Szolnok Megyei Néplap, 1971. január (22. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-16 / 13. szám

XXII. évf. 13. sz. 1971. január 16., szombat. VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! A MEGYEI PÁRTBIZOTTSÁG ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA Nagy lakásépítési program Új lakótelep Szolnokon Nőtt a betétállomány Szirmai Jenő, az OTP vezér­igazg­atója a megyeszékhelyen Rendszeresen mindig év elején találkozik egymással Szolnokon Szirmai Jenő, az Országos Takarékpénztár ve­zérigazgatója és munkatársai — dr. Fogaras István, az OTP igazgató-főkönyvelője, Békés László főosztályvezető helyettes , valamint Csáki István, az MSZMP KB tagja, a megyei pártbizottság első titkára, Tóth János, a megyei pártbizottság titkára, a megyei pártbizottság több vezető munkatársa, Soós István, a megyei tanács vb elnökhelyet­tese, Sípos Károly, a Szolnok városi pártbizottság első tit­kára, Csor­a Kálmán, a váro­si tanács vb elnöke. Az elmúlt tervidőszak teljesítésének megbeszélésére, az 1971. évi fel­adatok egyeztetésére tegnap délelőtt került sor a megyei pártbizottság épületében. Ezen a hangulatában valóban munkamegbeszélésen a központi téma a megye lakásépí­tési programjának, ezen belül is az OTP társasházak léte­sítésének lehetőségeit, terveit vitatták meg. Elöljáróban Szűcs Ferenc, az OTP megyei igazgatója tá­jékoztatta a megjelenteket munkájukról. Néhány kira­gadott eredmény abból: a harmadik ötéves terv idősza­kában 730 millió forinttal emelkedett megyénkben a la­kosság betétállománya, ennek megfelelő mértékben szaporo­dott a betétkönyvek száma is. Átutalási betétszámlát jelen­­leg 3800-at kezelnek. Az 1970. szeptember 1-én bevezetett ifjúsági betétakció eddigi eredménye: háromezer ifjú betéttulajdonos. Jelentős eredmények születtek a sport­fogadási és lottó üzleti ágaza­tokban is. A tervidőszakban a lakosság lakásépítéssel kap­csolatos hiteligényét kielégí­­tették. Csupán 1970-ben 2550 építési kölcsönt folyósítottak, 169 millió forint összegben. A negyedik ötéves terv elő­irányzatai szerint a megyében összesen mintegy 16 ezer la­kás építése valósulna meg. Ebből 1760 az állami bérla­kás, 880 a szövetkezeti lakás. A magánlakásépítésnél az OTP hitellel támogatja 400 magánkezdeményezésű társas­­lakás építését, 7000 családi ház építését és mintegy 2000 —2500 saját beruházású tár­saslakás létesítését. Egyéb­ként a megyében családi ház építést még további 3200-at tervezünk, de azok kölcsön nélkül épülnek fel A társasház építkezéseknél ez azt jelenti, hogy a negye­dik ötéves tervben az elmúlt időszakról elmaradt lakásépí­téseket is indokolt megvalósí­tani. Az OTP a saját beru­házású társasházak 55 száza­lékát a megyeszékhelyen, 45 százalékát tíz vidéki telepü­lésen tervezi felépíteni. A tegnapi munkamegbeszélésen sok szó esett a szolnoki József Attila utcai új 672 lakásos la­kótelep felépítéséről. Azt — mint ahogyan Csom­a Kálmán is hangsúlyozta — a 4-es út korszerűsítésével párhuzamo­san lenne jó megvalósítani. Végül is megállapodás szüle­tett, hogy az OTP saját szer­vezésben és finanszírozás­­ban építi fel ezt a lakótelepet, amelyen a lakásokat társas­lakásként