Színes Vasárnap, 1997. március (4. évfolyam, 9-13. szám)

1997-03-16 / 11. szám

_________g­3­t­bM­­T__________________ 1997. március 16. Utcán márciusban Március 15. az utca ünnepe. Ezt az állítást azonban nem­csak a jelen zaklatott, sokszor kevéssé emelkedett ünnepi megmozdulásai teszik többér­telművé. A múlt, 1848 márciu­sának e középponti napja s ami utána következett, sem volt olyan egyértelmű népün­nepély, mint amilyenné utóbb egyszerűsítették. Az is volt, és más is. Minden utcának leg­kevesebb két oldala van... A legendás napokban nem­csak Pesten és Budán írták a történelmet. A Pozsonyban ülésező országgyűlés - a meg­határozó tettek és gondolatok alapján mondhatjuk úgy, hogy Kossuthék - a királyhoz inté­zett felirati javaslatban né­hány nappal 15. előtt már megfogalmazott szinte min­dent, amit utóbb a pesti fiatal­ság a 12 pontba foglalt. A po­zsonyiak azonban mindent a törvényes formák szerint kí­vántak intézni. Közbejött 13- án a bécsi forradalom, Metter­nich lemondása és a pesti március 15., amely Kossu­­thékkal párhuzamosan akció­zott. Pozsony nem tért el saját menetrendjétől. Az országgyű­lésiek a felirattal, követelése­ikkel, hajón Bécsbe utaztak, a királyhoz. Ezek voltak e forra­dalom legfelemelőbb órái. Bécsben és az ikervárosok­ban, Budán és Pesten szinte ugyanaz történt. Történelmi utcabál. Kossuthék cigányze­nekart vittek magukkal, de alig tudták muzsikáltatni, mert Bécsben, amerre csak mentek, mindenütt népün­nepélyek törtek ki. Az asszo­nyok az ablakokból szórták a virágokat, mindenfelé tánc, zene, este színház. Ahogy Pes­ten sem egy merő alkotmányo­­zó lendülettel teltek ezek a na­pok, hanem a legjobb ízű dia­dalmámorban. Kossuth mindazonáltal nem ájult el a pesti forradalomtól. Kijelentette, becsüli a várost, de az a törvényhozásnak pa­rancsolni nem fog. Széchenyi egyenesen el volt keseredve a felfordulástól. De igazán senkit nem zavart ekkor, hogy az utca sokszor mást gondol, mint az ország vezetői. És további csodálatos jele­netek következtek. Májusban például, amikor már tudni le­hetett, hogy a nemzetiségek nem fogadják el a magyar for­radalom által nekik ajánlott szerepet. Támadni fognak, a védekezésre, a hadsereg fel­szerelésére pedig nincs pénz. A Múzeumkertben nagygyű­lést tartottak, ahol adakozásra kérték a népet. És ott a hely­színen mindenki, ami csak arany, ezüst rajta volt, letépte, és egy irdatlan halomba hord­ta a Múzeum oszlopsora alá. Pedig ekkor már nem volt fel­hőtlen az utca és az első füg­getlen magyar kormány viszo­nya. Batthyány Lajos minisz­terelnök áprilisban - néhány erőszakos akció miatt - elren­delte, hogy tömeggyűlés csak előzetes bejelentéssel és en­gedély birtokában tartható. Jó oka volt a kormánynak arra, hogy nyugalmat teremt­sen maga körül. Az európai forradalmi hullám szorítása a nyár folyamán lazult, ernyedt, Bécs levegőhöz jutott. Amilyen alkotmányosan támadta már­ciusban a magyar országgyű­lés a királyt, V. Ferdinánd ugyanúgy, a formák megtartá­sával, például a Pragmatica Sanctióra hivatkozva próbálta meg visszavenni a vívmányok egy részét. Ebben számítha­tott a nemzetiségekre, akik úgy élték át, hogy épp olyan szabadságharcot vívnak a ma­gyarok ellen, mint azok a Habsburg-házzal szemben. És Jellasics szeptemberben már bevette Fehérvárt. Kossuth népfelkelést szervez, Pest ide­ges, Batthyány igyekszik meg­találni a megoldást. Ám az utca hat hónap után újfent meghatározó szerepet kért. Az utca és a balszeren­cse. Az uralkodó szeptember kö­zepén minden Magyarorszá­gon tartózkodó csapatot Lam­­berg Ferenc gróf parancsnok­sága alá helyez. Lamberg ma­gyar, de udvarhű. Batthyány úgy látta, hogy Lamberg kine­vezése az egyetlen esély arra, hogy megállítsák a horvátokat anélkül, hogy háborúba keve­rednének az udvarral. 