Székely Hirlap, 1870 (2. évfolyam, 1-104. szám)

1870-04-20 / 32. szám

Il-ik évfolyam. 32 szám. Maros-Vásárhelyit. Szerda, április 20. 1870. SZÉKELT HÍRLAP politikai s vegyestartalmu közlöny. b KIADé-KIVATAl.­­ ^ Az ev. ref. főiskola nyomdájában. SZERKESZTŐI SZÁLLÁS: ?,TELEKI-KÖNYVTÁR.^ Hirdetési ár : Három hasábos garmond sorért, vagy annak helyéért először 7 kr., másodszor 6 kr., harmadszor 5 kr. és minden beigtatásért külön 30 kr. o. é. bélyegdij. — Három hasábos nyílttéri sorért 20 kr. o. é. Hirdetéseket elfogad, helyben a kiadó­hivatal. Pesten, Zelsler M. hirdetést közvetítő intézete, Király utcza 6O-ik sz., és J. Hausenstein és Vogler Bécsben (Neu-Markt 14. sz.) 5 Megjelenik e lap minden szerdán és szombaton reggel NAGY FELI­VEN. ELŐFIZETÉSI ÁR Negy Félévre 1 frt 2 .,Ж A sepsi-sz.-györgyi ev. ref. iskolaépítés ügyében. Zágon, apri­l 12. A sepsi-sz.-györgyi ev. ref. iskolaépítés ügyében megdöbbentő részvétlenség mutat­kozik. Nemzet elleni vétkes hanyagságnak lehetne mondani, ha Háromszék lakóiról ilyet, föltenni szabad lenne. — De az nem szabad. Nem szabad csak gondolnunk is azt, hogy e derék nép egyik legnagyobb legszebb ügyét hanyagsággal veszni enged­né. Elzsibbasztva tán a közelebbi idők politikai lázas mozgásai által, alszik csak a nemesei(!) s magasabb eszmék iránti részvét itt, s még nem támadott egy pró­fétai szózat: „Lázár jöjj ki“, mely az al­vót ébredésre mozdítja. De annak el kell jőni , mert az nem lehet,­­hogy ez a józan belátású nép épen ott ne találja meg el­járásának helyes irányát, a­hol legneve­zetesebb életérdekei forognak fenn. Itt pedig ez az eset van.­­ Hisz nézzünk egyenesen szembe a mi állásunkkal. Látjuk azt, hogy a taníttatás távolabb levő iskoláinkban évről évre költségesebb s terhesebb, annyira, hogy elég szülő nem győzvén ott a költést, kénytelen gyerme­két a tanulásból kivenni. Továbbá fájdalommal tapasztaljuk azt, hogy serdülő ifjaink külső iskolában igen hamar akarnak szabad szárnyra kelni. — Több példát mutathatunk fel arra, hogy ifjak, kik még a gymnasiális oszályokat sem végezték, már készülnek Pestre keres­nek 15 —16 éves — tehát még éretlen — korban életpályát maguknak. Komolyan ítélve e jelenséget nem tűnik-e szemébe az alapos vizsgálónak az, hogy külső iskoláinkknál gyermekeink a szülői felügyeletet nélkülözvén, gondolkozásuk biztos és helyes irányában tán e miatt tévednek oly könnyen. Már csak e két pontban látható ba­jokon mily jóltevőleg segítene az, ha Sz.­­Györgyön teljes középtanoda lenne, s fia­ink kevés költséggel — mintha csak ott­­hona lennének — s szemeink előtt szü­lői felügyeletünk alatt növekednének, hol gyakran találkozva, ők óhajtásaikat,, vá­gyaikat elmondanák nekünk, mi a jókat bennök megerősitnők, a tévedőket helyre igazitnók, s csak e közeliét által is meg­óvnék őket oly bajoktól, melyeknek tő­lünk távol a legjobb felügyelet mellett is ki vannak téve. De ez még nem minden.­­ Nézzük csak tovább a mi helyzetünket. Most is aggodalom fog el, ha elné­zünk Háromszéken, s keressük a tudomány­kedvelő s valóban tanult embereket, s nem egy helyen hallhatjuk e megdöbbentő kérdést: „ugyan kikből állítnál ki Három­széken egy jó tanári kart, s két jó törvény­széket?“ De mi lesz ezután? Kézdi-Vá­­sárhelyre egy reál iskola, Sz.