Székely Lapok, 1898. március (28. évfolyam, 18-26. szám)

1898-03-03 / 18. szám

XXVII. évfolyam SZERKESZTŐSÉG: Régibaromsásár utcza 1-ső szám, hová a lap szellemi részét illető közlem­án­yok küldendők.­­Mat Telephon szám 58. tel~ 18. szám. Felelős szerkesztő : Segéd szerkesztő: DR FENYVESI SOMA MÁTHÉ JÓZSEF. Marosvásárhelyt, 1898. márczius hó 3. POLITIKAI, TÁRSADALMI ÉS KÖZGAZDASÁGI*HETILAP. M­­­e­g­j­e­l­e­n, csü­törtök­ön és vasár­napon. ELŐFIZETÉS: Egy évre . 6 frt — kr. ||| Fél évre ... 3 frt. — kr Negyed évre . . 1 frt 50 kr. Előfizetést és hirdetményeket felvesz a .Székely Lapok. _________________kiadója: Adi Árpád. _______ Illarogtedavármegye tanügye. Tizennégy éve annak, hogy vár­megyénk tanügyi állapota a fennálló akadályok daczára is örvendetesen javul. Ezen idő alatt újra formáló­dott a tanítótestület, s raegifjult erejét erős nemzeti érzéssé­ viszi küzdelembe, s általában sokat ad arra, hogy munkájának eredménye legyen. A nemzetiségi viszonyok a régie­k ugyan, de legalább elértünk annyit, hogy képviselői bizonyos kímélet és mérséklettel ítélik a helyzetet, a magyar államhoz való viszonyukat és ebből kifolyólag azon irányt is, melyet iskolájukban követniük kell. Felekezeti súrlódásokról alig szól­hatunk. S ha itt-ott merülnek fel ellentétek, azok elsimításán egyenlő jóakarattal munkálkodnak. Ily viszonyok természetessé teszik a tanügyi viszonyok átalakulását, s jövőre még nagyobb reményt nyúj­tanak arra, hogy a fokozatos hala­dás javunkra válik. Iskola­hiány ma már alig észlel­hető. A vármegye 207 községe el van látva 226 iskolával és 269 taní­tóval. Ezek között azonban 36 köz­ségben olyan iskola van, melynek rozzant, sötét, régimódú épületét a tankötelesek számához és a mai viszonyoknak megfelelően átalakí­tani kell. A tanítói ezeknek is mind megfelelő képesítéssel bírnak, mit általában a nemzetiségi iskolákban működő tanítókról is elmondhatunk. Felszerelés tekintetében örvende­tes haladás tapasztalható. Az állam­nyomda kedvezménye és tanfelügye­lőnk segélyezése lehetővé tették, hogy az iskolák fentartói bár­­­ leg-­­ szükségesebb tanszereket megve-­­­hessék. Sőt 219 községben az iskolával­­ kapcsolatban tanítói-, ifjúsági-és nép-­­ könyvtárak állanak fenn, mint pl. J­­.-Szt-Imrén, M.-Régenben, Maros- Vécsen, Maros-Szt-Györgyön, Mező-­­ Bándon, Ny.-Szeredában stb. stb.,­­ melyeknek alapját a tanitók, tanfel-­­­ügyelő és Brake vetették meg. Sok­­ helyi dalos körök kötik össze az­­ iskolát az élettel. 71 községben van iskolai alap-­­ vagyon is. A tanügyi kiadások 127, 126 írtra rúgtak. A tanitók fizetése immár mindenütt elérte a minimális 300 frtot, sőt igen sok helyt a fizetés 400 frtra leendő kiegészítése iránt már a múlt évben tettek lépéseket. Ezen gondolkodás eredménye, hogy 109 tanító 21,201 frt államsegély­­­­ben részesült, s ezzel 102 tanító , 400, 7 tanító pedig 300 frt fizetés­hez jutott. Hogy a minimális 300 frt még mindenütt nem emelkedett 400 frtra, az a felekezetek indolenciáján és féltékenységén­ múlott, amennyiben­­ az állami beavatkozástól félnek. Talán eljő ennek is az ideje; ha ma nem, holnap. A tanítás azért folyik rendesen. Községi és állami iskoláinkban általá­ban jeles, felekezeti iskoláinkban­­ pedig megfelelő az elért eredmény. Szép i­s a­mennyiben itt-ott nem felelhetett meg az iskola hivatásá­nak, azt sem a tanítóknak, hanem némely