Színház, 1975 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1975-08-01 / 8. szám

jellegzetes humorát, amely kezdetben felhőtlen nevetésre késztet, majd hirte­len rádöbbent a vidám felszín mögötti visszásságokra. Egyik neves és értő kri­tikusa, Aggeo Savioli Gogoléhoz ha­sonlítja humorát. Az eduardói művek cselekményének, szereplőinek, ennek a jellegzetes, nápo­lyi miliőnek a kellő megértéséhez tud­nunk kell, hogy a nápolyi kisember fo­galma tulajdon­képpen mit is takar. Mi­vel Nápolyban még csak most van ki­alakulóban a nagyipar, munkásosztály­ról egészen napjainkig nem beszélhet­tünk. A nápolyi „popolo basso” a kis­polgárság és lumpenproletariátus sajá­tos keveredéséből született. A nincste­­le­nség egyenlővé teszi őket mind szo­kásaik, erkölcsi normáik, mind hétköz­napi gondjaik tekintetében. De Filip­po őket állítja figyelmünk középpont­jába, róluk ír, akiknek sem pénzük, sem lehetőségük, sem erejük nincs ah­hoz, hogy változtassanak életükön, egyik napról a másikra élnek, képtele­nek arra, hogy harcoljanak, hogy felül­kerekedjenek környezetük igazságtalan­ságain, róluk, akiknek sohasem lehet igazuk. Csupán jelentéktelen, kétes ér­tékű, apró kis győzelmekben lehet ré­szük, elhitetve önmagukkal, hogy nem a környező világ játszatta ki őket, ha­nem ők csapták be a világot. A nápolyiak mindig hajlottak a hi­hetetlen, az irreális felé. Az illúziók, a fantazimák, kísértetek világában él­nek, könnyedén rugaszkodnak el a va­lóságtól, különösen, ha ezt érdekük is így kívánja. A túlvilági hatalmaktól, a jóindulatú szellemektől várnak segítsé­get, ha egyedül nem tudnak segíteni magukon. Ezt az érdekes, bár tőlünk idegen, egymással és önmaguk előtt is komédiázó, babonás, kísértetekkel ko­­mázó életvitelt ábrázolja De Filippo szórakoztató és elgondolkoztató, tipi­kus és ugyanakkor irreális helyzetek­kel, történetekkel. Az illúzió és valóság, a tények és vágyak sajátos keveredésé­ben az élők olykor már túlvilági lelkek­­nek s a holtak élő embereknek tűnnek, a való a sosemvolt ködébe vész, s a fantázia a konkrétum köntösébe öltöz­teti a hihetetlent. Végül már magunk sem tudjuk, hogy a szereplők vajon valóban megélik vagy csak álmodják az életet, hogy igaz meggyőződéssel cselekszenek vagy csak bennünket akarnak félreve­zetni. Ránk vár a feladat, hogy meg­oldjuk a rejtélyt, de nehéz szabadulni Eduardo játékos elméjének mágikus hatása alól. Első művészi korszakának egyik leg­jelentősebb darabja a Karácsony a Cu­­piello-házban (Natale in ca&a Cupiello, 1931). A főhős, Luca Cupiello álmaiba menekül, egy problémamentes, kölcsö­nös szeretetre, jóságra épülő világ illú­ziójába. Nem hajlandó tudomást venni a környező világról, felesége egyedül kínlódik, hogy a család megélhetését biztosítsa. Fia ellopkodja és eladja a beteg nagybácsi holmiijjait, lánya csalja férjét, mindebből Luca semmit sem vesz észre. Évenként megépíti a betlehe­met, a béke és szeretet, a boldogság szimbólumát, és elégedett sorsával. „Van ennél szebb a világon?” - kérdi a maga készítette betlehemre mutatva. A családi bajok mind karácsonykor rob­bannak ki, a valóság egyszerre zúdul Lucára. A megrázkódtatástól megbeteg­szik, nem tudja elviselni az igazság sú­lyát. Betegen még egy kísérletre vállal­kozik, ki akarja békíteni lányát és ve­­jét. Ez az egyetlen, a külvilág dolgaiba avatkozó cselekedete is kudarcba ful­lad. Összecseréli a két férfit, s lányát arra kényszeríti, hogy szeretőjének es­küdjön örök hűséget. Utolsó szavaival — „milyen szép betlehem”­­ saját külön világát nyújtja felénk, de elhibázott közbeavatkozásával egyben bizonyítja is ennek az illúzióvilágnak az életképte­lenségét, a valóságtól való menekülés hiábavalóságát. A Nem fizetek (Non ti pago, 1940) központi alakja egy rokonszenves, de rendkívül csökönyös, hús-vér nápolyi figura, Ferdinando Quagliuolo. A cse­lekmény egy lottónyeremény körül fo­rog, melyről sen­ki sem tudja eldönteni, kit is illet: Mario Bertolinit, aki Quag­liuolo lányának vőlegénye, és aki meg­álmodta a nyerőszámokat, vagy pedig Quagliuolót, mivel az ő egykori házá­ban, az ő elhunyt édesapja jelent meg az alvónak. Döntenünk kell, vajon van- De Filippo Milliomos Nápoly című darabjának egyik szerepében 43

Next