Szinház, 1946 (2. évfolyam, 1-48. szám)

1946-01-01 / 1. szám

Szerkesztőbizottság: HELTAI JENŐ, STAUD GÉZA, TAMÁSI ÁRON Felelős szerkesztő: DEÁK ZOLTÁN 1946. január 1-től 8-ig S­zik­a János néfifSüg^és/z a müv­o/zek (ako^zott feíe£aAáégé­ í&C A b­űvészek politikai felelőisségéről mostanában sok szó esik. Mennyire hibás a színész a színpadon elmondot­­takért, az Író szavának a tolmácsolásáért? A miniszterelnök egyik beszédében rá­mutatott arra, milyen oktalan vessző­futtatást rendeznek egy-egy nem vétkes, legfeljebb megtévedt Író ellen. Hol kez­dődik és hol végződik a bűnösség ? Másképpen bíráljuk-e el a művészt, mint a polgárembert ? Dr. Szűcs Jánoshoz fordulunk fel­világosításért. Ebben a kérdésben ő a leghitelesebb. Nemcsak azért, mert nép­­főügyész, hanem azért is, mert művész. Kitűnő zeneszerző, ötletes, tehetséges, egyéni. Zeneszámait körülbelül tíz év óta halljuk a rádióból. Legutóbb egy zenés vígjátékban arattak nagy sikert. Dr. Szűcs János azt mondja: — Tulajdonképpen nem tudom, mivel indokolható a közvéleménynek az, az­­ elképzelése, hogy a háborús vagy nép­ellenes bűncselekményt elkövető mű­vész más elbírálás alá esik, mint más ember. Talán arra gondolnak, hogy a művész köré a tisztánlátást és a m­érlege­­lési képességet korlátozó burkot von a művészi légkör. Ezzel szemben az az az igazság, hogy amikor a művész a politika porondjára lép, onnan maga szakította fel ezt a látszólagos burkot, ennélfogva nem engedhető meg, hogy vele szemben külön­leges mértéket alkalmazzunk. Igazság­talanok lennénk, ha súlyosabban bírál­nánk el, mint mást. Viszont, ha túl­ságosan enyhén bíráljuk, egyéniségét indokolatlanul aláértékelnénk. Vagy fo­gadjuk el Kiss Ferencnek azt a védeke­zését, hogy csak azt a verset szavalta el, amelyet kiosztottak számára . De arról nem beszél, hogy a „Ludas Matyi”-ban nem játszotta el azt a szerepet, amely a hiúságát sértette. Ha a háborús vagy nép­ellenes bűncselekménnyel vádolt szí­nész gyengébb kvalitású művész is, vagyis elképzelhető róla, hogy jogellenes szereplésének következményeivel nincs tökéletesen tisztában, akkor sem bírál­ható enyhébben, mint más ember. Nyil­vános szereplésével veszélyesebben hat a közvéleményre, mint a magánember. Valamelyik cselekmény elbírálásában mindig a tárgyi súly, vagyis az eredmény a döntő. A büntetést senki sem kerülheti el, legfeljebb a büntetés mértékének a meg­állapításában figyelünk a szubjektív eny­hítő körülményekre. A népfőügyész a kérdést minden oldal­ról igyekszik megvilágítani. Így foly­tatja : — Kétségtelenül nem zárkózhatunk el az elől a meggondolás elől sem, hogy a művészi légkör szabadabb világ, a meg­­kötöttség veszélyezteti az alkotás erejét. A művészt nem szoríthatjuk nyárs-k­is keretekbe, ez szárnyát szegheti n­em menthetjük fel akkor, amikor kiváltságos helyzetével visszaél. 1944 nyarán az egyik művészeti egyesület közgyűlésén egy magasabb funkcioná­rius felolvasta az elnöki megnyitó beszé­det, amelyet az egyesület ügyésze írt. Az igazolóbizottság előtt azzal érvelt, hogy nem is tudta, mit olvasott fel. Az Igazolóbizottság enyhe büntetéssel sújtotta. Nem helyes. Mert vagy nem hi­szem el azt, hogy nem tudta, m­it olvasott fel, akkor szándékos volt a cselekménye, vagy elhiszem felületességét, akkor is felelnie kell ezért a felolvasásért, amellyel lelkeket rombolt. Vagy egyszerűen mű­vészi kilengésnek nézzük-e­ a zongorista zeneszerző súlyos