Szekszárdi Vasárnap, 2021 (31. évfolyam, 1-24. szám)

2021-05-23 / 19. szám

„ SZEKSZÁRDI VASARMNAP 2 JEGYZET TÓTH RÓBERT Csodamód Mintha nem egy nyelvet be­szélnénk - szoktuk mondani, amikor nem értjük meg egy­mást. E roppant találó kife­jezéssel nyugtázzuk: nincs esély előrehaladásra a dis­kurzusban. S mivel a kom­munikáció kulcsjelentőségű az ember és a közösségek fele­melkedésében, nem meglepő, hogy a megértés fontosságá­ról évezredes mítoszok ma­radtak fenn. Ha csak Bábel esetét említjük meg, azonnal kiviláglik a magyarázat, mi­szerint a közös nyelv hiánya az építő munkát szabotáló zűrzavarhoz vezet. Mi több, a közösség szétszóródásához. De mint ismeretes - vagy vallhatjuk szilárd dogmaként is -, a Teremtő szeretete vég­telen. Ezért van terv arra is, hogy a szétszóródott közösség végül megértse egymást. Pünkösd talán nem a leg­népszerűbb ünnep a világi körökben, hiszen a plázákat nem ostromolják, nincs fel­hajtás és ajándékozás sem. Viszont emlékeznünk kell, hogy az emberiség igenis részesült valamiben. Isteni csodában. Mert a feltáma­dást követő hetedik vasár­nap nem csak az egyháza­lapításról és a nagy küldetés megkezdéséről szólt, hanem magával hozta a nyelvek csodáját is. Amikor az em­berek - még ha különböztek is - megértették a jóságos szavakat. Most lángnyelvek és égzengés híján kell csoda­mód megértenünk egymást. Bábel példájának okán. 1 KÖZÉLET 2021. május 23. Az utolsó mohikánnak érzem néha magam Beszélgetés Elblinger Ferenccel Középiskolás korában már járta a vidéket és régi korok műemlékeit fotózta. Származá­sából adódóan a svábság művészeti emlé­kei és a Schwäbische Türkei vidék érdekel­ték. Vonzotta a történelem, a helytörténet. Ennek ellenére fizikatanár lett belőle. Azt mondja, mindent kulturális szemszögből vizsgál. Jelenleg a szekszárdi Garay János Gimnázium 125 éves történetét dolgozza fel. Elblinger Ferenc számára mintát jelen­tenek tudásvágyból, emberségből, az értel­miségi lét nyitottsága szempontjából azok a tanár­egyéniségek, akik a gimnázium in­dulásának idején itt dolgoztak. Kuthy Gábor Amikor felmerült a 125 éves évforduló kapcsán az ünnepségsorozat ötlete, nekiállt saját portá­ján sepregetni, és előszedett régi eszközöket a fizikaszertárból, olyanokat, amelyeket a kollé­gák már rég nem használtak semmire. Évekkel ezelőtt már berendezett ilyen eszközökből egy folyosógalériát, sőt olykor-olykor az érdeklődő ifjúságot el is kápráztatta az ezekről gyűjtött tör­ténetekkel. Azt vallja, minden kutatásnak más a perspektívája, mást mutat meg egy korról, ugyankor - teszi hozzá - így lehet teljes képet kapni az események összefüggéseiről. Sok eset­ben kiderül, hogy bizony másképp történtek, mint ahogy azt a többség ismeri. - Utolsó mohikánnak érzem magam abból a szempontból, ahogy a kultúrát vizsgálom, mert számomra minden egy kulturális jelenség, így függ össze bennem a fizika, a történelem, a fo­tózás és a helytörténet. - Mi az érdekes az iskolakutatásban? - Minden. Ez olyan, mint egy nyomozás. Az egyik érdekesség hozza magával a másikat, az események mögött személyes emberi történe­tek, nem egy esetben tragédiák állnak. Tényleg azt érzem időnként, hogy olyan vagyok, mint egy nyomozó. Egy-egy személyiség nagyon sok történetet hordoz. Itt van például a tanácsköz­társaság kora, ami nagyon nehezen kutatható időszak, rengeteg emberi tragédiát hordoz. Az iskolatörténetbe is beugrik hirtelen néhány ra­dikális baloldali figura, akit nehéz megmagya­rázni. Itt van például az a Krámer Zsófia, akit az ország legjobb tanulójaként tartottak számon, egy év alatt minden felsőbb osztály anyagából le­vizsgázott, és mindjárt az érettségit is megcsinál­ta, miközben főkönyvelő volt a nyomdában. Ké­sőbb a Tanácsköztársaság egyik vezetője lett. De itt van az 1903-ban végző első osztály, amelyben két jeles tanuló volt: az egyik Holub József, aki akadémikus lett, a másik egy ismeretlen, Mol­nár Dezső nevű ember, Mészöly Miklós nagy­bácsija. Sárbogárdon egy megtűrt kommunista szervezet titkára lett, majd elmegyógyintézetbe zárták. Senki nem tud róla semmit, nem úgy, mint Holubról. Nagyon érdekes volt felkutatni, mi történt a gimnázium kiválóságaival. - Milyen volt a gimnázium megítélése? - Nem akarnék panaszkodni, de a tanárok megbecsülése kivételes volt abban az időben. Wigand János, az első igazgató a hatodik fize­tési osztályban volt, miközben a főbírók a he­tedikben. A tisztviselőtelepet együtt húzták föl és egymás mellé tudtak építkezni. A társadalmi megítélésük és ezzel együtt ,az elvárás is más volt velük szemben. A hatásuk alá kerültem ezeknek a nagy alakoknak, mert tényleg nagyon sok mindennel foglalkoztak. Akkoriban a tudós és a tanár nem vált élesen ketté. És volt a tanárok között egy ilyen tendencia: kis tudósnak képzel­ték magukat, és azzal a szemlélettel álltak a gye­rekekhez is, hogy kis tudósokat akartak belőlük képezni. Sajnos ez már messze nincs így. - Akkoriban a gimnázium tanári karának tag­jai a város meghatározó szellemi emberei voltak. Mi már nagyon messze vagyunk ettől, és nem is kezelik úgy a pedagógustársadalmat, mint akkor.

Next