Színházi Élet, 1919. október 26–november 1. (8. évfolyam, 45. szám)

1919-10-26 / 45. szám

Censurat : Dr. Muresian VI. évfolyam 1919 október 26-tól november 1-ig 45. szám ELŐFIZETÉSI ARA : Budapesten és vidéken Negyedévre . . 36. K Egyes szám ára : Budapesten és vidéken . . . ** Hirdetések mm.-sora 4 korona SZÍNHÁZI ELET SZÍNHÁZI, IRODALMI ÉS MŰVÉSZETI HETILAP MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP REGGEL Felelős szerkesztő: INCZE SÁNDOR Szerkesztőség Erzsébet-körút 24 Telefon: József 129-35 Kiadóhivatal Erzsébet-körút 39 Telefon: József 121-72 A jegypénztár száma : Telefon: József 121-73 A közönség a diktatúra alatt Irta : SZÁSZ ZOLTÁN­ okat olvastunk a proletárdik­tatúra alatt arról a magas színvonalú, megértő, tisz­tult izlésü s más hasonló ne­mességekkel felruházott kö­zönségről, mely a romlott és tompalelkü burzsujok helyét a színházakban elfog­lalta. Az uj közönség — ez kedvelt témája volt az akkori szovjet­ dicsérő íróknak — s a proletárok meg lehettek elé­gedve azzal az esztétikai érettségi bi­zonyítvánnyal, kekben kaptak, melyet ezekben a cik-Nap-nap után hallot­tuk, hogy itt is, mint annyi más téren, elérkezett az a nagy változás, melytől egy uj korszak fog számítódni. Bár, bevallom, egy szót se hittem azokból a cikkekből, mégis néhányszor elmentem a színházba a szovjet alatt, mert arra valóban kíváncsi voltam, hogy miképen viselkedik a proletár­közönség. Voltam egy kétszer a Ma­gyar- és Vígszínházban, egyszer az Operában, kétszer a Nemzetiben, megfigyeléseim elég széleskörű tapasz­­­taláson alapulnak tehát. Meg kell mindenekelőtt jegyezni, hogy a közönség a szovjet alatt se volt igazi proletárközönség, azaz tisztán szegény testi munkásokból álló tömeg. Az olcsó jegyeket ezek a rétegek a legtöbb eset­ben továbbadták kishivatalnokoknak, diákoknak, mindenféle szellemi munká­soknak, akik erős burzsujárnyalatot ad­tak a nézőtereknek. Különbözni azon­ban ezek mégis jelentékenyen külön­böztek a régi, diktatúra — vagy pláne háború előtti közönségtől. Már egy egyszerű végigpillantás a nézőtéren elömlő emberfejszőnyegen is nyilván­valóvá tette a nagy változást. A kö­zönség szürkébb és dísztelenebb volt, mint előbb. De nemcsak a csillogó haj­díszek és ápolt hajzatok hiánya idézte elő ezt; maguk az arcok sokkal jelen­téktelenebbek és üresebbek. De ez még hagyján. Kezdődött az előadás s én azt figyeltem meg. Minden színházba­járó ismeri azt az érdekes folyamatot, mellyel a darab kezdetén a nézőtér lassan elcsendesedik s a közönség figyelme belekapcsolódik a darab me­netébe. A függöny szétválása után rendesen még hallani köhögést, meg­jegyzéseket, izgést-mozgást, szinlapzö­rögést ; mindaz aztán lassan elcsitul s végül is majdnem teljes csendben a nézőtér s a szinpad lelkének egyesü­lése megtörténik. Minél kongeniálisabb a darab és a közönség, annál gyorsabb ez az egyesülés. Nos, a diktatúra alatt a nézőtérnek ez az elcsitulása szinleg lassabban történt meg s tökéletesen kö­rülbelül sohse jött létre. De természe­tesen a közönség nemcsak ilyen néma­sággal reagál a darabokra. Sőt ellen­kezőleg ez igazi visszahatás ugyancsak zajos szokott lenni. Taps, kacaj, erő­sebb lélekzés, a hangos nevetéssel járó testi mozgás mind együtt adják azt a hang­vihart, mely valami hatásos ko­mikus jelenet vagy mondás után a nézőtéren elsüvölt. A komoly hatás nem ilyen zajos, de az is megismer­hető a színház légkörén. Nos, ezek a nézőtéri légköri változások a proletár­diktatúra alatt sokkal bágyadtabbak, elmosódottabbak voltak, mint a rendes közönség előtt. A nézőtér nem fogott fel annyi szeretni valót s nem hatódott

Next