értékesíti. Úgyszin­tén Szolnok városközpontjá­ban, a volt Centrum Áruház helyén ugyancsak az OTP fi­nanszírozásában épül fel a már régen tervezett modern, 120 lakásos épület. A lakáso­kat itt ugyancsak társaslakás­ként értékesítik. Szirmai Jenő Összefoglaló­jában — amellett, hogy kije­lentette: a központ is elége­dett az OTP Szolnok megyei Igazgatóságának munkájával — fontos feladatként említet­te meg a negyedik ötéves terv tennivalói között a betétállo­mány növelését. Ezen belül is a fő figyelmet a tartós beté­tekre, a gépkocsinyeremény­­betétekre és az ifjúsági beté­tekre kell fordítani. A hitel­­folyósításoknál viszont első­sorban azokat szükséges tel­jesíteni, amelyek a lakáskul­túra növelésével függnek ös­­­sze. Ám ezekkel egyenrangú­ak a szolgáltatás növelését, valamint a mezőgazdasági termelést segítő hitelek. Kifejtette azt is, hogy az OTP támogatja Szolnok me­gyében is a mintegy 16 ezer lakás megépítését. Az állami lakásépítést igyekszik megfe­lelően bonyolítani. A szövet­kezeti lakásépítéshez szüksé­ges hitel rendelkezésre áll. Hangsúlyozta azt is, hogy min­den magánlakásépítési formát segíteni kell és ahhoz a ren­delkezésre álló összes építő­ipari kapacitást — legyen az minisztériumi, szövetkezeti vagy tanácsi — igénybe kell venni. Egyúttal javasolta azt is, hogy Szolnok megye 18 nagyközségében is meg kelle­ne találni a lehetőséget arra, hogy társaslakásokat építse­nek a termelőszövetkezetek vagy a költségvetési üzemek építőipari munkájának igény­­bevételével. Csáki István mindehhez még azt is hozzátette: a ne­gyedik ötéves terv indításánál pozícióink jobbak, mint az előző tervidőszaknál volt. A tervezett 2000—2500 társasla­kás megépítésének terve reá­lis és azt mindenképpen tel­jesíteni kell. Az természetes, hogy ezek között egyaránt lesz olcsóbb és drágább lakás. Fontos, hogy árban, nagyság­ban a lakások széles skálájét építsük fel, hogy mindenki a saját pénztárcájához igazo­dót vásárolhasson. V. V. A munkamegbeszélés résztvevői: szemben balról Jobbra: Csáki István, Szirmai Jenő, dr. Fogaras István és Békés László AHamcs cnykísérlet Marokkóban Hadihajók — ko.Ciön (KÜLPOLITIKAI TUDÓSÍTÁSAINK A 1. OLDALON) Az első megállapodás Jelentős megállapodást írt alá Szolnokon január 14-én a Beton és Vasbetonipari Mű­vek vezérigazgató helyettese, Tompa Mihály, a szolnoki gyár főmérnöke és főköny­velője, valamint Csor­a Kál­mán, a szolnoki városi ta­nács vb elnöke. „Kapacitás­lekötési szerződéssel" álla­podtak meg abban, hogy a szolnoki gyár termeléséből 2100 lakás megépítéséhez szükséges házelemet a szol­noki lakásépítkezéseknél használnak fel. A BVM ve­zérigazgat­ó helyettese el­mondta: új típusú megálla­podás ez. Ez az első eset, amikor közvetlenül tanáccsal kötnek olyan megállapodást, amely a középtávú tervidő­szakra szól. A termékeket a tanács az építőipari vá­lalatok útján használja fel. A tanácsnak jogában áll, hogy éves elha­­tározási szükség szerint ma­ga jelölje ki a kivitelező vál­lalatokat a termékekből való részesedésre. — Reméljük, az 1972—75. években a gyár pontosan szállítja majd a lekötött ház­elemeket és ezzel nagymér­tékben elősegíti, hogy az egyéb