Színházi Élet, 1918. február 10–17. (7. évfolyam, 7. szám)

1918-02-10 / 7. szám

VII. évfolyam ELŐFIZETÉSI ÁRAK kotta-melléklettel: Budapesten ta vidéken Egész évre Negyedévre . 1918 február 10-től február 17-ig Simán ÉLET Felelős szerkesztő INCZE SÁNDOR . 32.­ K Félévre . . 16.50 K 8.10 K Egy szám­ára : Budapesten Q A éa vidéken 60 fillér ILLUSZTRÁLT SZÍNHÁZI, MŰVÉSZETI ÉS MOZI HETILAP M B GJ­ELENIK MINDEN VASÁRNAP REGGEL szám Hirdetések mm.­sora 80 fillér Szerkesztőség: Erzsébet'f­örat 24 Telefon 34-97 Kiadóhivatal: Erzsébet^körút 29 Telefon 74-66 ^föi»premier ajZh^y­ sr­tJ&iz&aa, A béke szállani készülő hófehér ga­­lambja mellett még egy­ szárnyas ér­­dekli újabban a színházba járó embe­reket: „A pacsirta", amely február ha­­vának első napján Budapeste­n röp* pent fel, hogy innen szálljon a világ minden tája felé, ahol csak operettet játszanak. Megtörtént végre a neve*­zetes, várva-várt Lehár-bemutató, a­mely abban különbözött a sok magyar Lehár-bemutatótól, hogy nem ismét* lése a bécsinek vagy a berlininek, ha* nem eredeti, első. Lehár Ferenc leg­­ujabb operettje, „A pacsirta", Buda* pesten a Király«szinházban került leg* először bemutatóra. A kitűnő kompos­nista, akinek nevét három világrész­­ben ismerik, úgy tett, mint darabjan­­ak hősnője, a kis, szőkehajú Juliska, aki nagyvilági kalandok után belátja, hogy mégis csak legjobb otthon. Le­­hár Ferenc is, aki tőlünk, közülünk indult el, hogy az ország határain túl keresse boldogulását, visszatért most hozzánk, hogy m­ég mielőtt más is hallaná, nekünk daloljon először a ma­­gyar rónáról, a búzakalászról, a falus­ról. Idestova két évtizeddel ezelőtt, pon­­tosan tizenkilenc éve is volt ilyen ere­­deti Lehár-premier Budapesten: 1899 május 2-án az Operaház mutatta be első művét, a „Kukuska" című operát, amely azonban csak tíz előadást ért meg nálunk. A fiatal magyar zenei­szerző azután Bécsbe költözött és hozzálátott egy nehéz, de ragyogóan sikerült nagy munkához, a bécsi ope­­rett stílusának nemesítéséhez. Egy­­másután következtek a pompásnál pompásabb Lehár-operettek, amelyek uj színt, uj hangot vittek színpadra, „A drótostót", a „Mulató istenek", azután „A vig özvegy", amely világi hirüvé tette Lehár Ferenc nevét, őt magát pedig a modern operettirás fe­­jedelmévé. Ezt a rangot megtartotta mind­máig azon a termékeny úton, amelyen olyan művek, mint a ,,Ci­­gányszerelem", „Luxemburg grófja", „Éva" jelzik az állomásokat. És most a legújabb művét — a huszadikat a hosszú sorban — elhozta hozzánk, hogy a mi lelkes tapsaink kisérjék el« indulását. Lehár lelkes magyar érzéseitől, a budapesti közönség iránt érzett és mindig kimutatott nagy szeretetétől eltekintve, mindenképen stílusos is, hogy „A pacsirta" nálunk kerüljön először bemutatóra. Még évekkel ez­­előtt történt, hogy Beöthy László fel­­hívta Lehár figyelmét Martos Ferenc, a „Bob herceg" és sok más pompás magyar operett írójának uj szövegére és Lehár nagy lelkesedéssel vállalko­­zott „A pacsirta" megkomponálására. Igy lett ez a darab Lehár legmagva«

Next