Széphalom 22. (2012)

SZÁMADÁS ÉS SZEMLE - Gerliczki András: Az egész igézetében. János István Egyén és világegész című kötetéről

674 GERLICZKI ANDRÁS: János István Egyén és világ egész című kötetéről tünk fontos dokumentuma akkor is, ha színvo­nalában jelentősebb munkák is követték. Hason­lóan alulnézeti képét adja a kornak a Gúnyvers a XVIII. századból című írás. Lintzenmajer pékle­gény gúnyverse — a tanulmányíró megfogalmazá­sában — „a mezővárosi kultúra ’populáris regisz­terének’ egy érdekes adalékát szolgáltatja”. Az asszonycsúfoló latrikánus vers műfajának bemu­tatása új színekkel gazdagítja azt a művelődéstör­téneti tételt, miszerint a magaskultúrától a népi kultúrához közelítő írásbeliség sajátos (provinciá­lis) rétegét képviseli a népi tudatformának. A Latinság és folklór átfogó kultúrtörténeti ta­nulmány, önálló kutatási irány programját vázol­ja fel azzal, hogy a magyarországi latinitás évszá­zadait áttekintve a nyelvhasználaton túl a mű­veltség, az oktatás, a mindennapi élet területein is követi a latin nyelv jelenlétét. A tanulmány hangsúlyozza, hogy a nyelvi-kulturális kettősség elsősorban az oktatási rendszer vizsgálatához kap­csolódva tanulmányozható. „A latin-magyar kul­turális kölcsönhatások alapvető feltétele mégis­csak a stúdium: a középkor kevés számú job­­bágyliterátora és szerzetes-írója mindenesetre két kultúra talaján állt, vélhetően közelebb a népi műveltséghez, s a későbbi századok folyamán úgy nőtt a latinitás befolyása, ahogy a melanch­­toni kulturális modell révén Magyarországon is kiépültek a stúdiumot tanító kollégiumok, bete­tőzve mindez a katolikus iskolarendszer kiépülé­sével”, emeli ki az említett szempontot a szerző. Folklórkutatási eredményeiből ez a tanulmány­­gyűjtemény csak ízelítőt adhat, ám a Latinság és folklór is több stúdium eredményei kínálja. A legérdekesebb és legösztönzőbb talán a kollégiu­mi diákköltészet, diákfolklór taglalása, mely rész­ben a debreceni, részben a pataki hagyományok írott örökségére támaszkodik. A Krúdy és a magyar múlt - A Három király történelemlátása - szövege azt a párbeszédet kép­viseli, amit a szerző egész pályáján fontosnak tar­tott a múlt és jelen kölcsönviszonyában. „Krúdy Gyula a szubjektív idő írója volt ugyan, de az ő időélménye éppen olyan mélyen gyökerezett a konkrét történelmi időben, mint bármely száraz historikusé, azzal a különbséggel, hogy képes volt sugallani és láttatni a letűnt idők személyes di­menzióit is. — A nosztalgikus ködfátyol és a kuli­náris örömök kulisszái mögött nemzeti hagyo­mányainkat mélyen ismerő cinkos író kacsint vissza értő vagy értetlen olvasójára, emígyen: fejtsd meg a rejtélyt!” Az idézett sorok is igazol­ják, hogy a filológus interpretáció nemcsak meg­fér, hanem természetes módon jár együtt az esz­­széisztikus személyességgel, a színekben gazdag ábrázolásmóddal, az empatikus stílusvizsgálattal, az kultúrtörténetileg is megalapozott személyi­ségrekonstrukcióval. Tegyük hozzá, a könyv ta­nulmányai (legyenek értekezések vagy éppen esz­­széjellegű közelítések) sohasem állnak meg az adatoló, dokumentáló érvelésnél: mindig ott a háttér, a jelen és múlt viszonyában körvonalazó­dó emberi (intellektuális) univerzum. Karizmatikus sorsok, művek címen csoporto­sulnak a kötetzáró írások. A szerkesztők szándéka szerint olyan szövegek kerültek ebbe a ciklusba, amelyek János István meghatározó huszadik szá­zadi olvasmányai, személyes kíváncsiság és von­zódás vezérelte választásai. Funkcióját tekintve ez az írástípus egyszerre portréja szerzőjének és ala­nyának. Mintaadó ebből a szempontból a Sík Sándor: portrévázlat című írás. Az életmű lírai szövegegyüttesének értő kommentárja mellett ér­zékeny korrajzot kapunk, előterében egy szemé­lyiség, egy huszadik századi írósors rekonstrukci­ójával. A portré szerzője a textusokon túl az őket megszólaltató írástudóra is kíváncsi, s a tanul­mány záró részében a művész-értelmiségi lét át­fogó summázatát adja: „a tanításban is művet al­kotott, jövőt épített, értékeket halmozott, s a kor - beleértve a mai kort is — általános gyakorlatával szemben a tanítva tanulás, a docendo discimus gyakorlatát követte; az igazság sohasem az ex cathedra való kinyilatkoztatás formájában jelent meg, hanem kölcsönös viták pergőtüzében kris­tályosodott ki.” A Kékszakállú misztériuma annak a szertágazó tudósi-emberi érdeklődésnek bizonyítéka, amely az irodalom értékein túl a társművészetekre is nyitott. Mitologikus genezis, világ- és létértelme­zés, misztikus titok és mindent megmutatás, mi­tikus hagyomány és irodalmi szövegek intertex­­tuális hálózata, hogy csak néhány vezértémát emeljünk ki a tanulmányból. „A misztériumban

Next