Székely Tanügy, 1914 (16. évfolyam, 1-19. szám)

1914-01-01 / 1. szám

Maros-Vásárhely, 1914. januárius 1. Székely Tanügy birtokod, a kenyered; hová lettek a munka eszközök kezedből? De szeretnélek, de szeretnénk meg­váltani szenvedésedtől. S n­e lehet! Csak sírok utánad s számlálgatom a perceket, melyek közelebb visznek, a pusztuláshoz. Hicsak nagyobb segéllyel, nagyobb akcióval nem teremtenek neked mun­kaalkalmakat és keresetet e hazában itthon, család véráztatta, de sok di­csőséges napot és eseményt látott földjén ! Fölhívjuk a székely kirendeltséget, törekedjék erre, hogy ne legyen ez a nép itthon idegen és árva. Iskolaorvos, írta: Daróczi György. Régi és sokszor szellőztetett és mutogatott mély sebe az elemi isko­lai oktatásnak az iskolaorvosi intéz­mény hiányossága, de mindeddig ha­tásos és a sebet teljes , behegyesztő gyógyszert még nem tudtak alkal­mazni rá. Szinte csodálatos az a lanyhaság, mely e kérdés megoldásában eddig mutatkozott. Pedig hogy mennyire szükséges volna ez ügyet már vég­legesen és közm­egnyugvásra elin­tézni, azt az iskolai élet tapasztala­tai eléggé igazolják. Hiszen köztudomású, hogy az elemi iskola legnagyobb kontingen­sét a szegényebb néposztály szolgál­tatja. Az a néposztály, amely sze­génységénél és csekélyebb műveltsé­­génél fogva a legkevésbbé törődik az egészségügyi kérdésekkel, minél­fogva sem a családban esetleg ki­törő betegséget felismerni nem ké­pes, sem azt szakértő orvos által kezeltetni jószántából nem hajlandó már csak az orvosok iránt veleszüle­tett ellenszenvénél fogva sem. Ha ehhez még hozzávesszük azt a tisz­taság iránti érzéketlenséget, mely né­pünknél szinte általános, könnyen elképzelhetjük, minő kedvező talajra találnak itt azok a ragályos betegsé­gek, melyek a gyermekhalandóságnak legfőbb okozói. És csakugyan a vörheny, a skar­­lát, a difteritisz stb. a gyermekvilág­nak e borzalmas rémei először mind­ az ilyen családokban ütnek tanyát, ahol nem egy esetben el is titkolják. Az ilyen családból kikerült gyermek­­­kek aztán vis­zik magukkal a beteg­­­­ség csirákat tovább az iskolába, ahol inn­ibilják a többieket s igy a baj rohamosan terjedve, mind­­ akadály nélkül keríti hatalmába a jövő üde reményeit irtózatos pusztításokat vé­gezve közöttük. Ez pedig nagy nemzeti csapás, mert a jövendőnk erőtőkéje van ér­zékenyen megkárosítva általa, amit nem egykönnyen lehet kiheverni. Íme idáig juthat az iskola megfe­lelő orvosi felügyelet és kellő intéz-­­­kedés hiányában Míg ha az iskola egészségét szak­értő, lelkiismeretes orvos gondozza,a­ki ha a baj fölléptével azonnal intéz­kedik és intézkedései fölött szigorú­­ ellenőrzést is gyakorol és gyakorol­­­­tat, akkor ilyen szomorú esetek be nem következhetnek. Akkor a jár­ványnak hamar útját lehet állani és amellett, hogy a halandóságot a mi­nimumra lehet csökkenteni, nem lesz kitéve az iskola annak, hogy majd minden évben főleg az átmeneti idő­szakokban hosszabb kényszer­vaká­ciókhoz folyamodjék, amelyek minden haladásnak és minden eredménynek valóságos megelői. Az elemi iskola valósággal irigy szemmel nézhet e tekintetben a kö­zépiskolára, ahol hasonlíthatlanul ked­vezőbb állapotok uralkodnak. Mert eltekintve attól, hogy az ide­járó növendékek szülei műveltebbek, felvilágosodottabbak, következőleg job­ban is ismerik az egészség köve­telményeit s a bajokat is hamarább felismerik és van is módjuk hozzá, hogy a fellépett ellenséggel szemben védekezzenek és azt legyőzzék,azon­kívül minden középiskolának rend­szeresen alkalmazott orvosa van, akinek legfőbb kötelessége, hogy a növendékek testi épsége fölött őr­ködjék s minden gyanús esetet meg­vizsgáljon s ehez képest a szükséges elkülönitésről gondoskodi­k és szi­gorú óvintézkedéseket léptessen életbe. De meg is látszik a gondoskodás rajta, mert ott a ragályos betegségek csak néha-néha szórványosan mutat­koznak és nem grasszálnak olyan ijesztő mértékben, mint a népiskolá­nál. Ebből kifolyólag a kórtól meg kimért gyermekek nincsenek is ki­téve annak, — mint a népiskolánál — heteken át cellengjenek, nélkü­lözve nemcsak az oktatást, hanem — ami talán erkölcsi tekintetből még fontosabb — a gondos felügyeletet is, ami miatt semmiesetre a jóban, de mindig és mindenütt csak a rosz­­ban gyarapodnak. Az iskolaorvosi intézmény égető kérdése nemcsak maguk között a tanítók között képezi nap-nap után élénk megbeszélés tárgyát és nem­csak a napi- és szaksajtóban van elég sűrűn pertraktálva, de már je­les paedagógusokból és nagytekinté­lyű orvosokból álló Első Magyar Gyermektanulmányi Kongresszuson is szóba került, ahol a kérdések minden ága jogát alaposan meg is vitatták, annak a meggyőződésnek adva kifejezést, hogy az iskola egész­ségügyének és zavartalan szellemi életének biztosítása tekintetéből ok­vetlenül szükséges lenne, hogy min­den iskolának legyen orvosa. Mert ha minden családnak első gondja, hogy megbízható, lelkiismeretes házi­orvost tartson, mennyivel inkább in­kább indokolt ez az iskoláknál, ahol tömérdek gyermek életéről, a jövő generáció megmentéséről van szó. Hát ez persze olyan ideális magas­laton álló kívánság, ahová valószínű­leg sohase jutunk el, mert szegény­ségünk nem engedi, hogy ilyen messzire terjeszkedjünk, mindannak dacára, hogy az egészségügy min­dennél előbbvaló. De azt már igenis követelhetjük, hogy az iskolák gya­koribb látogatása és szigorú vizsgá­lata tárgyában a körorvosokra vonat­kozó 1876 XIV. t­c. 19. §-ában fog­lalt rendelkezés a maga teljes egé­szében hajtassék végre és hogy az 1906-iki rendeletnek is érvény sze­reztessék, amelyekkel ha nem is tu­dunk egy csapásra mindent elintézni, de már nagy haladást teszünk az is­kola egészségügyének érdekében. S ha már ezt elértük, akkor sür­gethetjük annak a kívánságnak a megvalósítását is, hogy ha már nem lehet minden iskolának külön orvo­sa, legalább legyen a városon 4-6 isk­olának egy, mert a rendkívül agyon­halmozott hatósági u. n. rendőrorvos­tól igazán nem lehet kívánni, hogy sokféle dolgai mellett az iskolák lá­togatásában az ügy komolyságához mért lelkiismeretességet fejtsen ki. Az Első Gyermektanulmányi Kon­gresszus e kérdésre vonatkozólag 3. oldal.

Next