Színházi Élet, 1938. május 7. (28. évfolyam, 20. szám)

1938-05-07 / 20. szám

Ezen a héten csak egy újdonság van a színházi fronton, Ancúré Julien du Breuiil »Tolakodó fráterek című darabja, melyet a Művész Színház hoz színre. Mu­latságos, könnyű, franciás esprit­tel fű­szerezett, vígjátéknak nevezett, de in­kább bohózati jellegű darab, mely oly simán és könnyen gördül végig a lát­hatólag csak mesterségesen felállított zökkenőkön, mint valami elsőrendű Renault vagy Packard. Alaptétele az, hogy a női lélek titkon a, veszedelmes, sőt akár gonosztevő, de erős és érdekes férfi után vágyódik, s ezt az ismert témát ügyesen, fordulatosan, gyorsan pergőn és ötletesen kezeli. Az egyik újság azt írja róla, hogy a »kellemes színházi es­ték« sorába tartozik az előadás. Töké­letesen igaza van. Én is igen kellemes estét töltöttem és mint a nyilvános kö­szönőlevelekben szokás mondani, »bárki­nek nyugodtan ajánlhatom«. A főszerep Mezey Máriáé, aki szerep­ről szerepre haladást mutat. Olyan pi­káns, intelligens, szellemes jelenség, amellett, hogy csinos és kitűnően öltöz­ködik (barna tüllszoknyájú és rózsa­zinderekú estélyi ruhája igen merész összeállítás, csak rendkívül karcsú nők­nek ajánlható), hogy mindig öröm a színpadon látni. Azonkívül sokoldalú is. Éppoly jó drámai szerepekben, mint rig­játékban. R­átkai Márton, mint szerel­mes rendőrfőnök, kedves és mulatságos, de azonkívül még valamivel több is. Mert megvan az az adománya, hogy min­dig többet hoz ki szerepéből, mint amennyi abban van. Marshall hiába mondja róla folyton, hogy rossz rend­őrfőnök, sohasem sikerül neki semmi, Andi a bűnös kisiklik kezéből, van benne valami olyan fölény, hogy ezt nem hisz­i el. Az az érzésünk, hogy alapjá­ban mégis csak kezében tart minden­­ zálat és megengedheti magának azt a f ényűzést, hogy saját magát kifiguráz­za, mert más úgy sem merné megtenni, úgy a szerelemben mégis alul maradt­­stenem, szerelemben nem érdem egy a dolog, az valami rajtunk szerint kívül jó tényezőn múlik, melyeket sem meg­nevezni, sem megmagyarázni nem lehet. Nem a legjobb, nem a legszebb, nem a legokosabb, még csak nem is a legerő­sebb az, aki elviszi a pálmát, hanem... hát ha én ezt meg tudnám mondani, ak­kor én lennék a legbölcsebb és leghatal­masabb, esetleg mellékesen a legboldo­g­abb ember is a világon. Dehát nem tudom. Csak azt tudom, hogy ez vala­hogy nem egészen igazságos így, ám nem lehet rajta változtatni és így akar­va nem akarva, kénytelenek vagyunk be­letörődni. Most pedig, e nem egészen tárgyhoz tartozó kilengés után, térjünk vissza a Tolakodó fráterhez. Fent nevezett, név szerint Tom (Belly Ferenc), három hét óta nyomon követi Olivettát, fiatal amerikai özvegyet. Szín­házban, szabónőnél, kalaposnál, utcán és cukrászdában, legkülönbözőbb boltokban és sétahelyen, egyszóval mindenütt, ahol MARSHALL: Addig kérem meg, amíg hoz­zám nem jön. OLIVETTA: Vigyázzon! Több baja lenne velem, mint Párizs összes gonosztevőivel. Ru­tkai Márton — Mezey Mária Művész Színház: Tolakodó fráter (Foto Angelo;

Next