­Györgyre egy gazdászati szakiskola van tervezve államköltségen. Akárki átláthatja, hogy népünk gyermekeit legnagyobb részben ezen iskolába fogja vinni , oda viszi azért, mert közelében vannak, s azért, mert ol­csóbban növeltethetni azokban. Növeked­nek is ott — egész jó indulattal tesszük fel — ügyes életre való gyakorlati ösme­­rettel biró gazdák, iparosok, kereskedők. De hol lesz a tudomány­kedvelő s valódi tanult ember? Ilyenek nélkül pedig mi olyanok leszünk a nemzet kebelén, annak sok tanult s tudománykedvelő fiai mellett, mint egy jelentéstelen falu az ország szép s gazdag városai mellett,­­ pedig száz ezerből álló tiszta székely nép egy tömeg­ben ennél többre van hivatva. Milyen jóltevőleg segitene e bajon az, ha a sz.-györgyi iskola teljes középtano­dává kiépítve és fejlesztve, jó és nemes irá­nyú növekedésével, ösztönt adna gyerme­keinknek a tudomány kedvelésére, s rendre benépesítné Háromszéket alaposan képzett, tanult,humánus nemes jellemű emberekkel. Mert ezt bátran föltehetjük, hogy azok közül, kik itt érettségi vizsgálatot tennének le, igen kevés maradna tovább­képzés nélkül, mivel ekkor már sem a távolság, sem a költség nem gátolnák annyira a szülőket abban, hogy már érettebb fiaikat felsőbb tanintézetbe vigyék. Mindezeket így átgondolva, világos az, hogy a sz.-györgyi iskola kiépítése és tovább­fejlesztése Háromszéknek egyik legnemesebb, legszentebb életérdeke. Vég­­hetetlenül fáj azért az embernek látni azt a jéghideg részvétlenséget, melylyel visel­tetnek Háromszék lakói ez ügy iránt. Vizsgálódva e részvétlenség okai kö­zül, főleg egy áll ki, mely egészen aka­dályt gördít ügyünk elébe, s melyet szám­ba kell vennünk. Azt mondják t. i. sokan : „miért áldozunk mi? úgy sem tudjuk ön­erőnkön az előnkbe tűzött czélt elér­ni, s a végén is vagy csak igy marad az iskola, vagy állami iskola lesz, s igy a mi áldozatunk, melyet pedig magunk meg­szorításával teszünk, felesleges.“ — Ez az ok teljességgel nem áll meg, mert a) ál­dozat örökké erény, tehát csak magunkra nézve sem felesleges, hanem egy legszebb kötelesség teljesítése ; b) áldozatunkkal, ha czélunkat egésszen el nem érjük is, egy lépést legalább teszünk előre, nem áll hát, hogy ha áldozunk is, így marad az iskola ; c) miért legyen állami ? Az ál­lamnak elég lesz az elől irt két iskolát táplálni. De lenne bár valaha állami a mi iskolánk is , hát felesleges volt-e akkor is az az áldozat, melyet tettünk mi arra, hogy Háromszéknek egy tudományos is­kolája is legyen? Ily czélra áldozni soha sem felesleges. Ez az egy ok van, melylyel a rész­vétlenséget mentegettetni halljuk ; én ré­szemről mást nem hallottam. Nincsen is teljességgel arra ok, é­s ha még­is ke­res ilyet valaki : a végén azt kell rá mon­danunk, hogy ez az ügy iránti hidegsé­gét akarja takarni. Csodálatos változása az emberi gon­dolkozásnak ! Egy évtizeddel ezelőtt, mi­kor az iskolát alapítottuk, versenyeztünk abban, hogy buzgóságban, áldozatkészség­­ben, ki jár elől, s most szánk néma, szi­vünk jéghideg, karjaink dermedten hullnak alá. Pedig a sz.-györgyi iskola felőle oly hő szeretettel formált reményeinknek tel­jesen megfelelt, egy jó iskola mértékét minden tekintetben megüti, Háromszéknek öröme és büszkesége lehet, s mindez idő­ben méltó Háromszék minden jó fiának áldozatkészségére. Vegyük szívünkre a dolgot Uraim! kiknek egy vagy más körben befolyásunk van, gondoljuk meg, hogy miként emel­kedése ezen iskolának emlékezetünkre ál­dást, úgy elmaradása nevünkre szégyen

Next