Színházi Élet, 1918. február 10–17. (7. évfolyam, 7. szám)
1918-02-10 / 7. szám
VII. évfolyam ELŐFIZETÉSI ÁRAK kotta-melléklettel: Budapesten ta vidéken Egész évre Negyedévre . 1918 február 10-től február 17-ig Simán ÉLET Felelős szerkesztő INCZE SÁNDOR . 32. K Félévre . . 16.50 K 8.10 K Egy számára : Budapesten Q A éa vidéken 60 fillér ILLUSZTRÁLT SZÍNHÁZI, MŰVÉSZETI ÉS MOZI HETILAP M B GJELENIK MINDEN VASÁRNAP REGGEL szám Hirdetések mm.sora 80 fillér Szerkesztőség: Erzsébet'förat 24 Telefon 34-97 Kiadóhivatal: Erzsébet^körút 29 Telefon 74-66 ^föi»premier ajZh^y srtJ&iz&aa, A béke szállani készülő hófehér galambja mellett még egy szárnyas érdekli újabban a színházba járó embereket: „A pacsirta", amely február havának első napján Budapesten röp* pent fel, hogy innen szálljon a világ minden tája felé, ahol csak operettet játszanak. Megtörtént végre a neve*zetes, várva-várt Lehár-bemutató, amely abban különbözött a sok magyar Lehár-bemutatótól, hogy nem ismét* lése a bécsinek vagy a berlininek, ha* nem eredeti, első. Lehár Ferenc legujabb operettje, „A pacsirta", Buda* pesten a Király«szinházban került leg* először bemutatóra. A kitűnő komposnista, akinek nevét három világrészben ismerik, úgy tett, mint darabjanak hősnője, a kis, szőkehajú Juliska, aki nagyvilági kalandok után belátja, hogy mégis csak legjobb otthon. Lehár Ferenc is, aki tőlünk, közülünk indult el, hogy az ország határain túl keresse boldogulását, visszatért most hozzánk, hogy még mielőtt más is hallaná, nekünk daloljon először a magyar rónáról, a búzakalászról, a falusról. Idestova két évtizeddel ezelőtt, pontosan tizenkilenc éve is volt ilyen eredeti Lehár-premier Budapesten: 1899 május 2-án az Operaház mutatta be első művét, a „Kukuska" című operát, amely azonban csak tíz előadást ért meg nálunk. A fiatal magyar zeneiszerző azután Bécsbe költözött és hozzálátott egy nehéz, de ragyogóan sikerült nagy munkához, a bécsi operett stílusának nemesítéséhez. Egymásután következtek a pompásnál pompásabb Lehár-operettek, amelyek uj színt, uj hangot vittek színpadra, „A drótostót", a „Mulató istenek", azután „A vig özvegy", amely világi hirüvé tette Lehár Ferenc nevét, őt magát pedig a modern operettirás fejedelmévé. Ezt a rangot megtartotta mindmáig azon a termékeny úton, amelyen olyan művek, mint a ,,Cigányszerelem", „Luxemburg grófja", „Éva" jelzik az állomásokat. És most a legújabb művét — a huszadikat a hosszú sorban — elhozta hozzánk, hogy a mi lelkes tapsaink kisérjék el« indulását. Lehár lelkes magyar érzéseitől, a budapesti közönség iránt érzett és mindig kimutatott nagy szeretetétől eltekintve, mindenképen stílusos is, hogy „A pacsirta" nálunk kerüljön először bemutatóra. Még évekkel ezelőtt történt, hogy Beöthy László felhívta Lehár figyelmét Martos Ferenc, a „Bob herceg" és sok más pompás magyar operett írójának uj szövegére és Lehár nagy lelkesedéssel vállalkozott „A pacsirta" megkomponálására. Igy lett ez a darab Lehár legmagva«