Színház, 1975 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1975-01-01 / 1. szám

FÖLDES ANNA A számon kért ars poetica­­ avagy a Bábjátékos igazsága Illyés Gyula Dupla vagy semmi című drámája Pécsett Széles ívelésű irodalmi pályákon egy­mást érik a mérföldkövek is. Évfordu­lók évadán tán fel sem tűnt senkinek, hogy Illyés Gyula legújabb „drámai já­tékának” éppen drámaírói pályája har­mincadik esztendejében tartották a be­mutatóját. A tű fokát 1944-ben Illyés a színpa­di megjelenítés minden reménye nélkül bocsátotta útjára. A lélekbúvár és az Ozorai példa már a Nemzeti Színház színpadára került. Mégis, sokáig inkább csak ünnepelt vendége maradt a költő Tháliának. Rendre azt vitatták - vi­tattuk mi vonzza vajon a színpadhoz: a tágabb nyilvánosság, a közvetlenebb hatás vagy a drámai hagyományok hiá­nya, pontosabban, a hagyományteremtő és -pótló szándék, a sürgető nemzeti megrendelés. Pedig a Fáklyaláng elosz­lathatta volna már a műfaj vendégének kijáró megkülönböztetett tapintatot: ott már valóban a drámaíró szólalt meg. Mégis folyamatos kísérletezés és talán a Dózsa György kitérője kellett hozzá, hogy egyetlen évben két maradandó drá­mai érték szülessen Illyés műhelyében. 1963: A kegyenc és a A különc éve. Még fél évtizede sincs, hogy a költő drámai életműve két vaskos kötetben sorakozott fel a versek mellé, s máris itt vannak, megjelentek a Szépirodalmi­nál a Legújabb drámák. A nyomda azonban lemaradt az alkotó mögött - hiszen a legeslegújabb dráma a Dupla vagy semmi, azaz Két életet vagy egyet se című drámai játék megint csak nem szerepel a gyűjteményben. (Pécsett ke­rült bemutatásra, megelőzve még a fo­lyóiratközlést is. Negyedikként az Il­­­lyés-ősbemutatók sorában.) „Rendületlen felfedező" Illyés Gyula nemcsak hihetetlen alkotó energiáival, drámaírói tevékenységével nehezíti a három évtizedes szerzői pá­lyakép megrajzolását, hanem örökös új­rakezdésével is. Annak idején, a má­sodik Dózsa-dráma, a Testvérek szüle­tésekor az önmagával vívott verseny ösz­tönzését emlegette. De mintha ennek a tevékenységnek a jegyében alakulna a drámai életmű egésze is: szinte minden színpadra szánt műve más oldalról kö­zelíti meg a feladatot. Időnként nagy­lelkűen kritikusai közé hajított egy-egy kulcsot. Hogy nem a történelem, ha­nem a lélek küzdelme vonzza. Hogy történelmünkben a megszülető és elmu­lasztott nemzeti lehetőségek sorozatát kívánta megvilágítani. S hogy örültünk, amikor egy tanulmányából átvehettük, idézhettük a megállapítást, amely sze­rint a drámák egy részénél előbb a prob­léma foglalkoztatta, más alkalmakkor viszont a képzeletében megszületett hő­sök már eleven emberként alakították, formálták maguk körül a szituációt. A hatvanas években az Illyés-drámák ívét oly módon véltük megrajzolni, hogy a meg nem született hagyományok pótlá­sára írott, nemzeti történelmi drámáktól az egyetemes kérdésfeltevésű társadalmi drámák felé hajlik. Felfedeztük, hogy a szűkülő színpadon mint tágul a vi­lág. A shakespeare-i ihletésű drámák és a népi játékok számára azonban még könnyebb volt érvényes esztétikai kate­góriákat keresni. Illyés azonban, mint ahogy azt versében a „behajózásra vá­rók” korosztályáról vallja, maga is „ren­dületlen felfedező”, s ez drámaírói ar­culatát is meghatározza. Drámai felfedező útjai újabban nem az emberi lélek mélyére, a tudat vagy a tudatalatti örvényeibe vezetnek, hanem a kor jelenségei mögött húzódó, nagy és lényeges összefüggések közé. Az eset­leges és az egyedi helyett az elkerülhe­tetlen és az általános az, amivel szembe­néz. Nemzeti problémáknak egyetemes távlatot teremt, és az örök emberi kér­déseket a huszadik század második fe­lének hazai tapasztalatai alapján közelí­ti meg. S mivel „rendületlen felfede­zőként” érzi a korábban birtokba vett színpadi eszközök, klasszikus és kortársi drámaépítő módszerek elégtelenségét, nagyvonalúan félredobta mindet. Félre­dobta a jellemrajz hagyományos eszkö­zeit, a klasszikus szerkezetet, sőt magát a hagyományos értelemben vett konf­liktust is. Csak drámai nyelvének győz­hetetlen fegyverzetét tartotta meg, és néhány, idő előtt a dramaturgia padlá­sára került, klasszikus anyagból való, örökéletű színpadi fogást. Szenvedélyes színpadi kísérletezésének eredményeként született meg először a forradalom prob­lematikáját tizenhatodik századi háttér­rel, de modern gondolatvilágban expo­náló színházi vitadráma, a Testvérek. Vagy a népmese és a pamflet kereszt­­útjára szerkesztett, derűs ideológiai ka­rikatúra, a Bölcsek a fán. Még ahol gondolatban nem tudott vagy nem akart a drámaíró előrelépni - a Petőfi-évfor­­dulóra szánt színpadi tisztelgésben -, ott is megtalálta a módját annak, hogy a kettős drámai funkciót betöltő mel­lékszereplők szerepeltetésével kipróbál- játékszín Sík Ferenc rendező, Illyés Gyula és Czímer József dramaturg a Dupla vagy semmi pécsi olvasópróbáján (MTI fotó - Keleti Éva felvétele) 1

Next