Színház, 1984 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1984-06-01 / 6. szám

lalkozás későbbi minden politikai és technikai kanyarénál ott állt és jól irá­nyított. (Mellette dr. Bada Gyula, a ma­gyar költészet feledhetetlen elemző mes­tere volt a tanári kar leglelkesebbje.) A Tragédia akkor már évek óta a szín­házi élet „várakozó listáján” szerepelt A csodálatos Mandarin és más művek mellett, de bemutatásának esélye nem lát­szott közeli realitásnak. Ez is magya­rázza tehát azt a felénk áradó figyelmet és segítőkészséget, ugyanakkor gyanakvó ellenérzést, amiben egyformán részünk lett az elkövetkező fél év során. Természetesen mindannyiunkat von­zott a küzdelemre a kultúrpolitikai misszió és a névadó iránti tisztelet. De mindennél jobban izgatta kamasz-mű­vész fantáziánkat maga a mű. Mi, akik jó néhányan színháztól, irodalomtól fer­tőzöttek voltunk, akkor már hatodik éve a drámairodalom nagy műveiből adtunk elő részleteket különféle előadá­sokon, rendezőpéldányokat, díszletter­veket, szereposztásterveket készítettünk, készültünk a pályára. Példaképünk a tra­gikus sorsú, 1941-ben öngyilkossá lett ifj. Horváth István volt. Ez a zseniális diákrendező a sárospataki kollégiumban a Tragédiát angolul, Szegeden egyetemis­tákkal a Hamlete­t adta elő óriási siker­rel. Életéről, műveiről posztumusz kö­tetében olvashattunk. De a negyvenes évek vége felé potom áron vásárolhat­tuk meg az antikváriumokban Hevesi, Bárdos Arthur, Németh Antal és mások színházi köteteit is. A Tragédiáin, ké­szülve, a Széchényi Könyvtár színház­­történeti osztályán (amely azután éveken keresztül adott szellemi táplálékot és „menedéket” többünknek) Paulay, He­vesi, Németh Antal rendezőpéldányaival ismerkedtünk. Együtt elemeztük tanára­inkkal a művet, elolvastuk a nevezetes irodalomtörténeti munkákat, vitákat. A tervezés időszakában kezdtük el „eklek­tikus” jellegű látogatásainkat a Tragédia akkor élő egykori rendezőinél. A velük való megismerkedés, a beszélgetések sorozata, később pedig gyakorlati segít­ségük érthetően nagyon sokat jelentett mindannyiunknak. A Színháztörténeti Múzeum Petőfi Sándor utcai, ha jól emlékszem VI. eme­leti szükségotthonában egy kora téli dél­utánon kerestük fel Hont Ferencet, aki az akkori magyar színházi élet fordula­taiban már színházi kifejező lehetőségek nélkül élt. Soha nem felejtem el kigyúló lelkesedését, izgalmát, mindenre kíván­csi frisseségét, amivel az álmos dél­utánból felvillanyozó élményt varázsolt. Végeláthatatlanul mesélt szegedi rende­zéséről, sőt helyettesével, dr. Czenner Mihállyal együtt dokumentumokat mu­tattak, és még az akkor szinte csak titok­ban emlegethető Németh Antal Tragédia­­lemezfelvételének meghallgatását is le­hetővé tették. Sokat tanultunk Hont Ferenctől azokon a próbákon is, ame­lyeken részt vett. Ezt követően kinyo­moztuk Németh Antal munkahelyét. A Népművészeti Intézet alkalmi báb­rendezője volt. Egy téli délutánon belo­pakodtunk a Corvin téri alagsor próba­termébe Ispánki János akkori bábelő­adó segítségével, s végignéztük, amint Németh beállította az akkor még fiatal Kemény Henrik egy pompás bábjelene­tét. A hatalmas színpadi menazsériát kedvtelve mozgató, virtuóz, formalistá­nak is mondott, gesammtkunstot az expresszionizmussal keverő egykori nem­zeti színházi igazgató e próbája mind­máig a rendezői életösztön, a makacs ki­tartás és tehetség tragikus és groteszk példája marad számomra. Az akkor már tizedik esztendeje színpad nélkül élő, Az ember tragédiájába, egy életen át sze­relmes rendező jóleső érdeklődéssel