27-én elindult Fehérvárra, hogy ta­lálkozzon Lamberggel, akiről úgy tudta, ott van. Kérte az or­szággyűlést, hogy ameddig vissza nem ér, ne ülésezzen. Elkerülte azonban Lamberget, aki épp Pestre indult. Közben somogyi kanászok elfogtak egy postaküldeményt, s az egyik levélből sokan arra következ­tettek, hogy az uralkodó Lam­berggel fel akarja oszlattatni az országgyűlést, a kormányt, egyszóval bevégeztetné a for­radalmat. A képviselők a mi­niszterelnök kérése ellenére még aznap éjjel újra összeül­tek. Kossuth javaslatára eltil­tották Lamberget mindenféle ténykedéstől. Ezt másnap reg­gel falragaszok hozták a város tudomására. Csütörtök volt, a hetivásár napja. Rengeteg em­ber az utcán. Idegesek, hiszen a küszöbön a horvátok. A Ká­roly laktanyából kiegyenesített kaszákat szereznek. S ekkor feltűnik a városban Lamberg. Nem nagyon jó pillanatban. Bár körülbelül annyira tudta, hogy hol is van igazából, mint Ferenc Ferdinánd Szarajevó­ban. Nagy hiba volt. Felismerték, felkoncolták. Lamberg meggyilkolása ma­ga volt a hadüzenet. Az alkot­mányos forradalom háborúba fordult. Amilyen csoda volt a márciusi vértelenség, úgy szállt el most minden esély az öldöklés nélküli folytatásra. És ez is az utca, a spontán na­gyot akarás, a minden meg­oldható, csak akarni kell len­dületének következménye­ként. Könnyen lehet, hogy enélkül is háború következett volna, de ki tudja? Az utcáról a harctérre vonult a sokaság. A maradottakra már másfé­le ünnepek vártak. Miskolcra például 1849. február 9-én, amikor megérkeztek a várost felszabadító huszárok. Az Al­földi Hírlap tudósítása szerint: „A sokaság rohanva lepte el az utczákat. Kitolakodott a mező­ségre is. Senki nem maradt a boltban, házban, a műhely­ben, még a betegágyban sem, minden jött látni a szabadító sereget, jött csodálni, éljent kiáltani, jött sírni - mert kevés ember volt a városban, ki e látványnál nem sírt, még aki­ket gyanúsoknak tart a közön­ség, azok is elérzékenyültek." Még néhány nagy győzelem, sírós utcabál, és vége. Görgey a Nemzethez inté­zett búcsúlevelében azt írja: „Egyetlen tanácsom és kíván­ságom, hogy vonuljatok vissza lakásaitokba és ne bocsátkoz­zatok harcba és ellenállásba még akkor sem, ha az ellenség városaitokba hatolt, mert sze­mélyi és vagyoni biztonságai­tokat valószínűleg csak úgy őrizhetitek meg, ha családi tűzhelyeiteknél és polgári fog­lalkozásotoknál maradtok nyugodtan.” Vl. Nagy N. Péter PUBLICISZTIKA -1 Átvilágítók Az átvilágító bírák kezdeményezésére az Országgyűlés nemzetbiztonsági bi­zottsága a héten olyan javaslatot foga­dott el, amellyel módosítanák az átvi­lágítási törvényt, vagyis átvilágító bí­rók esetében nem neveznének meg munkáltatót. Eddig Gál Zoltán, az Or­szággyűlés elnöke töltötte és tölti be ezt a tisztséget, ám a bírák szerint emiatt összeférhetetlenség keletke­zett, s így nem tudták átvilágítani az országgyűlési elnököt. Maga Gál Zol­tán arra az álláspontra helyezkedett, hogy munkáltatói