Állami főreáliskola, Székelyudvarhely, 1875
munka rendes folyamában van, akkor a tanárnak csak az dolga, hogy a tanulónak segítsen, akkor sohasem szabad azt háborgatnia ismételtetésekkel vagy kevésbé fontos javítással, vagy pedig keresztkérdésekkel. A tanárok ezen rész szokása, mely sokszor, türelmetlenségükből ered, okozza azt, hogy egyes tanulók, néha egész osztályok folytonosan habarnak, megakadnak és egyáltalában képtelenek egy sort összefüggően elmondani, vagy egy pár gondolatot összefoglalni és helyes egymásutánban elmondani. 9. Ha saját és társaink oktatásában tett tapasztalatainkra gondolunk, látjuk, hogy az elsajátító figyelem momentumára csak igen ritkán vagyunk tekintettel, pedig milyen fontos ez, bizonyítják Herbarte szavai: „Az oktatás sorrendjének tökéletes, minden követelménynek megfelelő elrendezése, ez azon nagy ideál, melyben a leghathatósabb eszközt látom az oktatás kellő sikerének biztosítására.“ Oktatásunk rendesen nem sokat törődik a tanulók meglevő képzeteivel, s csak arra van tekintettel, hogy előadjuk, ami elő van írva. Hibáját a tanár csak akkor veszi észre, mikor már késő azt helyrehozni, mikor a kellő figyelem már hiányzik s az oktatás ezáltal akadályozva van. Akkor természetesen kénytelen az önkénytes figyelemhez fordulni és azt felbuzdítás, gyakrabban megrovás és fenyegetések által felébreszteni. Nem tekintve azt, hogy milyenában való és sikertelen az ilyen eljárás, csak azt hozzuk fel ellene, hogy kényszerített figyelem sohasem képes kielégíteni azon várakozásokat, melyeket lelkiismeretes, becsületes oktatáshoz kötünk. Nagyon helyesen mondja Herbart egy helyen, hogy azon tanár, ki az apperceptiót figyelembe nem veszi, hasonlít a zenészhez, ki oly hegedűn játszik, melynek nincsenek húrjai. A legkedvezőbb esetben, ha az oktatás alapos, megszilárdulnak az elemi ismeretek a tanuló lelkében annyira, hogy segítségül jönnek a későbbi oktatásnál mint elsajátító képzettömegek. De ilyen képzettömeg több keletkezik egymás mellett, mindegyik izolált érdekkel; a felsőbb fokú oktatásra háramlik most a feladat, mely különben a kezdőoktatás feladatát