Szent Margit leánygimnázium, Székesfehérvár, 1935

t végzett mindenütt. Minden típusú iskolának életét megismerte, de különösen a középiskolák szervezetét, rendtartását, tantervét, életét tanulmányozta s figyelte meg minden részletében, minden megnyilvánulásában. Legalaposab­ban a franciák közoktatásügyét tanulmányozta; a francia középiskolák szá­zait látogatta meg s szemlélte közvetlen közelből a bennük folyó magas színvonalú oktató munkát. Szerzett ismereteit, tapasztalatait állandóan hoz­zámérte a hazai viszonyokhoz s összehasonlította a magyar középiskolák állapotával. Közoktatásügyünk vezetője előtt nem maradhatott ismeretlenül a cisz­terci rend fiatal tudósának élete és működése. Felismerte benne a magyar közoktatásügy emelésére irányuló terveinek munkatársát. Ép ilyen embe­rekre , európai színvonalon álló, de egyszersmind a magyar nemzeti mű­veltségért rajongó pedagógusokra van szüksége, hogy megvalósulhasson eszménye , a nemzeti művelődés egysége és a nemzethez tartozók világszem­léletének egyöntetűsége. Ezért a középiskolai tanároktól azt kívánja, hogy az új eszménynek megfelelő pedagógiai és didaktikai feladatokra rátermet­tek és felkészültek legyenek s hivatásuk szeretetével dolgozzannak azon férfiak vezetése alatt, akik az új magyar művelődési eszmény legkitűnőbb képviselői és őrei. A vezetőket éles szemmel, szerencsés kézzel már kivá­lasztotta és ezek közé a kiválasztottak közé emelte s a székesfehérvári tankerület élére állította a ciszterci rend kiváló tagját, dr. Balassa Brúnót. Szerencsésnek mondhatjuk a székesfehérvári tankerületet, hogy az új főigazgató személyében oly vezetőt kapott, aki sok irányú tanulmányai alapján s kimagasló pedagógiai tájékozottságával erre a vezetésre különös­képen rátermett és felkészült. Tudományossága és tapasztalata kettős fel­adat végzésére teszi képessé; egyrészt arra, hogy a budapesti tudomány­­egyetemen mint tanár a tanári pályára készülő ifjakat bevezesse a nevelés­­tudomány titkaiba, másrészt, hogy őre és irányítója legyen a tankerület iskoláinak. A kiváló pedagógusnak híre elérkezett hozzánk, mielőtt a miniszter magas méltóságába emelte, de hírét felülmúlta bemutatkozása azon a tanári értekezleten, amellyel az intézetben végzett hivatalos látogatásait zárta be. Monumentális előadásában gyönyörű távlatokat nyitogatott meg előttünk s hatalmas oktatást adott a magyar középiskola, sajátosan a ma­gyar leányközépiskola teendőiről. Az irányelveket, amelyeket számunkra megjelölt, követni fogjuk oktató-nevelő munkánkban, a nagy nemzetnevelő feladatokra felkészülünk kötelességeink komoly felfogásával s az új műve­lődési eszmény irányában haladó állandó önképzéssel. Mély tisztelettel és örömmel üdvözöljük dr. Balassa Brúnót, a magyar tudományosság kiváló képviselőjét a székesfehérvári tankerület élén és be­csületes szívvel kérjük a Mindenhatót: áldja­’meg őt egészséggel, munka­kedvvel, sok kegyelemmel, hogy a magyar nemzeti művelődés emelésére minél tovább és minél értékesebb eredménnyel működhessék !

Next