jogosultsága kény­szerű és formális lépés: ő nem kívánta ezt, és ez a hatásköre nem jár semmi­lyen tényleges funkcióval, még az átvi­lágító bírák fizetésének megállapítása sem tartozik hozzá. Ő maga bízik az átvilágítók korrektségében, és bármi­kor kész elébük állni. A nemzetbiztonsági bizottság zárt üléséről kiszivárgott sajtójelentések szerint a szocialisták szavazata elle­nében hozta meg azt az állásfoglalását a testület, amelyben felkéri az adat­birtokosokat (NBH, BM, HM), hogy az átvilágító bírák által igényelt minden adatot szolgáltassanak ki, és azok helyszíni ellenőrzését is biztosítsák. Kónya Imre, a bizottság MDNP-s elnö­ke hozzáfűzte: a testület állásfoglalá­sa nem kötelező érvényű. Miután az ügy széles körű sajtó­nyilvánosságot kapott - egyes jelen­tések szerint az átvilágítók elégedet­lenek voltak a hiányos adatszolgálta­tással -, Nikolits István tárca nélküli miniszter szükségesnek érezte a helyzet tisztázását. Állásfoglalásában kijelentette: az ügynöktörvény alapján az adatbirtokosok kötelesek adatot szolgáltatni az ellenőrzendő személyek törvényben meghatározott tevékenységével kapcsolatban. Ez megtörtént és megtörténik: az illeté­kes minisztériumok és az NBH a tör­vénynek megfelelően minden, az elle­nőrzött személlyel kapcsolatos ada­tot átadnak az átvilágítóknak, és szá­mukra minden ilyen adatba bepillan­tást engednek. Nikolits: „A sajtóban megjelent tájékoztatásokkal ellentét­ben az átvilágító bírák nem állítot­ták, hogy a nemzetbiztonsági szolgá­latok hiányosan adják át a doku­mentumokat.” A miniszter szerint a probléma gyökere más: az átvilágító bírák kérése ugyanis többre irányul, mint amire a törvény felhatalmazza őket. A bírák az adatbirtokosok min­den nyilvántartásába be kívánnak tekinteni, és ki akarják terjeszteni vizsgálódásukat olyan nyilvántartá­sokra is, amelyek nem tartalmaznak adatot sem az ellenőrzött személyek­re, sem pedig a törvény hatálya alá eső tevékenységre vonatkozóan. Mi­után azonban ez ellentétes a törvényi felhatalmazással, erre nincs jogalap - fejti ki a titkosszolgálatokat fel­ügyelő miniszter. ( Mi mennyi? Nemrégiben látott napvilágot a gazda­ságvédelem koordinációjával foglalko­zó kormányzati illetékesnek az a nyi­latkozta, amely szerint a feketegazda­ság részarányának a növekedése a nemzeti összterméken (GDP) belül megállt. De vajon igaza van-e? Sokan kételkednek ebben, amihez hozzá kell tenni, hogy mind a helyeslő, mind a kétkedő vélemények igen nehezen bi­zonyíthatók. A feketegazdaságot kö­rülményes a statisztikáktól elvárható pontossággal elemezni: az sem volt soha bizonyított, hogy az általában el­fogadottnak tekintett, GDP-hez viszo­nyított 30 százalékos értéke nem több-e, vagy éppen nem kevesebb. Mindenesetre a Társadalomkutatási Informatikai Egyesülés (Tárki) márciu­si jelentése azt látszik számunkra megerősíteni, amit a hasábokon több­ször is írtunk: a feketegazdaság kö­szöni és jól van. Az egyesülés szakér­tőinek előrejelzése szerint ugyanis a szerencsétlen adó- és tb-szabályozás a gazdasági növekedés jelentős részét is a feketegazdaság felé tereli. Ha ez igaz, akkor ez több más sta­tisztikai alapú várakozással kapcso­latban is jogos kételyeket kelthet. Az­­életszínvonal, illetve a jövedelem, és így a belső fogyasztás, a vásárlóerő alakulása például a vártnál kedve­zőbb lehet. Hiszen ki bírná kiszámolni a számlát