Színház, 1974 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1974-01-01 / 1. szám

játékszín PÁLYI ANDRÁS A színház szűzföldjén A Huszonötödik Színházzal Baranyában Rendhagyó körülmények közt tartotta a Huszonötödik Színház évadnyitó elő­adását. Magyaregregyen, ebben az alig több mint ezer lakosú, mecseki falu­ban a kisasszonynapi búcsú reggelén egy megrakodott pótkocsis teherautó hívta fel magára a figyelmet, mely az eszpresszóval szemben, a patakparti szabad füves réten állt meg. A Huszon­ötödik Színház műszakja itt építette fel azt a viszonylag könnyen szétszerelhető ácsolt színpadot, melyet külön e Baranya megyei turné alkalmából készítettek Gyurkó László Don Quijote-drámájá­­hoz, s mely ezután még jó néhány közeli falut végigjárt. A Huszonötödik Színház társulata régóta készült már erre a falujárásra, ki akarván törni a Népköztársaság útján álló MUOSZ-székház második emeleti, alig száz személyes színháztermének — a szó nemcsak szó szerinti, de átvitt értel­mében is­­ szűk keretei közül; ezért is tartottak már több előadást Budapest munkáskerületeiben, elsősorban Csepe­len és Angyalföldön, s ezért készültek olyan falvakat felkeresni, ahol alig vagy még egyáltalán nem járt élő színház. E tervet különösen aktuálissá tette Gyurkó László új drámájának, A­ búsképű lovag, Don Quijote de la Mancha szörnyű­séges kalandjainak és gyönyörű szép halálá­nak huszonötödik színházbeli bemuta­tója, Berek Kati rendezése, a commedia dell’arte sok elemét, eszközét felhasz­nálva, a naiv népi játékok hangnemében szólaltatta meg a drámát; különösen ér­dekes szakmai „tanulmányútnak” ígér­kezett tehát épp ezt az előadást elvinni annak a közönségnek, mely nemigen látott színházat, s megfigyelni, mi jut el a társulat sajátos stíluskereséséből és az előadás szellemiségéből azokhoz a né­zőkhöz, akik meglehetősen más beállí­tottsággal, más igényekkel ülnek be a nézőtérre, mint azok, akiket a színház fővárosi székhelyén, esténként fogad. A falujárás lebonyolítása, már csak az anyagi feltételek biztosítása és a szerve­zési gondok miatt is, összetettebb fel­adat, mint mondjuk egy-egy peremkerü­leti vendégjáték; nagyobb áldozatot vál­lalt vele a társulat is, melynek tagjai több filmszinkron- vagy televízióbeli feladatot mondtak le 31,-Ft-os napidíjuk fejében. Itt most mégsem elsősorban a Huszon­ötödik Színház színészeinek áldozat­­vállalását hangsúlyoznám, noha erről kisebb vita alakult ki a baranyai körút után tartott sajtótájékoztatón; az egyik felszólaló ugyanis megjegyezte, hogy a vidéki színházak tagjai ugyanígy 31,- Ft­­os napidíjért tájolnak­­ egész esztendő­ben, míg a Huszonötödik a szezonban egyszer tett nyolcnapos „tájoló” kör­utat. A vita persze szélsőségesen felfo­kozható és végső soron eldönthetetlen. Ha a vidéki színházakra hivatkozunk, másrészről említhetjük, hogy a Huszon­ötödik mellett egyetlen fővárosi színház sem vállalkozott még hasonló jellegű turnéra, melynek körülményei bizonyos értelemben mostohábbak voltak az át­lagos tájolási körülményeknél (például abban a szigetvári szállodában, mely nyolc napon át a társulat otthona volt, átépítési munkálatok miatt nem volt folyóvíz, míg az egyes fellépések szín­helyén - iskola- és kastélyudvaron, nem­egyszer rosszul felszerelt kultúrházban - szintén nem jutottak a színészek normá­lis mosdási lehetőséghez). Nem is beszél­ve arról, hogy a napi előadások mellett öt községi iskolában tartottak a társulat tagjai