Színház, 1985 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1985-10-01 / 10. szám

A legjobb díszlet: Csikós Attila (A „Re­mény”, Operettszínház) A legjobb jelmez-­ -Különdíj: A Játékszínnek (Berényi Gá­bor igazgatónak és Bárdos Pál drama­turgnak) a kortárs magyar drámaciklus létrehozásáért Nemrégiben egy európai rangú (nem kulturális területen dolgozó) hírlapíró kollégám, amikor szemére vetettem, hogy miért nem jár színházba, vissza­kérdezett: „És te hány előadást néztél volna meg az idén, ha nem ez a szak­mád?” Zavarba jöttem. Egyrészt, mert az évad valóban szürkébb és jellegte­lenebb volt, mint a sokévi átlag. Más­részt nem szoktunk hozzá mi, kritiku­sok, az ilyen gondolkodási idő nélkül megválaszolandó keresztkérdésekhez. Csak utólag ébredtem rá, spontán vála­szom kiindulópontja lehet a kritikusdíj ügyében esedékes szavazatomnak. Melyek voltak tehát az évadnak azok az előadásai, amelyeken a munkáját vég­ző kritikusból­­ néző lett ? Amelyek szak­mai mércével mérve a legszínvonala­sabbak, és most, évad végén is eleven nézőtéri emlékként élnek bennem ? A bemutatók időrendjében az első kiemel­kedő kollektív teljesítmény Dürrenmatt János királyi volt (Kerényi Imre rendezé­se). A legjelentősebb színházi — színház­­történeti­­ tettnek a Cserepes Alargit há­zassága felújítását tartom. (Fejes drámája Garas Dezső újraolvasatában — felfede­zés.) A legfelkavaróbb színházi élmé­nyem Zsámbéki Gábor két Pinter-egy­­felvonásos­ rendezése a Katona József Színházban. A legnagyobb meglepetést pedig Bukovean Keringő a padláson című tragikomédiájának feszes József Attila színházi előadása, Beke Sándor rendezé­se szerezte... Mint minden évadban, idén is zavarba ejt a kérdés, amely arra késztet, hogy ne a legjobb rendezésre, hanem a legjobb előadásra voksoljunk. Szerencsére az Or­szágos Színházi Találkozó zsűrije dön­tésével levette vállamról - vállunkról - a gondot azzal, hogy Ács Jánosnak, a Sötét galamb rendezőjének ítélte az őt (szerintem is) méltán megillető elisme­rést. Ha akadnak is kivételek, a legjobb ala­kításokkal általában a legjobb előadá­sokban találkoztunk. Egri Kati, akinek a legjobb női alakítás díját ítéltem, szavazólapomon önmagát „buktatta ki”. Glória­ Ilona főszerepének elismerése elvben nem, de a gyakorlatban kizárja, hogy neki ítéljem a legjobb női epi­zódalakítás díját is, ami a Mali néni Tildájáért megilletné. Csak a megosztott díjaktól való idegenkedésemmel tudom indokolni, hogy Bodnár Erika és Szabó Éva neve nem szerepel a szavazólapo­mon. A férfiak mezőnyében attól tar­tok, már-már „tisztességtelen” a ver­seny. Kállai Ferenc és Garas Dezső, akik­nek alakítását (Orgon és a Cserepes Mar­git írója) díjazásra méltónak ítélem, való­jában más súlycsoportba tartoznak, mint azok a következő nemzedékbe tartozó tehetségek - Bubik Istvántól Gáspár Sándorig -, akik pedig ugyancsak reme­keltek az idén. Ugyanakkor, éppen a nagyok tisztelete gátolt meg paradox módon abban, hogy Sulyok Mária Re­becca Nurse-ét vagy Gobbi Hilda Nagy­mamáját (A salemi boszorkányok és A játékos) az epizódalakítások kategóriá­jában díjazzam. Amíg a színészi alakítások mérlege­lése során a bőség zavarával küzdöttem, egymást szorították ki az emlékek és a nevek, a díszlet- és jelmeztervezők telje­sítményét