nem vagy csak részben adó orvosok és ügyvédek, autó-, víz- és gázszerelők, kőművesek, szobafestők és tapétázók adózatlan jövedelmét? Hogy a költségvetés károsodik, az két­ségbevonhatatlan. Másrészt viszont lassul az elszegényedés ahhoz képest, ami egy éve várható volt. A feketegazdaság egy sajátos „pozi­tívumát” (ezt a kifejezést jobb híján idézőjelben is csak igen nagy fenntar­tással véljük használhatónak) külön is érdemes megemlíteni. Előrejelzése szerint, miközben a GDP 2-2,5 száza­lékkal növekszik az idén (a Horn-kor­­mány számára ez a jó hír), a tényleges foglalkoztatottság a 40 százalékos szint alatt stabilizálódik. Ami gyakor­latilag azt jelenti, hogy egy keresőnek legalább 2,5 személy jövedelmét kell előállítania. Csakhogy - és idézzük - „a nemzetközi összehasonlításban is igen alacsony arányt ellensúlyozza a lakosság növekvő részének részvétele a fekete- és a szürkegazdaságban”. Alkotmányos aggályok Új elem az idei évtől hatályos adótör­vényben a becslés lehetősége. Ezzel akkor élhet az adóhatóság, ha adatai szerint a polgár olyan nagylábon él, amelyre bevallott jövedelméből nem telhet. A törvény szerint, ha a látható vagyongyarapodással és az életvitellel nincs összhangban a bevallott jövede­lem, akkor az adóhatóság becsléshez folyamodhat. Más szóval: „saccolás­­sal” állapíthatja meg, életmódjához mennyi jövedelemre lehetett volna szüksége az adóalanynak. Noha az adózó a rendelkezésre álló dokumentumokkal bizonyíthatja iga­zát és jogorvoslati fórumok is rendel­kezésére állnak, szakemberek szerint mégis komoly alkotmányossági aggá­lyok merülhetnek fel. Némelyek el­képzelhetőnek tartják, hogy az ügy­ben a végső szót az Alkotmánybíróság fogja kimondani. V. z J ?.ü±yii ilj. színes vasárnap 7 Petőfi ablakai A nyolc évvel ezelőtti március idusán örömmel autóztam Aszód felé, mégpedig a szomszédos nagyközségbe, Kartalra, ahová meghívtak Pe­tőfi Sándor szobrának avatására. Kétszeres örömmel mentem. Egyrészt a riporteri köteles­ség küldött, másrészt lokálpatrióta szívem hú­zott, hiszen Kartal a szülőfalum. De nem erről nevezetes. Hanem arról, amit a kartaliakon kí­vül talán csak az irodalomtörténészek tudnak, hogy ott született Petrovics István, Petőfi Sán­dor édesapja, a jó öreg korcsmáros. Anya­könyv bizonyítja ezt. Ott született az Úr 1794- es esztendejében. (Csak zárójelben jegyzem meg a csodaszép véletlent, hogy az én apám, ha nem is ott, hanem Kossuth Lajos szülőfalu­jában született, pontosan száz évvel később, az Úr 1894-es esztendejében.) De visszatérve Petrovics Istvánhoz. Tudni kell, hogy Petőfi Sándor nagyapja két ízben is élt ezen a vidéken. Két lányát is innen adta férjhez, s a mindmáig élő szájhagyomány tud­ni véli, hol állt az a mészárszék, ahol Petrovics István meglátta a napvilágot. Innen költözött a nagyapa a szomszédos Aszódra, egy nagybir­tokos szolgálatára. Rossz emberek őt is jégre vitték? Vagy a jobb jövő reményében szegő­dött oda? Ki tudná már megmondani. Ám elképzelni is fájdalmas, mennyivel sze­gényebbek lennénk, ha nem történt volna meg a nevezetes otthoncsere. Mert Petrovics Ist­ván, akkor már déli mészároslegény, ott pillan­totta meg a törékeny cselédlányt, Hrúz Máriát, a költő édesanyját. Nekem azért is fontos Petrovics István kar­­tali volta, mert tudom, hogy édesapja okán gyakran szájára vette a költő is szülőfalum nevét. Az ország nagy vándora