Szolnok Megyei Néplap, 1973. szeptember (24. évfolyam, 204-229. szám)
1973-09-15 / 216. szám
1973. szeptember 15. Jól halad a 11 szintes 600 ágyas kiskunhalasi kórház építése. Több más mellett itt kap helyet az SZTK rendelő és a véradó állomás. Az új egészségügyi létesítmény átadását a jövő év végére ígérik az építők ___________________________________________________________________V_______________________________ A köznevelés fejlesztéséért A Minisztertanács már az elmúlt évben határozatban szabta meg az országos távlati kutatási fő irányokat. A csütörtökön elfogadott határozat ehhez csatolja, a köznevelés fejlesztését szolgáló pedagógiai kutatások témakörét. A Központi Bizottság elmúlt évi, az állami oktatás helyzetéről és feladatairól szóló határozatában kiemelten szerepel, hogy kutatásokkal és kísérletekkel kell megalapozni a köznevelés tartalmi korszerűsítését és szerkezeti továbbfejlesztését. A szocializmus teljes felépítésének időszakában társadalmunk fejlesztésének egyik lényeges feltétele a köznevelés rendszerének és tartalmának további korszerűsítése. Ez a feladat feltételezi a távlati közneveléspolitikai döntéseknek tudományos megalapozását, a köznevelés — és ezen belül az iskolaügyi tervezés — elméleti, módszertani kérdéseinek tisztázását. Ez megkívánja az érintett tudományág jelentős fejlesztését. A köznevelési rendszer távlati fejlesztésének ez a koncepciója abból az objektív összefüggésből indul ki, amely egyrészt a köznevelési rendszer működése és fejlesztése, másrészt az érintett tudományok fejlettségi színvonala között fennáll. Nyilvánvaló, hogy a köznevelés fejlődése a társadalmi, gazdasági- technikai fejlődés bázisán megy végbe, de az sem lehet kétséges, hogy a társadalmi fejlődést segítő köznevelési rendszer kiformálódásának és működésének lehetősége nagymértékben függ a neveléstudomány fejlettségi szintjétől is. A pedagógiai kutatási főirány a távlati fejlesztés teendőinek kimunkálásán kívül nagy figyelmet kíván fordítani az oktatásügyi párthatározatban megszabott másik alapvető feladatra, a köznevelési rendszernek a mai keretek között történő tartalmi korszerűsítésére, a tanuló ifjúság helyzetének és nevelésének kérdéseire, valamint a felnőttek oktatása, továbbképzése társadalompolitikai és művelődéspolitikai szempontból egyaránt fontos feladatának vizsgálatára. A határozat értelmében a kutatásokat és a kísérleteket az Országos Pedagógiai Intézet szervezi és koordinálja, s szinte valamennyi felsőoktatási intézmény részt vesz benne. A fontosabb kutatási részfeladatok: a köznevelési rendszer távlati fejlesztésének alapvető rendszerbeli és neveléstudományi kérdései; az oktatás és nevelés folyamatos tartalmi és módszertani korszerűsítése; a tanuló ifjúság életkörülményeinek, közösségeinek és mozgalmi tevékenységének alapvető kérdései; a felnőttek szervezett tanulása, továbbképzése a köznevelés és a közművelődés rendszerében. A kutatások eredményeinek alkalmazására a kilencvenes években kerül sor. Mivel a pedagógiai kutatási főirány számos iskolai és egyéb főhatóságot érint, ezért a kormány úgy rendelkezett, hogy tárcaközi koordináló bizottságot kell alakítani, amely kiválasztja és megbízza az egyes kutatási témák felelőseit, s javaslatot tesz a kutatásra fordítható pénzeszközök elosztására. Figyelemre méltó a határozatnak az a része is, amely aláhúzza: lehetővé kell tenni, hogy a kutatások iskolai kísérletekre is támaszkodhassanak, és gondoskodni kell a pedagógiai kutatás eredményeinek terjesztéséről. A kísérletek elvégzésére iskolát kell kijelölni, amelyekben egyidőben több területen, vagy ugyanazon a területen több éven át folyhatnak kísérletek új pedagógiai megoldások bevezetésére. A kutatásoknak a pedagógiai munkában már