Szociálpolitikai Értesítő (1986/1)

II. Áttekintés a szociális munkás képzés elméleti és gyakorlati kérdéseiről - Ferge Zsuzsa: Vitaindító gondolatok a szociálpolitikai szakemberképzésről

kellene, hogy történjen. A képzésnek három fő összetevője van: - különböző szakismeretek /szociológia, jog, pszichológia, szociálpolitika stb./, amelyek többé-kevésbé hagyomá­nyos felsőoktatási keretben /előadás, szeminárium stb./ sajátítandók el; - a terepgyakorlat, amely rövidebb és hosszabb "hospi­tálásokat" tételez fel, a gyakorlati oktatók vezetésé­vel ,­­ a megfelelő emberi magatartásra, szemléletre nevelés. Szemléletet és értékeket csak az oktatás-tanulás-gya­­korlat során lehet átadni, ha az egész közeget ez a szemlélet jellemzi. Az nyilvánvalónak tűnik, hogy ez a képzés csak nappali tagozaton, teljes időben történhet. Ha ez az első diploma, akkor sem az esti, sem a levelező képzés nem elégséges. A tananyag megemésztéséhez kevés: gyakorlatra és szemléletfor­málásra semmi idő nincs. Az megfontolandó, hogy főiskolai vagy/és egyetemi legyen-e a képzés, vagy hogy legyen-e egy pl. hároméves "általános szociális munkás" képzés, amit azután követhet valamilyen graduális vagy posztgraduális szakosodás. Az is vita tárgya lehet, hogy mindenképpen önálló új intézmé­nyek kellenek-e, vagy elég uj szakok létesítése meglévő intéz­ményekben /bölcsészkarokon, tanárképzőkben, stb./? Magam az is-is felé hajlok. Uj szakot könnyebb szervezni, mint új in­tézményt. De részben a területi decentralizáció szükségessége miatt, részben a szakmai azonosságtudat kialakítása és fenn­tartása érdekében szükség lehet esetleg új intézményre is. Bármilyen irányba dőljön is el a vita, arról meg vagyok győződve, hogy külön /nem valamilyen létezővel közös­ képzés kell - és hogy ennek alapfeltétele az oktatók kiképzése. Ezért legalább két-három év szükséges az induláshoz. Ismeretes, hogy egyes helyeken már ma léteznek a fentiek­ben vázoltakhoz hasonló kezdeményezések, illetve van igény, lehetőség és törekvés szociális típusú szakképzés megkezdésé­re. A Gyógypedagógiai Főiskolán másfél évtizede tart a "szociá-

Next