fogadott minket, és ezután több „tit­kos” találkozón beszélgetett velünk. Né­meth többek között megismertetett ben­nünket az 1939-es kamara-Tragédia vál­tozatának elképzeléseivel, dramaturgiá­jával. Minden korabeli kritika Németh egyik legérdekesebb rendezésének tar­totta ezt a miseszerű interpretációt a mai Bábszínház helyiségében. (Egyéb­ként ez az elismerés különösen jól ért­hető azért is, mivel a legjelentősebb szí­nikritikusoktól távol állt Németh Antal rendezői stílusa, gyakran misztikus kon­cepciói, Gordon Craig elveit érvényesí­teni akaró rendezői gyakorlata. S ért­hetően üdvözölték a kivételt: a mise celebrálásának keretei között is jól ér­vényesülő szövegcentrikus megközelí­tést. Itt vetem fel, hogy nagyon is idő­szerű lenne mind Hont Ferenc, mind Németh Antal rendezői és elméleti élet­művének mielőbbi áttekintése, elemzé­se. Különösen indokolja a sürgősséget a még megkérdezhető tanúk, az élet­művek ismerőinek vallomáslehetősége. Ugyancsak komoly adósságnak érzem a magyar színikritika XX. századi törté­netének alapos értékelését, a források faggatását, s ezen belül is például Hevesi Sándor, Kárpáti Aurél, Pünkösd Andor színikritikusi működésének gyűjtemé­nyes kiadását és számbavételét.) Visszatérve előadásunkra, Németh Antal kamara-Tragédia verziója puritán­ságával és nem pedig mise jellegű fel­fogásával hatott ránk. A mi szövegvál­tozatunk a fennmaradt diákrendező-pél­­dány tanúsága szerint jóval teljesebb volt az 1939-es nemzeti színházi válto­zatnál. Az előadás látványát, díszletét és vilá­gítását a kiváló színpadi szcenikus, Nagy Ákos irányításával teremtettük meg. Fehér színű, lépcsőzetes emelvény­­rendszerben, kisebb bútor- és díszlet­jelzésekkel, diaképvetítéssel folyt az elő­adás. A zenét jórészt Händel, Beethoven, Liszt műveiből állítottuk össze. Említettem már, hogy sokfelől áradt a segítség. Both Béla, aki akkor a Déry­né Színház főrendezője, s a műsorról le­vétel előtti utolsó nemzeti színházi elő­adás rendezője volt, különösen a szöveg­­értelmezésben és a szövegmondásban adott sok segítséget. A Nemzeti Színház­ból Rátár Dénes rendező és Somody Kálmán színművész segített a töm­eg­­mozgatás beállításában. Az Operaház és a Nemzeti Színház különböző mű­helyei, tárai önzetlenül segítettek. (Akik nem támogattak, sőt gáncsoltak minket, azokról itt most ne essék szó.) 1954. április 3-án a Zeneakadémia Kistermében került sor a bemutatóra, amelyet még hat előadás követhetett. Az akkori magyar kulturális életben nagy érdeklődést keltett vállalkozásunk. Egy-egy este felejthetetlen találkozások­ra adott alkalmat Kodály Zoltánnal, Szabolcsi Bencével, Remenyik Zsig­­monddal, írókkal, irodalomtörténészek­kel, színészekkel. Nem ilyen értelemben, de nagyon is emlékezetes maradt szá­momra az a telefonbeszélgetés, amely­hez a kémiaóráról hívattak az irodába. A Színházi Főosztály akkori vezetője kívánta véleményét elmondani az érett­ségiző diáknak, jelezve, hogy próbálko­zásunk sokat segített a Tragédia nemzeti színházi műsorra tűzésében. Noha, mon­dotta, a falanszter-szín értelmezésének bonyolult kérdését mi sem tudtuk meg­oldani. Érthető, hogy nagyon megtisz­telőnek és nagyon furcsának éreztem ezt a beszélgetést. De az tény, hogy a mű 1955-ben színre került végre a Nemzeti Színházban. Mint említettem, a diák­rendezés rendezőpéldánya szövegértel­mezéseket, mozgásjelöléseket tartalmaz. A játékstílus, az előadás egésze azonban jól rekonstruálható dr. Czenner Mihály akkor keletkezett lelkes, de szigorú ta­nulmányából. Úgy gondolom, romanti­

Next