Szocialista Nevelés, 1972. szeptember-1973. június (18. évfolyam, 1-10. szám)

1973-04-01 / 8. szám - Czine Mihály: Petőfi öröksége

Petőfi öröksége* CZINE MIHÁLY Kiskőrös és Kiskunfélegyháza máig vitatkozik a bölcsőjén, a nép hite szerint azon­ban nem város, még csak nem is falu volt a születési helye, hanem útszéli csárda, a jeges határban. Pusztaiak, juhászok, csikósok, gulyások köszöntötték először, mint a betlehemi kisdedet, ostort és kisbárányt adtak neki ajándékba. S mikor csodálatos életének vége szakadt, úgy temették el, ahogy a régi nagy fejedelmeket: az ütközet után visszamentek érte a huszárok, kihozták a csatatérről, koporsóba tették, a ko­porsó deszkájába vasszegekkel verték ki a nevét, s folyóvízbe temették el. Ahogy valamikor Attila királyt... Ez a legenda nem lehet nagyon régi, csak akkor születhetett, mikor Petőfi Sándort már semmiképpen sem lehetett élő embernek hinni. Mert míg az emberi életkor ha­tára ki nem zárta, mindig visszavárták. Addig nem hitték, nem hihették, hogy meg­halt. Hitték: ha a szabadságért vívott csata el is veszet, az eszme él, s nem halha­­­tott meg az sem, aki az eszmét fogalmazta. A lázálmokat, a titkos reménykedéseket ez a hit táplálta; ezért vélték annyi bujdosó katonában, s politikai üldözöttben fel­ismerni­ látták a Balaton partján, s Kolozsvár piacán is, fényes nappal. S mikor már élőként el nem képzelhették, a sírjára véltek rátalálni. Az első világ­háború magyar katonái Szerbiában, hadifoglyai Szibériában ismertek a fejfájára, s Székelykeresztúron — utolsó estéjét ott töltötte; a körtefa, amely alatt vacsorázott, ma is áll, kiszáradtan, körbekerítve — máig őrzik a „sírját“. A sírgondozó öreg ta­nító tudja, hogyne tudná, hogy mások csontjai borulnak össze a hantok alatt, de ez az ismeret miért is zavarná? Petőfi Sándornak minden faluban lehetne sírja — mondja bölcsen, — talán nem is a földben, de fent a magas égben pihen, s ez rajta a szem­födél: „magasan szállj és hosszan énekelj haldokló hattyúm, szép emlékezet.“ Legendák csak igaz mag körül szövődhetnek, s Petőfinek minden legendánál szebb volt az élete. A világirodalom egyik legnagyobb költője, s — ami oly ritka a művé­szetek történetében — költészetével teljesen egybehangzott az élete. Az irodalom­­történet alig győzi leltározni költői hozományát — a népiség fölfedezőjeként új kor­szakot nyitott, megteremtette az új magyar költői nyelvet, a népiség és romantika szintézisét hozta, a világirodalomban is egyedül­álló jelenségként, új embertípust teremtett, a valóságban gyökerező, egekbe nőtt embert , s költészetét szinte meg­­tetézve az életéből is csodálatos műalkotást formált: egyetlen ponton nem került soha ellentétbe a meggyőződéssel. Hite szerint élt mindvégig. S verseit még a halálával is tovább írta: a szabadság költője a szabadságért vívott harcban, csatamezőn, pusztult el. Halálával vált jelkép­pé, szimbólummá. A szabadság — a magyar és világszabadság — költőjévé. Tünemé­nyesen szép volt az élete. A magyar irodalomnak, ahogy Illyés Gyula mondja, „az a rendkívüli ajándéka Petőfiben, hogy talán a világirodalom nagyjai között ő az egyet­len, aki nemcsak óriási költő, de óriási példakép, óriási jellemkép is“. Lehetnek, vannak nagy költők, óriási tehetségek, kik igazolják a szenvedésüket, de „arra, hogy miként kövessen valaki egy szép, tiszta, egyenes utat az életben, arra példát a mi Pe­tőfink adott, ez az ő egyedülisége, szinte az egész világirodalomban“. Petőfi mindvégig a szabadságra esküdött, az éltette költészetét, ez sugallta tetteit. A legnagyobb kérdést tette fel népének: „Rabok legyünk vagy szabadok?“. A társa­dalmi és nemzeti szabadságharc elé trombitált, olyan korban, mikor a nép nemzetté ébresztése volt a halaszthatatlan feladat. Jókor érkezett. Szerencsés időt kapott Borstól, együtt nőhetett a szabadság ügyével. Költői útját nagy elődök, Csokonai,­­ Vörösmarthy készítették elő, kortársként Arany Jánost, Jókait és Vajda Jánost tuj­­hatta maga mellett, a politikában Kossuth és Széchenyi fogalmazta az új eszméket; a nép a szabadságeszmére visszhangzott, s Európa más népei is tavaszra vártak. Ebben a Jelen cikket „A tanító 1973. 1. számából vettük. 230

Next