felhasználható eredményeit a pedagógus továbbképzés keretében szervezett formában lehet terjeszteni. Ezért egyes oktatási-nevelési intézményeket a továbbképzéshez kapcsolódó bázisként kell működtetni a kutatási eredmények gyakorlati bemutatására. Sz. S. A párt káderpolitikai elvei a gyakorlatban Dr. Gersely István nyilatkozata a 'társadalmi Szemletes'újabb számában Népesedéspolitikánk időszerű kérdéseiről szól a most megjelent kettős szám vezető cikke, amelyet Huszár István írt. Görög Tibor az úgynevezett „szovjetológia” és a konvergencia-elmélet összefüggéseit elemzi, Hermann István pedig „Modernizálás vagy társadalmi haladás" című cikkében száll vitába a polgári szociológia divatos kategóriájával. A folyóirat megemlékezik a lenini párt születésének 70. évfordulójáról. Nemzetközi szemléjében Leonyid Brezsnyev washingtoni, bonni és párizsi látogatásának nemzetközi sajtóvisszhangjából ad összeállítást Serény Péter tollából, dr. Berecz János pedig különböző társadalmi erőknek az európai biztonságért folytatott harcát méltatja cikkében. Három megyei pártbizottság első titkára: dr. Gergely István, Herczeg Károly és Kovács Antal arról nyilatkozik a párt elméleti és politikai folyóiratában Rákos Imrének, hogyan valósulnak meg a párt káderpolitikai elvei a gyakorlatban. Rékai Gábor arról beszélgetett szakemberekkel, hogyan érvényesülnek az emberi szempontok az államigazgatásban. Kulturális életünk két jelentős eseményéről tudósítást olvashatunk, Füleki József, illetve Szabolcs Ottó tollából. Az előbbi a veszprémi tv-találkozó szakmai vitájáról, az utóbbi pedig a történészek a tömegkommunikációs szakemberek egri tanácskozásáról számol be a folyóirat hasábjain. Kamarás István tanulmánya a munkásolvasók irodalmi ízléséről nyújt érdekes, tanulságos adatokat és elemzést. A Társadalmi Szemle válogatást közöl azokból a pályaművekből, amelyekben mozi- és tv-nézők vallanak bensőségesen legkedvesebb szovjet filmjükről. I SZOLNOK MEGYEI NÉPLAP A TV jövő heti programjából Szeptember 18-án, kedden a Thália Színház előadásában felvételről közvetítik Joseph Heller „Irány New Haven” című drámáját. Az amerikai szerző a katonák és a hatalom emberi felelősségét vizsgálja egy olyan történetben, amely hol a valóságban, hol a képzelet világában játszódik „Életünk az időben” címmel új sorozat is indul. Szeptember 19-én szerdán a Vasas—Sunderland KEK labdarúgó mérkőzést közvetítik a Népstadionból. Este két Szakonyi-egyfelvonásos kerül képernyőre. Mindegyik egy-egy házaspár életébe enged bepillantást. Szeptember 20-án, csütörtökön a békekongresszus eseményeiről helyszíni közvetítésben számolnak be a Parlamentből. Szeptember 21-én, pénteken ismét informál bennünket a televízió a békekongresszus munkájáról. Folytatódik a „Négy kerékkel okosan” című vetélkedő, és sor kerül az „Életünk az időben’ második adására. 5 Kit álítana a fiatalok elé példaképül A kérdés a legnehezebbek egyike. Még szerencse, hogy némi könnyítés azért akad. Nem a saját, a személyes példaképről, „a nagy ideálról” kell vallani, csak (?) egy korosztály nevében választani. Hogy a kettő néha egybeesik? Hát igen, ilyen is van... A válaszok sokfélék. Volt aki mindjárt névvel, sőt nevekkel szolgált, volt aki a legjellemzőbb személyiségjegyeket sorolta és végül olyan is volt (bár ez az összeállításból kimaradt) aki tanácstalanul vállat rántott. Akad a példaképek között lány és fiú, ez utóbbinál még „nagyhajú” is. Van munkás és mezőgazdász, de akad tanár, sőt népszerű tv-riporter. Még valamit. Úgy véljük, hogy megkérdezettek között ugyancsak találunk példaképeket. Mi a döntést az olvasóra bízzuk... Aki közösségi ember ... ÖLLÉ KATALIN, a Ságvári Endre Megyei Művelődési Központ főelőadója. — Nehezen tudnám konkrét személyhez