építési technológiák felhasználásával együtt Szol­nok városban a negyedik öt­éves terv lakásépítési felada­tai pontosan tel­esüljenek — mondta a megállapodás meg­kötése után Csorna Kálmán. Lerövidítik a Barátság kőolaj­vezeték építési idejét Az 1,2 milliárd forintos költséggel épülő Barátság 2. kőolajvezeték építési idejé­nek megrövidítéséről tanács­koztak pénteken Siófokon a nagyszabású munkában részt­vevő vállalatok — a Sza­­bolcs-Szatmár megyei Álla­mi Építőipari Vállalat, az Olajterv, a Dunai Vasmű, a Ganz-MÁVAC, a Budapesti Kőolajipari Gépgyár és a Siófoki Kőolajvezeték Válla­lat — képviselői. A Barát­ság 2. kőolajvezetéknek az eredeti terv szerint 1972. de­cember végére kellene elké­­szülnie. A tanácskozáson résztvevő vállalatok azonban, lehetőségeik elemzése arap­ján, pénteken arra vállal­koztak, hozza már 1972. no­vember 7-re a kő­olajvezeték építését. Ez a határidő-rövidítés, illetve a kőolajvezeték korábbi üzem­be helyezése mintegy 100 millió forint megtakarítást jelent a népgazdaságnak. A vezetékhez szükséges csöve­ket nem külföldről szerzik be, hanem a Dunai Vasmű szállítja, ami önmagában több millió dolláros megta­karítást jelent. A Barátság 2. kőolajveze­ték elkészülte után 3,5 mil­lió, később — 1980-tól — azonban m­­ár 10 millió tonna kőolajat szállít majd évente hazánkba a Szovjetunióból. Építése során­ a munkások­nak annyi földet kell meg­­mozgatniuk, amennyivel az egész Marótl­igetet egy méter magasan beboríthat­nák. A lefekt­etett csőveze­tékek anyagából 1100 traktor készülhetne. A nagyszabású munka folyamiban van: az építők elkészültek az utak, vasutak alatti átfúrásokkal. Ára: 80 fillér 3,8 milliárd­­ forint az úthálózat fejlesztésére A közutak jelenlegi álla­pota és a növekvő gépjármű­forgalom egyaránt az útháló­zat fejlesztésére, rekonstruk­ciói­ra, s gondosabb fenn­tartására kötelezi az útügyi szerveket. A KPM közúti fő­osztályának tájékoztatása szerint az idén összesen 3 milliárd 850 millió forintot fordítanak a nagyforgalmú utak korszerűsítésére, s új utak építésére. Az összegből egyebek között 10 első- és másodrendű főútvonalat hoz­nak rendbe, illetve kezdik meg átépítésüket. A negye­dik ötéves tervben létesíten­dő új autóutak, autópályák előkészületei is megkezdőd­nek. Nyáron Balatonaliga és Siófok között átadják a for­galomnak a két nyomvona­lú autóutak Törökbálint és Székesfehérvár között. 43 ki­lométeres szakaszon, épül az M 7-es második pályája, amelyet 1973-ra fejeznek be. Az M 1-esen, Tata­bánya és Győr között is építenek autó­utak olymódon, hogy később autópályává fejleszthessék A gyöngyösvisontai sza­kasz munkálataival befeje­zik a Budapest—Miskolc kö­zötti­­ út korszerűsítését, s megindul a munka az M 3 as autópályán. Az egyik legnaggyobb fel­adatot a Szolnok felé vezető 4-es út átépítése jelenti, azért is, mert ez része a Csehszlovákiából Romániába vezető E 15-ös nemzetközi útnak. A megerősítésekkel, a tervezett­­ rekonst­enciákkal és szélesítésekkel teljes hos­­­szában befejezik a 4-es út rekonstrukcióját. HÍREK - TUDÓSÍTÁSOK - HÍREK - TUDÓSÍTÁSOK ] Az olasz pénzügyminiszter Budapesten Luigi Preti, az Olasz Köz­társaság pénzügyminisztere 