Színházi Élet, 1926. október 18–21. (16. évfolyam, 42. szám)

1926-10-18 / 42. szám

4 SZÍNHÁZI ÉL­E­T Egyéniség, amilyet nem teitem is­kola, csak a természet remekel legrit­kább pillanataiban. Nem is lehet Jászai Marit a szín­padi klasszicizmus fejezetében el­könyvelni, az ő hatalmasan egyéni m­űvészete kiheverte, túlélte a natu­ralizmus minden régi értéket kicsú­foló divatját, maibb, modernebb, át­fogóbb és maradandóbb minden di­vatnál. Művészetét a próféta ihletével, papnő áhítatával szolgálta, de ember­ a nek is próféta és papnő volt. Hite, szent komolysága nekünk, a színház eljegyzettjeinek, örök példaadás. A színházzal élt és lélekzett ő is és mégis: egy egészen más, komorabb­, de szebb világban élt, mint mi többiek. A mi világunk mérgeiből, cinizmusából, léhaságából, ernyedtsé­géből semmi sem jutott el oda. Nemcsak művészetének hatolt ki­vételes mélységeibe, de az ember is mindig a lét legnagyobb kérdéseivel állt szemben, kitárt mellel, csupasz homlokkal ... Kis emberi hívság­ok alig, csak a nagy összefüggések, a Mindenség nagy titkai Most meglesz érdekeltek, a nagy, a drámai találkozás: Jászai Mari szemtől-szem­­ben áll istenével, akivel ő már itt is majdnem személyes viszonyban volt ; vitatkozott, harcolt és megbékélt vele ... Most már, fájdalom, végképpen . . . Annak a generációnak, melynek még színpadon látnia adatott, felejt­hetetlen élmény, nagy-nagy gazdag­ság. Kiváltságos művész, a­­ legna­gyobb korszakok szépségideáljait át­fogó. És nagy Ember, ember, akinél kü­lönbet nem ismertem. Jászai Mari — mint Madonna Kisfaludy Stróbl Zsigmond szobra Jászai Mariról

Next