kötni a mai fiatalok igazi példaképét. Megpróbálom inkább a jellemző személyiségjegyeket felsorolni... Munkájában és magánéletében egyaránt a maximumra törekszik. Tisztában van saját képességeivel ehhez illeszti a mércét. Feltétlenül közösségi ember. Bátor. Él jogaival, de teljesíti kötelességeit is. Érdeklődő, közéletileg fogékony. Távol áll tőle a közömbösség. Nyughatatlan — de ezt jó értelemben gondolom. Nagyon fontos, hogy van önművelési igénye. Egyszóval: egyéniségiMég valamit. Véleményem szerint az teljesen mindegy, hogy a példakép farmerben jár, tarka inget hord és válláig ér a haja. Nem ez a fontos.« ... Szerény SURÁNYI PÁLNÉ, a tiszapüspöki Rákóczi Termelőszövetkezet tagja: — Termelőszövetkezetünkben kevés a fiatal fizikai munkás, a vezetők legtöbbje azonban fiatal. Nagyon nehéz közülük példaképet választani, hiszen mindannyian jól képzett szakemberek és bizalmat élveznek. Én Fülöp Anikó. 23 éves mezőgazdászt választom példaképnek, mert fiatal létére nagy feladatokat bíznak rá. Munkája elég nehéz és amellett még ő a szövetkezet KISZ-titkára is. Ebből is látszik, hogy nemcsak a saját munkáját végzi becsülettel, hanem még közösségi munkát is vállal, és jól csinálja. — Komoly, meggondolt lány. Bármilyen dologgal odamehet hozzá idős, fiatal, készségesen segít. Mindenki megbízik benne. Én is hozzáfordultam, amikor a háztáji földdel volt problémám, segítségével megoldódott. Szakmailag a férfiak és az idősebb emberek is elismerik. Együtt érez és gondolkodik a fiatalokkal. Azt szeretem benne, hogy nem vág fel arra, hogy tanult. Becsülendő, hogy olyan szakmát választott, ami egy férfinak is becsületére válik. Nem minden nő vállalja, hogy mezőgazdaságban helyezkedjen el. ... Művelt TÓTH GYÖRGY, a szolnoki Olajipari Fiatalok Klubjának vezetője: — Én egy kicsit csalok. Nem a közvetlen környezetemből említem, hogy kit tartok a fiatalok példaképének. Mentségemre szolgáljon, nagyon nehéz a kérdés. Szóval Sugár Andrásra, a televízió népszerű riporterére gondoltam. Jól ismerem. Járt a klubban, de voltam a lakásán is. Sokat beszélgettünk. Ami megragadott benne, az a hihetetlenül széles látóköre. Azok közé az emberek közé tartozik, akik nemcsak néznek, de látnak is... Higgadt nyugodt, megfontolt Nagytudású, de szerény. Hét nyelven beszél, szakmai, politikai felkészültsége egész egyszerűen csodálatos. Az eseményeket összefüggéseiben ítéli meg.« Magánélete ugyancsak példamutató Nyugodtan ajánlom példaképnek. ... Segítőkész MÉSZÁROS ROZÁLIA, a martfűi Tisza Cipőgyár tűzőnője: — 1967-től dolgozom a gyáriján. 17 évesen kerültem ide segédmunkásként, idegen környezetbe, ismeretlen emberek közé. Közvetlen főnökömnek, Trencsényi Benedeknének köszönhetem, hogy gyorsan sikerült beilleszkednem az üzemi kollektívába. Az ő ösztönzésére kezdtem el tanulni, és fejeztem be idén a szakiskolát, szereztem meg a tűzőszakmát. Szaktudását és emberismeretét nagyszerűen tudja kamatoztatni, és évek óta a „B” gyárban, mintegy háromszáz fiatalasszony és leány főművezetője. Nagyszerűen tud bánni az emberekkel és különösen együttérez velünk, fiatalokkal. Átszervezéssel megoldotta, hogy a szülésről visszajövő kismamák egy műszakban dolgozhassanak. Kedves, őszinte magatartásával, a nők jogos érdekeinek védelmével kivívta mindannyiunk megbecsülését. Eredményes munkája minden fiatal előtt példakép lehet, hiszen 35 éves korára elérte, hogy a gyár vezetősége az egyik igen fontos üzemrész vezetésével bízta meg . .. Szorgalmas PETRIK LÁSZLÓNÉ rákóczifalvi fodrász: — Ötödik éve, hogy a községbe kerültem, a tiszaföldvári vegyesipari szövetkezet üzletébe. Ez idő alatt alkalmam volt megismerni az itteni fiatalságot. Többségükben jókedvűek, tisztelettudóak, kedvesek. Elbeszélgettem velük és sok furcsa