sasfészek az ó-katholikusoknak jutott s a csalatkozhatlanság hívőinek csak a lejtős hegyoldal maradt. Ez pedig komoly, válságos helyzet Felülről Jézus, a világ leg­nagyobb embere meghamisítatlan tanainak hivő tábora, alulról a fenyegető hullámok , fönn az apostolok lelkesedése és komoly meggyőződése, lenn a tajtékzó örvény. . . . És a római kúria, élén a csalatkozhatlan pápával, még mindig hiszi, hogy e válságos helyzetből sikerülni fog kimenekülnie anél­kül, hogy vagy a hullámok eltemessék, vagy meghajoljon a komoly s az övénél sokkal népesebb tábor előtt, mely fegyverül az örök igazságok gazdag tárházát, az evangé­liumot hordja magával. Bajorországban s a Lajtán túl az ó-ka­tholikus mozgalom ünnepélyes manifesztációk közt nyer mind nagyobb kiterjedést. Hírlik, s mi teljesen elhiszszük, hogy a Vatikánban a németországi fejleményeknek szorongó szívvel néznek eléje. Antonelli, a csalatkozhatlanság alterego-ja, több ízben ekként nyilatkozott: vajha az ó-katholikusok reformmozgalma felekezetté alakulna, mert ez esetben e veszélyes elem az egyházból el volna távolítható, és Róma nem fél, ha egy felekezettel több lesz is Azonban fölötte ve­szélyessé válik a dolog, ha izgatásait az egyházon belül folytatja. — íme, Antonelli, a gyermekes, öreg Pius mellett már belátja azt, hogy a Jézus egyházát nem a római kúria többé, hanem az ó-katholikusok kép­viselik , kiknek nincs szükségük felekezetté alakulni, mert ők lettek az egyház és a csalatkozhatlanság hívei váltak felekezetté! Ezt hirdeté Anton Alajos október 15-én a bécsi városházi kis templomban az első ó-katholikus istentisztelet alkalmával, mely, ámbár a korunkban már nevetségessé vált interdiktum előzte meg, megható , lélek­emelő ünnepélyességgel folyt le, ugyany­­nyira , hogy hinni kelle, miszerint Jézus világot átölelő szelleme századok óta aligha érezte magát a hitélet oly üde s az ő te­remtő lehével oly dúsan fűszerezett légköré­ben , mint e kis kápolnában. Anton , az evangélium fölolvasása után, beszédében az ünnepély jelentőségét hangoz­­tató, majd nagy hatással szólt az ó- és új­­katholicizmusról. Szerinte — és valóban­­— az új­katholicizmus alig áll egyébből, mint puszta külsőségekből. Jézus szelleme nem uralkodik benne, nem élteti többé. A nagy mester utasítása apostolaihoz: „menjetek és tanítsatok minden népet“ — lábbal lett ta­pod­va, midőn a tanító egyház a csalatkoz­­hatlansági dogma által egy hozzánk hason­lóan gyarló emberben összpontosittatott. Ezen újítást azok, kik a katholizmust vallják, kik tehát nem lehetnek szakadár eretnekek, el nem fogadhatják. Végül kiemelé, hogy az ó-katholicizmus célja­ megindítani az egyház valóságos reformját, s lét­rehozni a hit­f­e­l­e­ke­z­e­t­e­k közti békés kiegyezést! A lelkes „hoch“-okban, melyekkel An­ton a templomból kilépve az óriás néptömeg által fogadtatott, a mi érzelmeink is visszhan­­goz­nak. Igen is, nekünk szabadulnunk kell amaz értelemnélküli cafrangoktól, miket az evangeliu­a tanainak elferdítése teremtett; nekünk vissza kell térnünk ama forráshoz, melyet Jézus nyitott meg az emberiségnek, s melynél ismét kebelében leszünk annak, amitől oly rég eltérített bennünket a papi önkény — az ős anyaszentegyháznak. Itt az idő a kath. egyház alapos refor­málására, s nem szabad felednünk, hogy a hitfelekezettel való kiegyezés józanabb , elő­ítéletektől ment korunk egyik főkövetel­ménye! És nálunk ? Mióta a kath. kongresszuson szabadel­­vűségünknek az ultramontanizmus botrány-

Next