Színházi Élet, 1914. június 21–28. (3. évfolyam, 25. szám)

1914-06-21 / 25. szám

4. oldal OTVÁZI ÉLET Jdl­ó Amália: enki sem lepődik meg rajta túlságosan, ha illő titoktartás kötelezettsége mellett eláruljuk, hogy Jákó Amália Krecsányi társulatának nagyszerű drámai szendéje, aki eddig a buda-temesvári társulat mun­kabeosztása szerint csak fél esztendeig volt minden évben fővárosi színésznő, a legközelebbi időben végleg itt marad, mert egyik fővárosi színházhoz szerződött. Ter­mészetesnek és örvendetesnek látja min­denki ezt a szerződtetést s legfeljebb azon csodálkozhatunk, hogy olyan komoly nagy színészi értéket, mint amilyen Jákó Amália, már régebben nem kötötte magához a fő­város valamelyik műintézete. Ezt is meg­érthetjük azonban, ha arra gondolunk, hogy ez a szép, elegáns és zseniális mű­vésznő, aki megkapó érdekességgel, len­dülettel és hévvel ábrázolja a modern dráma asszonyfiguráit, Krecsányi iskolájából való. Itt bontogatta szárnyait, itt aratta első nagy sikereit, okos és meleg szívre mu­tató háládatossággal nem akarta elhagyni a kitűnő direktort mindaddig, amig a színháza élén áll. Inkább beletörődött abba, hogy csak fél esztendeig élvezze a főváros nagyigényű közönségének elis­merését és lelkes tapsait, amelyekben minden fellépésekor olyan bőségesen volt része. Jákó Amália nem mindennapi je­lenség a színpadon. Nem egyszerűen jó színésznő, hanem több annál : igenis mű­vésznő, aki minden feladatát lázas am­bícióval, komoly elgondolással, mély át­érzéssel, szellemmel és ötlettel oldja meg. Ehhez járul segítőtársul a pompás meg­jelenés és a külső elegancia minden tá­mogatása, ami végeredményében annyit jelent, hogy Jákó Amália nem csak nagy­szerű színésznő, hanem szép hölgy is, aki a szépségét is a színpad komoly fel­adatai szolgálatába tudja felhasználni. ^K­l(or én Ditrói /Vlór voltam.*) — Elmondja Krecsányi Ignác. D­ ebreceni szinigazgatóskodásom ideje alatt történt velem az a bolond his­tória, hogy kénytelen voltam neve­met megtagadni. Ugy történt a dolog, hogy egy decemberi hó­nap második felében, karácsony táján, színi kongresszust tartottunk a fővárosban. Ez szokás volt akkor is évenkint, mint most. A színészek akkor is fölutaztak a színtársulat költségén a fő­városba, hogy a színészet ü­gyeit-bajait elintéz­zék . .. egy kis m­amili­'-zással összekötve. Az én színtársulatomnál Ditrói Mórt, aki akkor nejével — a vidék legelső, legkitűnőbb naivájá­val — tagom volt és Tóth Antal apaszinészt vá­lasztották meg képviselőknek. Engemet, persze, nem kellett megválasztani, mert hát minden szín­igazgató saját költségére utazott és utazik ma­napság is. A kongresszust megelőző este mindhárman kimentünk az indóházhoz, hogy az éjjeli vonattal Budapestre utazva, másnap reggel az összejöve­telen, az alakuló gyűlésen pontosan megjelenjünk. Engemet a feleségem is kikísért az indóház­hoz. Mert hát az igazgatónak az utolsó percben is vannak utasításai ; ha a primadonna esetleg szeszélyeskedik, vagy a próbáról késik, ne vegyék észre, ne írják fel, mert hirtelen görcsöket kap és lemondja az előadást ; ha a tenorista reszeli a torkát s panaszkodik, hogy ott kaparja valami, ne lássák, ne hallják, mert hátha talán mégis mégis játszik ; vigyázzanak, hogy a baritonista ne lumpoljon, a komikus kedéllyel játsszék; ha a népszínmű énekes a kontot kér, pedig bizonyára fog kérni, hát adjanak neki ; a karszemélyzet mozogjon, élénk legyen ; a női kar mosolyogjon s több efféle magyarázatok. A második csöngetés után mindhárman be­szálltunk egy kupéba. ») Részlet Krecsányi Ignác „Régi dolgok, régi színészet­ről" című­ most megjelent pompás kötetéből. Megrendelhető a szerzőnél, Ára 3 korona. T­ELKY HERMIN ELSŐRANGÚI? DIVATSZALONJA LEGÚJABB PÁRISI­I MODELLEK BUDAPEST, IV. KERÜLET, DEÁK­ TÉR 1.

Next