zenés irodalmi délelőttöt, az elő­adás után több alkalommal - szervezett vagy spontán formában - közönségta­lálkozó jött létre, azt nem is említve, hogy maga az összesen mintegy 1500 kilométernyi utazás is nagy megterhelést jelentett, hogy a műszaki gárda igény­­bevétele maximális volt, sokszor 14-16 órát dolgoztak naponta. Mégsem az áldozatvállalást hangsú­lyoznám, éspedig azért nem, mert a turné alkalmával jelentősebb időt tölt­hettem a társulattal, s egyik élményem épp az volt, hogy a baranyai falujárás alatt senkinek sem jutott eszébe áldozat­ról beszélni: a társulat magától értetődő természetességgel vállalta a feladatot, a fokozottabb megterhelést; aligha túlzás azt mondanom, mindenki tudta, érezte, miről is van szó, mindenkit az új közön­séggel való találkozás élménye izgatott, az a közművelődési küldetés, vagy ha úgy tetszik, művészi misszió, ami alkal­masint a mostoha körülmények vállalá­sának is értelmet adott. S ez már önma­gában is bizonyos szellemi portrét kínált az együttesről, arról, hogy ez a fiatal tár­sulat nemcsak hivatalos programjában, hanem a hétköznapok gyakorlatában is mit ért a színháznak való elkötelezettsé­gen és a színház társadalmi elkötelezett­ségén. S nem hangsúlyoznám az áldozat­­vállalást azért sem, mert úgy érzem, első­sorban nem ezen fordul meg, hogy a fővárosi színházak közül egyelőre csak ez a színház vállalkozott rá, hogy színház­­talan falvakban megkeresse a maga közön­ségét, s folytatását is egyedül a Huszon­ötödik Színház tervezi. A vállalkozás mozgató ereje alighanem mindenekelőtt a színház művészi útkereséséből, stílus­kísérletéből, legfőképpen pedig világ­nézeti ars poeticájából fakad. Műfajról, stílusról, közönségről A számok keveset árulnak el. Az eredeti program szerint a Huszonötödik Szín­ház nyolc baranyai helységben készült előadást tartani: Zádorban, Csányoszrón, Harkányban, Mozsgón, Szigetváron, Szentlőrincen, Ibafán és Görcsönyben. Ezek közül a harkányfürdői szabadtéri színpadon tervezett előadás vihar miatt elmaradt, beiktatódott viszont — csak­nem teljesen rögtönzésszerűen — egy „rendkívüli” előadás a magyaregregyi búcsúban, vasárnap délelőtt, a zádori esti fellépés napján. Az előadásokat összesen mintegy két és fél ezer néző látta. Abból ugyan mit árulnak el a számok, hogy Harkányban néhány néző már két­­három órával az előadás kezdete előtt elfoglalta a helyét, s volt köztük olyan, aki a szakadó eső ellenére is mindaddig kitartott, amíg el nem indult a színházi autóbusz, vissza Szigetvár felé. Vagy abból, hogy az említett magyaregregyi búcsú alkalmilag toborzott közönsége 30-35 fokos déli napsütésben, végigállta, ágaskodta, esetleg a fűben ülve nézte a kétórás előadást, alkalmasint a vasár­napi ebédet is jelző déli harangszóra sem ügyelve. Vagy abból, hogy két nap múl­va, a csányoszrói iskolaudvaron mintegy négyszáz ember padokon, székeken, ke­rítésen, háztetőn, teherautón ülve, der­mesztő esti hidegben mozdulatlanul, nagy figyelemmel nézte végig az elő­adást. És folytathatnánk a sort. E csány­oszrói estén kiderült például, hogy a szomszédos Sellye községből mintegy két tucat fiatal átgyalogolt az előadásra, s a baranyai falujárás egyik kedves, sza­bálytalan közönségtalálkozója volt, ami­kor a színház az amúgy is teli autóbuszra felvette a lelkes sellyei fiatalokat, s a néhány kilométeres úton együtt dalol­tak, gitároztak a színészek és a közönség. S lehet-e meghatódottság nélkül vissza-

Next