Színház, 1994 (27. évfolyam, 1-12. szám)

1994-01-01 / 1. szám

A­z 1969 után kibontakozó felszabadulási mozgalmak lehetővé tették, ami addig el­képzelhetetlen lett volna: buzik és leszbi­kusok tömeges szervezkedésbe fogtak a tudományos élet berkein belül, és napi­rendre tűzték a szexuális beállítottság és kultúra kérdéseinek megvitatását. Ezt az intellektuális terjeszkedést olyan cso­portok úttörő munkássága tette lehetővé, mint a Gay Activist Alliance, a Gay Liberation Front, a Radicalesbians, a Lesbian Feminist Liberation és a National Gay Task Force. Ezek a szervező­dések, karöltve a homoszexuális archívumokkal és történeti kutatóprogramokkal, amilyen a New York-i Lesbian Heistory (sic!) Levéltár és a San Franciscó-i Leszbikus és F­omoszexuális Törté­nelemkutatási Program, a hetvenes évek végén láttak neki egy eladdig tudomásul sem vett, meg­cenzúrázott és félreértelmezett kulturális múlt dokumentálásának. És bár a homoszexualitás nyílt bevallása sokszor elbocsátással járt, ők ki­tartottak amellett, hogy a történelem nem enyész­het el megörökítetlenül. Jonathan Katz Amerikai buzitörténelem című monográfiája (1976) vízválasztó volt a homosze­xualitás történelmi kutatásában. Katz munkája ékesszólóan cáfolta azt az állítást, miszerint a magas színvonalú, professzionális tudományos munka összeegyeztethetetlen a politikai aktiviz­­mussal. Katz azzal nyomatékosította álláspont­ját, hogy 1975-ben átvette a Homoszexuális Könyvdíjat, A homoszexualitás: leszbikusok és homoszexuális férfiak a társadalomban, a törté­nelemben és az irodalomban című antológiá­jáért. Mint mondta: „A homoszexualitás tudomá­nyos vizsgálatának fellendülése korántsem csak tudományos érdekességű fejlemény. Ha újra fel­fedezzük a magunk feledésbe merült történetét, és friss szemmel ismerünk önmagunkra, hozzá­jutunk ahhoz a szellemi táplálékhoz, amelynek révén tovább élhetünk és tovább szerethetünk ebben a genocídiumra alapozott világban.” A nyolcvanas években az országos klímában bekövetkezett elmozdulások drasztikusan mó­dosították a homoszexualitás-kutatók módsze­reit. Először is a felszabadulási mozgalom ered­ményesen fogalmazta meg, hogy a buzik és leszbikusok kisebbségi csoportot alkotnak, ám­bár a speciális elbíráláshoz való jogokat a több­ség továbbra is ádázul vitatta. Másodszor, az AIDS nyomán létrejött egészségügyi szükségál­lapot olyan mértékben kovácsolta a homokoso­kat állampolgári közösségekké, hogy a mozga­lom politikai és intézményes alapja a sokszoro­sára bővült. A történet azonban sajnos mégsem a liberalizmus és az aktivizmus folyamatos emel­kedéséről szól. A tizenkét évig tartó reagani— bushi konzervativizmusba bugyolált ország ré­szeg álomban hánykolódott. A radikális politizá­lás általános hanyatlása a tudományos berkekre nézve furcsa következményekkel járt: az egye­temek és a tudományos intézmények váltak a forradalmi harc utolsó bástyáivá. A „politikai tisz­tességet" (political correctness) követelő konzer­vatív pfujolásokkal dacolva a különböző kulturá­lis közegekből származó kutatók bátran vállalták fel a marginalizált csoportok szellemi és politikai jogait. Szerte az ország egyetemein egyre erős­­bödött a kulturális különbözőségek iránti érzé­kenység, a tolerancia divatba jött, és a „nyílt szín­vallás” lassan lekerült a határozatlan időre alkal­mazott egyetemi és tudományos dolgozók szak­mai öngyilkossági okainak listájáról. Bár a kon­zervatív ellencsapás veszélye továbbra is fenye­getett, a buzik és leszbikusok nyíltan vállalt, „lát­ható” mozgalommá szerveződtek, megteremtve a maguk szektorát a haladó tudományos moz­galmak kivételesen gazdag rendszerében. E multikulturális mozgalmak szellemisége kölcsönösen gazdagító erőforrásnak bizonyult. Az afro-amerikai és feminista kritikusok szenve­délyes küzdelmeiből például kitűnt, hogy a mű­vészeti és irodalmi kánonokat képviselő szerve­zetek nemcsak esztétikai indítékoktól sarkallva védelmeznek bizonyos kulturális kincseket, ha­nem a felhalmozott tudást és a vele járó hatalmat politikai érdekből is manipulálják. Ilyen körülmé­nyek között politikai és társadalmi imperativus lett, hogy a szervezetek marginalizált csoportok szövegeit is betagolják az eredeti kánonba. E ha­ladó felfogású kutatók kijelentették: ha a koráb­ban megtagadott és kizárt munkák is a helyükre kerülnek, újfajta azonossági és közösségi tudat­fajták virágozhatnak ki éppen azokban a kulturá­lis intézményekben, amelyek a status quo leg­főbb őrei voltak. A „homoszexualitás” mint kategória meglehe­tősen újkeletű. Foucault szerint 1870 volt az az év, amikor az orvosi, jogi és vallási értekezések­ben a szodomita „speciessé” alakult. Amikor a homoszexuális-leszbikus kutatók elfogadták ezt a megjelölést, egyszersmind olyan revíziós programot tűztek maguk elé, amely sokban ha­sonlít egyéb kisebbségi csoportokéhoz. A titkos homoszexualitás episztemiológiája című művé­ben (1990) Eva Sedgwick azt bizonygatja: a mo­dern homoszexuális identitás kijegecesedésé­­vel „egyértelműen adott a lehetőség, hogy az iro­dalomtudomány­ és kritika a férfi és női homo­szexuális irodalmi alkotások különféle kánonjait kisebbségi kánonokként értelmezze, mint az el­nyomatás, az ellenállás, a túlélés és a hősi küz­delem irodalmát.” A férfi és női homokosok ter­mészetesen addig is tisztában voltak a maguk rendkívül gazdag kulturális hagyományaival, és most, hogy a startpisztoly eldördült, mohón és lelkesen jelentették be hivatalosan is igényüket a maguk örökségére. Az egyik első homoszexuális irodalmi antoló­gia a Buzi drámák első gyűjteménye (1979) volt, William Hoffman szerkesztésében. Mivel a szín­ház mint kommunikációs eszköz, és mint a kü­lönféle konfliktusok és álláspontok dokumentá­lására kiválóan alkalmas közeg nagy szerepet játszott a homoszexuális felszabadulási mozgó- CHARLES­ McNULTY A MELEG KRITIKUS Sean Chapman és Marcus D’Amico az Angya­lok Amerikában angol előadásában (1992)

Next