véleményt hallottam. Sokan úgy vannak vele, hogy csak olyan fiatal lehet példakép, akinek diplomája van, de nem akadály a kocsi vagy a ház sem. Sajnos olyan is előfordul elég gyakran, hogy a szülők beosztásától teszik függővé, érdemes-e példaképnek tekinteni egy-egy fiatalt. Természetesen ma már szükséges a tanulás, de ez még nem minden. Ismerek olyan fiatalt, akinek egyetemi végzettsége van, de még köszönni sem tud. Régen elfelejtette már, hogy honnan jött... — Ismerek egy fiatal szakmunkást, én őt tudom elképzelni példaképnek. Munkája mellett jó eredménnyel végzi a gimnáziumot. KISZ- munkát is végez. Segít társainak személyi és munkahelyi gondjainak megoldásában. Nemcsak saját magával törődik, hanem a közösséggel is. ... Becsületes MARSI PÁL, a Volán 7. számú Vállalatának autószerelője: — Minden munkahelyen van egy k^dvteremtő móVympster. Olyan, aki tud VO-rni p7 pmhorplfho NajiinV a rükc> id frdo^dou<*órr "\7\r-tnza T m róTnon todoer^ tricer AmiTror én id^k^’-’üt*=»ma már friss c^Vn-nir»« fc-p.s-^i^mvft Trdnnval itt dolpoz ott. T/^töltötte katonádéjét azután újra visszajött, s most együtt, egy brigádban dolgozunk már évek óta. Az biztos, hogy minden környezetben van egy élenjáró fiatal — gyakran az idősebbek előtt is — nálunk úgy érzem Vincze Imre ilyen ember. Amikor valaki szabadságra ment, vagy betegség miatt nem tudott dolgozni, ő elsőként jelentkezett, hogy „beugrik” az éjszakai műszakba, így aztán az is előfordult, hogy 2—3 hétig éjszakázott. Ha közbejött egy gyors, „hórukk” munka, neki sohasem kellett kétszer szólni. Jól tájékozott, hozzá tud szólni minden témához, legyen az politikai, kulturális vagy sport kérdés. Ahol dolgozom nagyon sok olyan becsületes, derék fiút szeretnék látni, mint Vincze Imre. ... Példamutató OLÁH MIKLÓS, a kunhegyesi áruház cipőosztályának vezetője: — Amikor fiatal voltam, más ideálokat választottunk, mint a mai fiatalok. Akkor még más volt a társadalmi helyzet. A mi korunk ifjúsága a szabadságharcok hőseit, régi korok költőit, íróit választotta példaképének. A mai fiatalok a mából keresnek. — Van egy 16 éves lányom. Ha megkérdezné tőlem, kit válasszon a mai fiatalok közül példaképnek én azt ajánlanám, hogy keressen olyan lányt, vagy fiút, aki tanulással, munkával elismerést vív ki magának. Legyen vidám, fiatalos, modern gondolkodású. Egyéni életében és a munkahelyén is példásan viselkedjék. Elsősorban legyen művelt, érdekelje a környezete, a közösség. Itt az áruházban sok fiatal dolgozik, közülük is az egyik legjobb szakember Geszti Mária. Minden vevőtől azt hallom, hogy milyen kedves, előzékeny. A vevőkhöz egyformán kedves, mindig mosolyog, ami fontos követelmény egy eladónál. Tiszteli a kollegáit, meghallgatja a tanácsaikat. Szívesen segít az új dolgozók betanításában. Tagja az ifjúsági szocialista brigádnak is. ... Önzetlen DEÁK MÁRIA, a kétpói Községi Tanács pénzügyi előadója: — Éppen egy-két hete beszélgettünk ismerőseimmel, hogy kit tartok példaképemnek a fiatalok közül. Akkor is és most is Enyedi Ferenc fiatal magyar—történelem szakos tanárt említem, aki a község általános iskolájában tanít. Legnagyobb erénye, hogy mindennél jobban szereti a falusi gyerekeket. Törekszik arra, hogy olyan módszerrel tanítsa őket, mint a városi iskolákban. Szabad idejében szemléltető eszközöket készít. Nemcsak azzal foglalkozik, ami számára jövedelmet biztosít. — Azért tartom őt a mai ifjúság példaképének, mert nemcsak a munkájáról lehet vele elbeszélgetni. Nagyon sokoldalú. Ért a zenéhez, a képzőművészethez, lehet vele filmről, színházról, könyvről vitatkozni Sportol azonkívül ezermester is. Komoly szerény, nem játssza meg magát az elvszerű, falusi emberek előtt. A kérdést feltették: Háros László Hérész Dezső Szekeres Edit