Szent Margit leánygimnázium, Székesfehérvár, 1935
t végzett mindenütt. Minden típusú iskolának életét megismerte, de különösen a középiskolák szervezetét, rendtartását, tantervét, életét tanulmányozta s figyelte meg minden részletében, minden megnyilvánulásában. Legalaposabban a franciák közoktatásügyét tanulmányozta; a francia középiskolák százait látogatta meg s szemlélte közvetlen közelből a bennük folyó magas színvonalú oktató munkát. Szerzett ismereteit, tapasztalatait állandóan hozzámérte a hazai viszonyokhoz s összehasonlította a magyar középiskolák állapotával. Közoktatásügyünk vezetője előtt nem maradhatott ismeretlenül a ciszterci rend fiatal tudósának élete és működése. Felismerte benne a magyar közoktatásügy emelésére irányuló terveinek munkatársát. Ép ilyen emberekre , európai színvonalon álló, de egyszersmind a magyar nemzeti műveltségért rajongó pedagógusokra van szüksége, hogy megvalósulhasson eszménye , a nemzeti művelődés egysége és a nemzethez tartozók világszemléletének egyöntetűsége. Ezért a középiskolai tanároktól azt kívánja, hogy az új eszménynek megfelelő pedagógiai és didaktikai feladatokra rátermettek és felkészültek legyenek s hivatásuk szeretetével dolgozzannak azon férfiak vezetése alatt, akik az új magyar művelődési eszmény legkitűnőbb képviselői és őrei. A vezetőket éles szemmel, szerencsés kézzel már kiválasztotta és ezek közé a kiválasztottak közé emelte s a székesfehérvári tankerület élére állította a ciszterci rend kiváló tagját, dr. Balassa Brúnót. Szerencsésnek mondhatjuk a székesfehérvári tankerületet, hogy az új főigazgató személyében oly vezetőt kapott, aki sok irányú tanulmányai alapján s kimagasló pedagógiai tájékozottságával erre a vezetésre különösképen rátermett és felkészült. Tudományossága és tapasztalata kettős feladat végzésére teszi képessé; egyrészt arra, hogy a budapesti tudományegyetemen mint tanár a tanári pályára készülő ifjakat bevezesse a neveléstudomány titkaiba, másrészt, hogy őre és irányítója legyen a tankerület iskoláinak. A kiváló pedagógusnak híre elérkezett hozzánk, mielőtt a miniszter magas méltóságába emelte, de hírét felülmúlta bemutatkozása azon a tanári értekezleten, amellyel az intézetben végzett hivatalos látogatásait zárta be. Monumentális előadásában gyönyörű távlatokat nyitogatott meg előttünk s hatalmas oktatást adott a magyar középiskola, sajátosan a magyar leányközépiskola teendőiről. Az irányelveket, amelyeket számunkra megjelölt, követni fogjuk oktató-nevelő munkánkban, a nagy nemzetnevelő feladatokra felkészülünk kötelességeink komoly felfogásával s az új művelődési eszmény irányában haladó állandó önképzéssel. Mély tisztelettel és örömmel üdvözöljük dr. Balassa Brúnót, a magyar tudományosság kiváló képviselőjét a székesfehérvári tankerület élén és becsületes szívvel kérjük a Mindenhatót: áldja’meg őt egészséggel, munkakedvvel, sok kegyelemmel, hogy a magyar nemzeti művelődés emelésére minél tovább és minél értékesebb eredménnyel működhessék !