Színházi Élet, 1938. július 23. (28. évfolyam, 31. szám)

1938-07-23 / 31. szám

helyeznek a szép asztalra. Csodála­tosan gazdag porcellán, üveg és ezüst szervízük van, a legegyszerűbb háztartásban, ha csak maguk van­nak is, soha se mulasztják el meg­gyújtani a rengeteg gyertyadíszt. Nem felejtik el a virágot. Ennek an­nál is inkább örültünk, mert itt most újra viszontláthattuk a Pesten már elhervadt tavaszi virágokat. Az aká­cot, orgonát, jázmint, pünkösdi ró­zsát. Divat az egy színben tartott asztal. Ajánlom leutánozni, igen nagy hatást lehet vele elérni és könnyen megoldható. Eperszínű vas­tag háziszőttesű abroszon az öblös kristály vázákban ugyanilyen ár­nyalatú rózsák. Löncsasztal búza­kék terítővel, kék virággal. Sárga alap, sárga margarétával. Nem sze­retik az amerikai divatot, az abrosz­talan asztalt, ízlést lehet tanulni itt, de mű­vészethez nem sok az érzékük. Pe­dig annyira igyekeztek nekünk nyújtani művészetet is. Hallották, hogy a magyarok szeretik a zenét, színházat. Minden meghíváshoz kaptunk »műsort«. Életünkben nem szenvedtünk végig annyi dilettáns énekest, zongoraművészt, szavalót, táncost. Féltünk, efőből még baj lesz egyszer, kirobban belőlünk a neve­tés. Néha már annyira siralmas volt a produkció, hogy elszomorodtam. A világ egyik elismerten legszebb építészeti remekében, a Drottning­holm-i rokokó színházban folyton­ arra gondoltam, micsoda isteni élve­zet lehetne itt még egy köze­pes Mo­zart-előadás is. Ezt a színházat, nyári kastélya mellé 1766-­­an III. Gusztáv svéd király építtette, az egész annyira korhű és hangulatos, tanulmányokat, könyveket írtak róla. A híres francia esztéta, Henry Bordeaux ezért a színházért nem tudott elszakadni Svédországtól. És ebben a meseszerű keretben, — ahol az öltözők minden egyes darabját a órákig lehetne csodálni : tükröt, parókaáll­ványt, festékes krinolinfogast, tégelyeket, — mutattak be egy olyan »díszelőadást«, ami nem érte el a legkisebb vi­déki társulatunk nívó­ját sem. Vendégnek tu­dom, nem illik a házia­kat kibeszélni, de én nem vagyok ravasz. Amikor a kedves svéd újságírónő meginterjú­volt, hogy tetszik ná­luk az élet, és egyre csa­k azt óbégattam, isteni, gyönyörű, haragosan rámszólt, mondjak végre valami olyant is, ami nem »gyö­nyörű«. Csak az ilyen kritikáiból ta­nulnak. Félénken megszólaltam. — Hát bizony a művészek, színészek nem éppen a legjobbak. Az újságíró­nő egyáltalán nem volt megsértve. Sőt. Elismerte, hogy alig van jó színészük. A leghíresebb drámai művésznőjük, az állami színházak igazgatónője, más országban nem kapna szerződést. (Tiszteletünkre ez a művésznő is fellépett. Bár ne tette volna.) A magánénekeseik külföldön helyezkednek el, a svédek inkább a dalosegyleteket hallgatják, mint az operákat. A norvégeket, még a své­deknél is kevés­bé érdekli a klas­­szikus zene. Oslóban még opera sincs, augusztusban három hétig vendégszerepel egy társulat, de nem sok sikerrel. Ha színházról beszél­nek rögtön a »Víg özvegy”-et emlí­tik, ettől el vannak ragadtatva, öt­vennyolcszor ment két év alatt. Ezt A drottningholmi rokokó színház nézőtere Megyery Sári és Spurnó Bárdos-Féltoronyi Magda az Osló-fjordnál

Next