Színházi Élet, 1934. október 14–20. (24. évfolyam, 43. szám)

1934-10-14 / 43. szám

lágot temet el önmagában, hogy ennek romjain felépíthesse a maga új világát, Európában van és Európát nézi. Az európai olvasók nagy része egészen bizonyosan sokat, olvasott már exotikus világokról és nagyon sok furcsaságát is­meri a távoli világrészeknek, azonban van egy világrész, melynek exotikumai­ról, furcsaságokról nem hall, nem olvas és nem vesz tudomást. Ez a világrész természetesen: Európa. Európában (t többé-kevésbé az idegen európai országokban is) itthon van az ember és nemcsak a felfedezők, de még a turisták szemével se nagyon nézeget­i a legfurcsább dolgokat se veszi észre, mert valami tudatalatti megszokás elhi­tette vele, hogy itt egyáltalán nincsenek­­ is furcsaságok. Sam Dodsworth pedig ú­gy jön Euró­pába, ahogyan az európai ember Ame­rikába megy: tágra nyi­tott szemekkel. Ameri­kából a dollárokon és a ruhatárán kívül magá­val hozott még valamit: az exotikus idegenségek iránti­ érdeklődést. Az európai olvasó pedig, ami­kor Sinclair Lewis könyvét olvassa, nemcsak Sam Dodsworth egyéni élete iránt érdeklődik,­­ hanem rajta­kapja magát azon, hogy Európa iránt is. Mi nem tudjuk exotikus idegenség­ként nézni ezt a világrészt, de Sam Dodsworth tudja, és mi kíváncsian figyelünk fel: ugyan mit is lát itt ez az amerikai? ... láthatatlanul nagyobb művész, mint a petróleummezők, szénbányák és vágó­hidak világhírű költője. Sam Dodsworth szemein keresztül az európai olvasó meglátja Európát,­­ ahogyan az idegenek látják. Ez azon­ban még csak érdekes kuriózum lenne, de nem irodalom. Sinclair Lewis köny­vében azonban ezen a kuriózumon kívül ott van maga Sam Dodsworth is és a regény többi szereplője. Ezek­ az alakok pedig élnek és úgy élnek­, hogy életükkel sok mindent mutatnak meg az olvasónak az általuk felfedezett Európán (melyet egyébként az euró­paiak is felfedezhettek volna, csak mindig megfeledkeztek erről a fel­adatról) kívül is. Abból pedig, ahogyan az amerikaiak Európát látják, nem­csak Európa felfedezésére eszmélhet fel az európai olvasó, hanem arra is, hogy tulajdonképpen milyenek is ezek az amerikaiak. Sinclair Lewis, ellentétben fél­ névrokonával, aki az ő keresztnevét viseli vezeték­névként, s a proletáriátus regényírója, az amerikai kispolgár költője. Regé­nyeiben az amerikai kispol­gár és az amerikai kapi­talista a hősök és ezek a regények rendkívül érde­kesek. Upton Sinclair az amerikai társadalomnak csak az egyik oldalát mu­tatja meg — Lewis meg­mutatja a másik oldalt. Upton Sinclair világnézeti letisztultságáig egészen bi­zonyosan nem jutott el Sinclair Lewis, de hason­ Dodsworth és Mrs. Cortright Somlay Artúr és Tőkés Anna (Foto Oyeneti

Next