úgy kellett visszarángatnom tudatomba. Attól tartok, hogy ez nem (csak) az én egyoldalúságomnak, ha­nem a magyar színház tisztesen közép­szerű látványtervezésének következmé­nye. A kulturált jellegtelenségből talán csak Csikós Attilának és Khell Csörsz­­nek sikerült egy fejjel kiemelkednie. A Színikritikusok díja szerencsére nemcsak abban különbözik a Találkozó díjától, hogy pusztán erkölcsi elismerést jelent. Előnyünk, hogy jogunk és lehe­tőségünk van a legjobb kortárs drámát is megnevezni. Nem minden dilemma nél­kül szavaztam az idén Nádas Péter Talál­kozására. Vetélytársa Ratkó József Se­gítsd a királyt! című költői tragédiája volt. Döntésem végül is a magyar dráma holnapjára tekintve vetettem papírra: Ratkó a tegnapi hagyományok legerőtel­jesebb, legszínvonalasabb folytatója, Ná­das viszont utat tört egy olyan úton, amely a magyar dráma megújulásához ve­zethet. GYÖRGY PÉTER ELTE Esztétika Tanszék A legjobb új magyar dráma: Nádas Péter: Találkozás A legjobb előadás: Jeles András színházi csoportja, Dobozi Imre: Szélvihar alap­ján készített előadása A legjobb női alakítás: -A legjobb férfialakítás: Bezerédy Zoltán (Gőzfürdő, A kétfejű fenevad, Kaposvár) A legjobb női mellékszereplő: - A legjobb férfi mellékszereplő: - A legjobb díszlet: Jovánovics György (Ta­lálkozás, Pesti Színház) A legjobb jelmez-' ~ Különdíj: -Szerénytelenségnek tűnhet elmondani, hogy milyen nehéz is szavazni, évről év­re. De úgy hiszem - tanúm nincsen ugyan -, ez valóban tény. Ebben az évadban volt pár közepes, kevés jó, sok rossz előadás, de egyet láttam csupán­­ túl az évad végén, szinte a nyárban­­, amire azt mondhattam: ez az. Ez az elő­adás felvillant valamit a „merre és ho­gyan” kérdésére adható válaszból. Leg­alábbis számomra, az lehet az évad elő­adása, ami túlmutat önmagán, túl az adott évadon, és színháztörténetileg ki­jelölhető hellyel bír. Jeles András szín­házi csoportjának előadása volt csupán ilyen, ebben az értelemben­­ teljes szín­ház. Egyébként idén minden töredékesnek tűnt. Volt néhány nagyszerű alakítás félig sikeres előadásokon, voltak aztán jó da­rabok, jó díszlettel és tragikusan rossz rendezésben. Egységet, teljességet nem láthattam - bár hangsúlyozom, ez bizo­nyosan rajtam is múlik. A magyar szín­ház mintha évek óta ugyanott járna, ugyanazokat a problémákat, kihívásokat képtelen megoldani, a változások mind­össze helyi értékűek. Jeles előadása volt a kivétel­­ és a re­mény. Színvonalára nézve professzioná­lis előadás ez, de nem az, ami a tradíció­ját illeti. Jóval többrétű és gazdagabb hagyományból merít, mint a magyar kő­­színház gyakorlata. Éppúgy hivatkozik az „amatőrnek” nevezett magyar under­ground színház bizonyos előzményeire, mint a keleti színház (nyugati szemmel megértett) gesztusaira. Autonóm módon bánik idővel, szöveggel, színésszel. Cso­portmunkát mutat be, miközben hajlít­hatatlanul egyéni. Jeles katartikus szín­házra tör, de legalábbis tisztességesre, érzékenyre és semmit ki nem kerülőre. Tanulmány dolga lesz majd méltatni, hogy a „színházi problémát” mint teszi élővé és kihívóvá a filmen (Angyali üd­vözlet), és csak várhatjuk, hogy milyen lesz a színházi élmény (Szélvihar) alapján készült film. Meg kell még említenem, hogy nem csupán lustaságból nem töltött

Next