1971. január 13—15. között magánjellegű látogatást tett Budapesten. A minisztert bu­dapesti tartózkodása alatt Vályi Péter pénzügyminiszter vacsorán látta vendégül. Magyar—francia vegyesvállalat Az Eurco, a tavaly ősszel alakult magyar—francia ve­gyesvállalat igazgatósága csü­törtökön este fogadást adott Párizsban, amelyen megjelent Mód Péter, hazánk párizsi nagykövete, valamint a fran­cia gazdasági és pénzügyi élet számos vezető személyisége. A fogadáson Francois Pezet, a Banque de Paris et Des Pay-bank igazgatója, az Eur­co igazgató­tanácsának elnö­ke a következőket mondotta az MTI párizsi tudósítójának: — Az Eurco most kapta meg a párizsi cégbejegyzést és ezzel hivatalosan megkezd­hetii működését, amely­nek célja a Franciaország és Ma­gyarország közötti ipari, mű­szaki és kerekedelmi együtt­működés továbbfejlesztése. Az Eurco létrehozása lehető­vé teszi majd ennek az együttműködésnek jelentős fejlesztését és kiszélesítését. Nemcsak a kétoldalú gazda­sági kapcsolatokban, hanem harmadik országok felé is. Francia gazdasági körök­ben nagyra értékelik azokat az eredményeket, amelyeket a magyar gazdaság az új gaz­daságirányítási rendszer be­vezetése óta ért el: magának az Eurco-nak létrehozását is az új gazdaságirányítási rend­szer tette lehetővé. Bevezetik a csepeli gyorsvasút vonalát a Calvin­ térre A budapesti közlekedés legtöbb gondot okozó góc­pontjairól volt szó pénteken a 9. kerületi népfront bizott­ság által rendezett ankéton. Mint elmondták, a Calvin tér rendezési terve évek óta napirenden van, többféle el­gondolás és terv született, s most már az észak—déli met­­ró­vonal építése is sürgetővé tette a rendezést, korszerűsí­tést A téren metró-állomás lesz. Féltucat ház lebontása árán új utcát nyitnak a Ba­ross utca és az Üllői út között a térbe torkolló résznél. A tér tehermentesítése érdeké­ben van erre szükség. Az utakra így már tervezhetnek egyirányú kölekedést Ugyan­akkor a tér fölött úgynevezett magas vezérlésű út ível majd át, hasonlóan a Baross téri megoldáshoz. A gyalogos köz­lekedést a tér alatt két szin­ten lehet megnyugtatóan biz­tosítani. Az alsó szinten lesz a Calvin térig „meghosszab­bított” csepeli gyorsvasút vég­állomása és egy állomás az új metróhoz, a felső szinten pedig a villamosokhoz, ille­tőleg a tér különböző pont­jaira lehet eljutni. A Nagyvárad téren, ahol szintén metróállomást építe­nek, a távolabbi években nem fogják növelni a forgalmat az Üllői úti villamosok, ezeket ugyanis megszüntetik az új metrószakasz üzembe helye­zésekor. Huszonegy emeletes toronyépületben helyezik majd el a tér mellett a Sem­melweis Orvostudományi Egyetem intézményeit, s köré a későbbiekben egyetemi ko­lónia épül. Az építkezés már folyamatban van. Nagy változások elé néz a Boráros tér is, amelynek mos­tani aluljáró rendszere már régen „kinőtte önmagát”. A 2-es villamos végállomása megszűnik, mert a Petőfi híd­hoz tartozó villamos pálya­­szakaszt is feleslegessé teszi majd a metró. A gyalogos közlekedésnek tér alatti fo­lyosóhálózatot alakítanak ki. A hídról érkező járműveket úgy vezetik le egy új hídpá­­lyán a Soroksári útra, hogy ne keresztezzék a tér forgal­mát.

Next