helyt a túlzsúfoltságnak, más­helyt a községi elöljáróságok erély­­telenségének rovására írjuk. Ezen állítás igazolására szolgálhat a mulasztási statisztika, mely szerint az 1896—97. tanévben 32, 417 fél­nap mulasztás követtetett el. Ezen állítás igazsága mellett szól azon körülmény is, hogy büntetés alá csak 2448 eset jött melynek pénzbeli eredménye 1493 frt és néhány napszám, melyet az iskolák körüli tisztogatásra, iskolai felsze­relésekre stb. használtak fel. Ezen állítás mellett szól az is, hogy iskolai ügyekben tanúsított mulasztásért 13 esetben kellett köz­ségi elöljárósági tagok ellen bünte­tést alkalmazni. Pedig nyilvánvaló, hogy a legnagyobb hanyagságot büntették csupán: az összes tankötelesek száma megyénkben 34667. Ebből 24641 mindennapi, 10.026 ismétlő. Iskolába járt: 16.477 mindennapi, 5.276 ismétlő. Tehát még mindig nékülözi az ok­tatatást 8163 mindennapi és 4750 ismétlő tanköteles. E kényes és nem­zeti szempontból égető kérdés meg­oldása csak fokozott buzgósággal lesz­­ elérhető. Hiszük hogy tanfelügyelőnk nem sokára keresztül segíti tanü­gyieket e zátonyon is. Nemzetiségi iskola megyénkben 92 van. Ebből gör. kath. 61, gör. kel. 2, evang­h. Csekély eredmény­i­­­nyel működött 9 gör. kel. és 4 gör. kath. iskola, melyekben a magyar­nyelv is gyenge lábon áll. Iskolával kapcsolatos faiskola, hol a gyermekek oktatást nyernek a fatenyésztésből, 186 községben van. A mult évben 12 új állami iskola létesült, melyekre az állam 10 ezer frtot áldozott. Ezek volnának Marostordavárme­­gye tanfelügyelője jelentésének főbb adatai. Ha a haladás részét kiadjuk neki,—amint kétségtelenül meg is illeti, ha emellé számítjuk, hogy a múlt évben 104 iskolát látogatott meg és hivatalában 3857 ügydara­bot kellett ellátnia, elismeréssel kell adóznunk Deák Lajos kir. tanfel­ügyelőnek, ki a sokféle ellentétek kiegyenlítése és a megyei tanügy emelése érdekében 14 év óta önzet­lenül fáradozik. Önzetlen fáradozásának eredmé­nye, hogy megyénk tanügyének ha­ladásáról már 14 év óta beszélhetünk. Az elismerésből juttatnunk kell derék tanítóinknak is, mert a vezérrel együtt lelkesen munkálkodtak. íme minden községben van iskola, (képesített tanító nélkül csak 24 melyből 12 pap). A felszerelés meg­felelő, nemzetiségi és felekezeti békének örvendünk. Nagy szó ily tarka megyében mint a mienk. A közig, bizottság elismerése mellé csatoljuk a mienket, s igazán óhajt­juk, hogy e nagy munka végzéséhez segéd tanfelügyelőt kapjon a megye, mely iránt a közig. bizottság ismé­telten lépéseket tett. * * * T A R G Z A. Társadalmi érintkezések. „Székely Lapok“ eredeti tárczája. Irta: Ehenné Keményfy Katinka. Kimeríthetetlen tárgy, melyre mindegyre s minden alkalommal visszatérek. Szomjas lélekkel keresem azt a társa­dalmi életet, azt az emberekkel való kelle­mes érintkezést, melyre azt hiszem, minden gondolkozni, érezni tudó és akaró mivelt lény vágyik, törekszik, de fájdalom Ber­zsenyi szavai szerint „csak titkon érző lel­künk óhajtva sejti“, hogy társadalmi éle­tünk is „lehetne“­­ ha . . . . Sokféle „ha“ nyomul elő gondolataim tömkelegében, mikor e tárgyról gondolko­zom és nem tudom, melyiknek van ezek közül tulajdonképen létjogosultságuk. Szinte azt kellene hinnünk, a­mivel nyu­gaton vádolnak, hogy a magyar faj már vér alkatánál fogva nem képes sima tár­sadalmi érintkezésre, falán életre, de ezt­ nem