Színházi Élet, 1917. március 25–április 1. (6. évfolyam, 13. szám)
1917-03-25 / 13. szám
SZÍNHÁZI ÉLET Maria Carmi legújabb filmje. »Az utolsó ivadék« a Corso moziban . . . Egy asszony életébe el kell mélyedni, hogy meglássuk a lelkében azokat az érzelmeket, melyek nőiességét, igazi karakterét adják meg. Vannak nők, akiknek a lelke nyitott könyv, ezek becsületesen, tiszta emberi eszközökkel keresik a boldogságukat, míg másokat valami rejtelmes fátyol vesz körül, mely mögött bizonyára tragikum lappang, kiömlő könnyek egész áradata ég, mert az élet, a diadalmas és forró élet felperzselte lelkük fehér szirmait... Ilyen csodálatos és szenvedő asszonyt játszik szerepeiben Maria Carmi, aki a modern filmdrámák terén valahogy újszerűt, örökbecsűt produkált. Az ő egyéniségében nem találjuk visszhangját a mámoros tomboló szenvedélynek, az ő szerelme, az ő magasztosan forró érzékisége inkább csöndes és finom lemondásba olvad, mintha egy megelevenedő, tiszta bibliai kép lenne... Maria C rmi legújabb alakításában azonban az érzelmek különös keverékét látjuk: a szerelemre szomjazó nő tartózkodásába belevegyül a kirobbanó ifjúság, de csak az asszonyi számítás méreteinek óvatosságával. Maria Carmi „Az utolsó ivadék” című filmben két különböző rangú társadalmi nő életét állítja elénk. Először a szegény és egyszerű korcsmárosnét látjuk magunk előtt, akibe a fiatal, szilaj Brankenburg gróf beleszeret Mária — a korcsmárosné azonban nem hallgat a csábító szóra,hideg és érzéktelen marad, mert Brankenburg grófné akar lenni. És a fiatal gróf tényleg el is veszi anyja határozott tiltakozása ellenére. Múlik az idő, Máriát a grófi korona ékessége övezi, már előkelő légkörben él. De férje szerelme elmúlt a meghitt családi életben és őt inkább Hnna, az új korcsmárosné érdekli. Hnna már nem oly hideg, mint Mária volt, és szerelmes turbékolásukat egyszer meglesi Hnna régi szeretője. A két férfi mint két vad bimek, elkeseredetten küzd, és a fiatal gróf holtan zuhan le. Mikor Mária megtudja férje gyászos végét, és hogy más asszony szerelmét kereste, fájdalma helyett csak a boszut érzi: elhivatja a kastélyba régi atyafiait és paraszti ruhában üli meg a féktelen halotti tort. Az ősz grófnő egyetlen fia ravatalánál imádkozik, de mikor meglátja ezt a vad orgiát, feldönt egy kandelábert, a terem, az egész kastély lángba borul és a füstölgő romok nemcsak a brankenburgi ág utolsó ivadékát takarják, maguk alá temették a romok a profán, tobzódó társaságot is... Ez a legújabb Carmi film rövid vázlata és azt hisszük, hogy a közönség még kevés ilyen hatásos drámába gyönyörködött, mint amilyen ° Az utolsó ivadék». Jelenetek »Az utolsó ivadék« című filmből.