bizonyo­san járt is ott, ha máskor nem, de aszódi diák úrfi korában. Lehetséges, annak a torony­nak a tövében ácsorgott, ahol engemet ke­reszteltek. De szólok a szoborról is, amiért akár gyalo­gosan is odazarándokoltam volna. Megtud­tam, hogy már 1948-ban is Petőfi-szobrot sze­retett volna a falu, de az akkori politikai csatá­rozások elsodorták a nemes szándékot. Nyolc évvel ezelőtt is némi vihart kavart ott a mi fi­unk. Csakhogy kellemes vihart. Arról vitázott a község, hol álljon Petőfi Sándor szobra. Min­denki azt akarta, hogy minél közelebb az ő ott­honához. Szinte szívközelben, lehetőleg az ablak felé nézzen, hogy drága arcát láthassák éjjel is, nappal is. Simon Lajos Endre apj­a, Michal Zsilinszky Mihályról, azaz­, ahogy szlovákul maga is írta a nevét, Michal Zilinskyről írnak a mi Históriánkhoz hasonlítha­tó pozsonyi történeti folyóirat­ban, a Historická Revue-ben. Bajcsy-Zsilinszky Endre édes­apjáról, aki 1838-ban született Békéscsabán és 1926-ban halt meg Budapesten. Politi­kus volt, és történész, képvi­selő, kétszeres főispán, a Val­lás- és Közoktatásügyi Mi­nisztérium államtitkára, a Ma­gyar Tudományos Akadémia rendes tagja. Miroslav Kmet besztercebá­nyai tanár a békési szlovákok históriáját kutatja, tehát szük­ségszerűen kellett találkoznia Zsilinszky Mihály életművé­vel. Hiszen ő volt az, aki a bé­kési szlovák művelődés másik jelesével, a történész Ludovit Haan Lajos evangélikus püs­pökkel, egyébként sógorával kiadta Békés megye „Diplo­matáját”, és szlovákul meg magyarul jelentette meg 1872-ben Szarvas városának történetét. Az evangélikus egyház keretei között is jelen­tékeny szerepet vállalt a szlo­vák kultúra fejlesztésében. Sőt állami tisztviselő létére a nemzetiségek jogait képviselő ellenzéki követtel, Mocsáry Lajossal együtt sokat tett a szlovák múzeumügy fejleszté­séért. Jozef Skultéty, a szlo­vák nemzeti tudat egyik leg­szorgalmasabb ápolója írta róla: „Segítsége nélkül, bíz­vást állíthatjuk, nem lenne Szlovák Múzeumi Egyesület. 1895-ben, a Bánffy-kormány idején, amikor az állami appa­rátus a legellenségesebben és a legkövetkezetesebben lépett fel ellenünk, Zsilinszky Mocsáryval együtt kiharcolta alapszabályzatunk megerősí­tését.’’ Skultéty „jellemes em­bernek” minősíti Zsilinszkyt, noha sok kérdésben, például a magyarországi szlovákság helyzetének értékelésében nem értettek egyet. Zsilinszky Mihály ugyanis, mint korában ez általános volt, egységes magyar álla­mot kívánt, tehát - szerinte -r j 'SeNhic.l­ ­ E. Fehér Pál / / a szlovákoknak is magyar ál­lamtudattal kell rendelkezni­ük. S ő valóban úgy őrizte szlovák kultúráját, hogy egy­szersmind öntudatos magyar hazafinak vallotta magát. Persze ne keverjük össze a mai nemzettudatot a száz esztendővel ezelőtti állapo­tokkal, illetve fogalmakkal. Zsilinszky Mihály kétkultúrájú ember volt, mint sokan a szá­zadforduló történelmi Magyar­­országán. Pontosan úgy, aho­gyan az egyik legnagyobb szlovák költő, Hviezdoslav, akinek eredeti neve Országh Pál volt, magyarul kezdett el verselni, tagja volt a Kisfaludy­ Társaságnak, és verses üze­netet küldött Ady Endrének, amikor „A magyar jakobinus dalát” elolvasta­­ egyetértése jeléül. Zsilinszky Mihály a kezdődő nemzeti türelmetlenség árjá­val szemben a nemzeti türel­met képviselte. Ezért méltó arra, hogy két nemzet is őriz­ze emlékezetét, /yl l\ ^ A! a­s­o

Next