politikai szereplését ? Várjon politikamentes művészi ihlet vezette-e a költőt akkor, amikor min­den tárgyi alapot nélkülöző, izgató tar­talmú versét megírta ? Határozottan mondja : — Nem. Sem több, sem kevesebb. Min­denkinek felelnie kell azért, amit elkövetett. A népügyészek az igazságot keresik és meggondoltan, de határozottan népbíró­­ság elé állítják a bűnös művészt is. A nőügyészek az új korszak harcosai: nem akarják, hogy az ártatlanok bűnhőd­jenek, de az igazi bűnössel kemény kézzel bánnak el. Az igazoltatásokról beszélünk. Dr. Szűcs János azt mondja : ■— A művészek egymás között való beszélgetésben szabadabbak és felelőtle­nebbek, mint a polgárok. Saját körükben kevesebbet ártanak, mint például a közhivatalnokok, vagy a katonák. Az igazoltatás! eljárásnál ebben az esetben a méltányosság elképzelhető, mert kisebb a veszélyességi koefficiens. Ebben a kérdés­­komplexumban m­indenesetre a legérde­kesebb az Író szerepe, mégpedig a kiváló íróé, akinek a bűne súlyos. Ha szabadság­­vesztéssel sújtjuk, elképzelhető, hogy a büntetés fizikai és erkölcsi hatása miatt esetleg örökre elnémul. Ennek pedig nemcsak a magyar, hanem a világiro­dalom is kárát látja. Vájjon van-e mód arra, hogy ilyen esetben az írónak abszolúciót adjunk. Nincs. Az eljárás megindításának a mellőzése nemcsak jogszabályellenes, hanem igazságtalan is és veszélyezteti a jogrendbe vetett hitet. Nem tudok más álláspontra helyezkedni, mint arra, hogy nincs kivétel. Azok a tár­sadalmi, jogi és etikai meggondolások, amelyek a bűnvádi eljárás lefolytatása mellett szólnak, nagyobb emberi értékek, mint a művész alkotásai. Történelmi példák — Wilde és Villon esetei — is azt bizonyítják, hogy a társadalom sohasem helyezkedett szembe azzal, hogy a művészt éppen úgy bírálja el, mint másokat. Természetesen ügyelnünk kell arra, hogy túlzásokba ne essünk és jelen­téktelen dolgok miatt ne törjünk sen­kinek az életére — akár művész, akár polgár. — Várjon a művészek feljelentik-e egymást ? — Nem. Azt tapasztaljuk, hogy a mű­vész nem intrikál és nem vádaskodik. Lehetőleg nem súlyosbítja kollégájának a helyzetét, ellenkezőleg, igyekszik mentő körülményeket találni. Rosszindulattal vagy kenyéririgységgel ezen a téren nem találkozunk. Más pályáknál sokkal inkább tapasztaljuk, hogy valakit följelentenek azért, hogy kibuktassanak egy nagy pozícióból. — Az Igazolóbizottságok határozatai ? — Ekörül sok a hiba, tudom jól. Javulást várok attól, hogy azok a javas­lataim, amelyek az igazolási eljárások körüli anomáliákat orvosolják, átmennek a törvényhozáson. Ne higyyék azt, hogy csak azokra a hibákra mutatok rá, amelyeket az igazolóbizottságok egyesek terhére követnek, el. Ha erre ügyelek, akkor nem zárkózhatom el az elől sem, hogy valakinek a javára perorvoslattal éljek. Az interjú itt végetér. A további beszélgetés már magánjellegű. Dr. Szűcs Jánossal, a művésszel beszélgetünk most. — Hogy mikor érek rá arra, hogy zeneszerző legyek ? Este, későn este. A zene kikapcsolódás és felfrissülés szá­momra. Erőt merítek belőle. Ha este muzsikálok, sohasem válok unott és érzé­ketlen aktamollyá. — Min dolgozik most ? ■ — Tempefői szövegére operettet kom­ponálok. Búcsúzásul azt mondja: — A művészek problémái engem kü­lönösen érdekelnek. Sokat gondolkoz­tam, sokat tépelődtem, amikor meg­találtam azt az utat, amelyen a művészet is méltó helyre kerül és az igazság sem sikkad el. . .Godh Mariusin­a

Next