Színházi Élet, 1936. május 31–június 6. (26. évfolyam, 23. szám)

1936-05-31 / 23. szám

dk szerelmesek könyve ária : Szásj Jolt­án A háború, azaz ezer év előtt az író­nők általában szelíd, rózsaszínű, ideali­­záló szellemben írtak, az író-férfiak vi­szont merészségekben tobzódtak, a túl­zott naturalizmus hívei voltak és bizo­nyos erkölcsi nihilizmusban tetszelegtek. Persze, volt már akkor is kivétel, de nagyjában ez volt a helyzet. A mai ál­lapotok megfordított képet mutatnak. Az írók rettenetesen szociálisak, olykor mo­ralisták is, sőt mindenféle rejtett politi­kai célokat is szolgálnak írásaikban, a nők ellenben kéjelegnek a szerelmi, sőt nemi leplezetlenségek bemutatásában. Igazi jó, vaskos, pornográfiát ma már csak egy írónőtől kaphatunk! Ez persze csak egész általánosságban áll. Megyery Sári, a kedves költőnő és regényírómé például, bár szintén tipikus mai írónő, ennek a típusnak szelíden és ízlésesebb író példánya. Mostan írt egy könyvet, melynek már a­ címe is vallomás. Ez a cím ugyanis: »A szere­lem a [UNK] szerelmesé.« Éspedig nemcsak ab­ban az értelemben vallomás, amit a cím egy Walt Whitmann verssor nyomán ki akar fejezni, hogy ugyanis a szerelem nem azé, akit szeretnek, hanem magáé azé a lényé, aki szeret, hanem tisztán azáltal is, hogy kétszer fordul elő benne a szerelem fogalma. Már könyveimé is mintegy zsúfolva van szerelemmel. Olyan ez, mintha valaki egy könyv cí­méül ezt adná: Szerelem a második hat­ványon. Vagy: Szerelem plusz szerelem. A felejthetetlen Újhelyi Nándor adott ilyen stílű címeket a regényeinek. Pél­dául: Feleségem, feleséged, feleségünk. Az ember, már­mint az­­ az ember, aki érdeklődik a szerelmi élet iránt, már a cím alapján érzi, hogy ebben a könyv­ben, — most megint a Megyery Sáriéról beszélek, —■ otthonosan fogja érezni ma­gát. Nem túlságosan bonyodalmas törté­net ez a regény. Egy asszony szeret egy férfit, aki átmenetileg egy más nőhöz pártol, de aztán visszatér hozzá. De nem is a történet fontos itt, hanem egy női lélek feltárulása, az érzelmek áradása, egy nagy szerelem története. Rendkívül: lendülettel, soha ki nem fo­gyó svádával ontja az írónő mondani­valóit, amik mind szorosan a női szerel­mi élet nagy és kis ügyei körül forog­nak. A nagy ügyek, ezek a lélek, a szív odaadó vágyódása, az egyetlen, igazi férfi, s ezentúl a gyermek után, a kis női ügyek, a szerelem és szeretkezés minden­napi eseményei, apró viszályai és nagy mámorai. Ezeknek a kis női ügyeknek a leírá­sában a rokonszenves szerző­ hölgy ki­fogyhatatlan. Igazán soha egy másod­percig se felejtheti el­­­ az ember azt, hogy ezt a könyvet egy szép, fiatal és szerel­mes nő írta. Mintha nem is az agyvelő gondolkozó központjaiból, hanem vala­honnan a hátgerinc gócá­ból származ­nék ez a rengeteg mondat. A női testi­ség, az öltözködés, az elegancia, a mon­­daviség légköre lengi át az egészet. Van itt selyempizsama, hattyúprémes ágyta­karó, bársony­cipő, francia párfőm, szétdúlt ágy, fürdőszoba, mindaz, ami a szerelem színpadának díszlete és kellék­tára. De meg kell adni, hogy ennek a forró, lobogó világinak a leírása közben az ízlés perzseletlen marad. Bár folyton érezzük egy szerelmes asszony testi for­róságát is, az olcsó érzéki hatások soha­sem jutnak szóhoz. Végmérlegként azt lehet mondani, hogy nagyon kedves, ro­konszenves, nőies könyv ez. Megérdemli, hogy minél­ többen elolvassák. Nemcsak a »szerelem a szerelmeseké«, de ez a könyv maga is egyenesen a szerelmesek számára íródott. MEGYERY SORI

Next