Állami Ybl gimnázium, Székesfehérvár, 1892

STOFÁN GYŐZŐ EMLÉKEZETE. I 1819—1892. A sors ritkán szokta a maga örömeit, reményeit zavartalanul nyúj­tani az embereknek. Az öröm és remény mellé rendesen oda állítja a hit, a fájdalom és kétségbeesés sötét árnyait is. — Örömmel, keblünkben tele re­ménynyel és lelkesültséggel vonultunk be a tanév elején az annyira óhajtott új reáliskolai épületbe, s íme rövid idő múlva, decz. 22-én már gyászlobogó hirdette szeretett kartársunknak, Stofán Győzőnek váratlan, korai elhunytát! Míg a nyugat nagy kulturnemzeteinél a tanügy és tudomány férfiait a sors hosszú, boldog, munkás élettel szokta megajándékozni, addig nálunk fáj­dalom ! a szellemi élet munkásait a férfikor delén ragadja el a kérlelhetlen halál. E szomorú jelenségnek egyik oka bizonyára az, hogy nálunk a ren­desen anyagi gondokkal küzködő ideális lelkű ifjú többnyire már megtörve, az önfentartás küzdelmeiben kimerülve jut el azon pályához melyet a régiek szerint az istenek az általuk gyűlölteknek tartanak fenn. Elragadta őt is a halál szeretett neje és nyolcz árva gyermekének ölelő karjai közül, kar­társainak szerető köréből, a férfikor virágában, 44 éves korában, tanári szolgálatának 21-dik, boldog családi életének 17-ik évében. Míg másoknak a Karácson az öröm és boldogság megszentelt ünnepe volt, addig ez ünnep az ő családjára a fájdalom és kétségbeesés, reánk nézve pedig a szomorúság és bánat gyászos idejévé vált! Szelleme, mely már itt e földön a végtelen kicsiny és nagy kifür­készhetlen problémáit kutatta, elköltözött oda, hol az örök világosságnak, a végtelenségnek és örökkévalóságnak válhatott részesévé! JÓSZÍVŰ ember volt s jobb sok másnál, kiket látszólag tisztelettel, elismeréssel, sőt hódolattal vesznek körbtt, de a­kiket bensőleg még sem szeret senki, mert hiú lelkük sivár és önző. Jó szive, humánus bánásmódja megnyitották számára a gyermeki szeretet tiszta, üde forrásait. Neje, nyolcz gyermeke, tanítványai mindnyá­jan szeretettel vették ő­t körül. Tanítványai kedvvel, odaadással hallgatták világos és felfogásukhoz mért mathematikai előadásait, melyekkel állandóan jeles eredményt tudott felmutatni, úgy, hogy a felsőbb osztályokban tanít­ványainak mathematikai tudása és ismerete mindig magas színvonalon állott.

Next