szabad elfogadnunk, ezt meg kellene c­áfolnunk . Ámbár tényleg azt látjuk, egy vagy túlzásba vitt intimitás, vagy ellenségeskedés jellemzi érintkezésünket, a­mi a kellemes társadalmi életet, de főkép a sálán életet merőben kizárja, mert egy­felől a túlhajtott intimitás igen sokat meg­enged, sokszor az illem rovására is, más­felől elveszi az érintkezés ingerét, mert hisz a kiolvasott könyvet félre dobjuk. m Ilyen az indiserét társaság, nemcsak unal­massá válik, hanem teher, mely elöl mene­külünk. A nagy barátság másfelől többnyire konfliktusban is végződik, már azon gyen­geségünknél fogva is, hogy másoktól igen sokat, magunktól keveset követelünk, s másoknak semmit, magunknak mindent meg­bocsátunk. A sok „ha“ közül egy domborodik ki hatalmas plasticzitással s ez társadalmi neveléshiányunk. Valljuk be becsületes őszinteséggel, hogy ez így van. Ha ez a plasticus „ha“ eltüntethető volna, a többi természetszerűen utána sorvadna és mi kellemes társadalmi életet élhetnénk. A régi magyar társadalom hibája a con­­servativ izoláltságban gyökerezett s ennek utójátékai teremtették meg a Csiky Gergely tollára került Stomfay Kázmérok komikus légióját. Most más oldalra billent a serpenyő és­­ mondhatom nemcsak „cseberből vederbe“­­ jutottunk, de mintha a legis legvederebb edényben beszmelődnénk, hol lépten-nyo­­mon egymásba botorkázunk. A régi izolált s a maga kebelében ide­gent, hívatlant nem tűrő kastély életben volt valami tiszteletre méltó nobel jelleg mert a tartózkodás mindig nobel dolog,­­­­s habár felvilágosodott fejjel sokaltuk a túlhajtott önérzetet, mely a nemes levelek­hez és családi tradicziókhoz tapadt , de ritkábban bosszankodtunk meg! Szinte természetes reakcziója kellett hogy legyen ennek a régi életnek a más, a­mit én szűk szótárammal „felcseperedettek vi­­lágának“ nevezek. Engedjenek meg, de én Csiky Gergely Stomfay Kaz­imirjain nevetni nem tudok. Előttem mindig megható és szomorú, ha előkelő családokat sehhanyatlani, valódi úri­embert lesújtó helyzetbe sülyedni látok. És ez a komikum, a­mi az anyagi helyzet hiányosságából ered, szerintem már csak az „akasztófa humorok“ osztályába tar­tozik. De igen is tudok nevetni a felcsepere­dettek urhatnámságán, azon a szánalmas erőlködésen, mely ama meddő küzdelmük­ben culminál, hogy mennél előkelőbbeknek mennél elegánsabbaknak látszassanak. Sok humor van abban, higyyék el, a­mit az erőlködés és a kapaszkodás furcsa hely­zetei teremtenek! Mikor az ember rövid processusban az igénytelen petét hernyóvá, majd bábbá s hamarosan napsugárban sütkérező pillan­góvá látja átváltozni s látjuk, mint feledi el a tarka pille, hogy csak órákkal elébb milyen kevéssé aestheticusan nézett ki s m­ig elébb a káposztalapon rágódott, most mézen alul nem alkuszik . . . Mert ha már kész jól nevelt, mivelt sze­gény ember vagy család anyagi helyzethez, jut, annak eredménye mindig correct szokott lenni, az minden körülmények között comme il faut cselekszik és soha sem tesz provo­káló modorban semmit; — de ha a vagyoni helyzet megelőzi a miveltséget, az mindig visszás, nevetségesnél nevetségesebb hely­zeteket teremt s a társadalmi környezetre nézve valósággal kínos hatással van,­ kü­lönösen azon okból, mert a vagyoni hely­zetből eredő ferde önérzet folytán a mive­­letlen ember jelleméből kifolyó mindenfajta incorrectségekből erőszakos önhittséggel

Next