Szolnok Megyei Néplap, 1973. szeptember (24. évfolyam, 204-229. szám)

1973-09-15 / 216. szám

1973. szeptember 15. Jól halad a 11 szintes 600 ágyas kiskunhalasi kórház építése. Több más mellett itt kap helyet az SZTK rendelő és a véradó állomás. Az új egészségügyi létesít­mény átadását a jövő év végére ígérik az építők ___________________________________________________________________V_______________________________ ­ A köznevelés fejlesztéséért A Minisztertanács már az elmúlt évben határozatban szabta meg az országos táv­lati kutatási fő irányokat. A csütörtökön elfogadott határozat ehhez csatolja, a köznevelés fejlesztését szol­gáló pedagógiai kutatások témakörét. A Központi Bizottság el­múlt évi, az állami oktatás helyzetéről és feladatairól szóló határozatában kiemel­ten szerepel, hogy kutatá­sokkal és kísérletekkel kell megalapozni a köznevelés tartalmi korszerűsítését és szerkezeti továbbfejlesztését. A szocializmus teljes fel­építésének időszakában tár­sadalmunk fejlesztésének egyik lényeges feltétele a köznevelés rendszerének­­ és tartalmának további korsze­rűsítése. Ez a feladat felté­telezi a távlati köznevelés­politikai döntéseknek tudo­mányos megalapozását, a köznevelés — és ezen belül az iskolaügyi tervezés — elméleti, módszertani kér­déseinek tisztázását. Ez megkívánja az érintett tudo­mányág jelentős fejlesztését. A köznevelési rendszer távlati fejlesztésének ez a koncepciója abból az ob­jektív összefüggésből indul­­ ki, amely egyrészt a közne­velési rendszer működése és fejlesztése, másrészt az érin­tett tudományok fejlettségi színvonala között fennáll. Nyilvánvaló, hogy a közne­velés fejlődése a társadal­mi­, gazdasági- technikai fejlődés bázisán megy vég­be, de az sem lehet kétsé­ges, hogy a társadalmi fej­lődést segítő köznevelési rendszer kiformálódásának és működésének lehetősége nagymértékben függ a neve­léstudomány fejlettségi szintjétől is. A pedagógiai kutatási fő­irány a távlati fejlesztés teendőinek kimunkálásán kívül nagy figyelmet kíván fordítani az oktatásügyi párt­­határozatban megszabott má­sik alapvető feladatra, a köznevelési rendszernek a mai keretek között történő tartalmi korszerűsítésére, a tanuló ifjúság helyzetének és nevelésének kérdéseire, valamint a felnőttek oktatá­sa, továbbképzése társada­lompolitikai és művelődés­­politikai szempontból egy­aránt fontos feladatának vizsgálatára. A határozat értelmében a kutatásokat és a kísérleteket az Országos Pedagógiai­­ In­tézet szervezi és koordinál­ja, s szinte valamennyi fel­sőoktatási intézmény részt vesz benne. A fontosabb ku­tatási részfeladatok: a köz­nevelési rendszer távlati fej­lesztésének alapvető rend­szerbeli és neveléstudomá­nyi kérdései; az oktatás és nevelés folyamatos tartalmi és módszertani korszerűsíté­se; a tanuló ifjúság életkö­rülményeinek, közösségeinek és mozgalmi tevékenységé­nek alapvető kérdései; a felnőttek szervezett tanulá­sa, továbbképzése a közne­velés és a közművelődés rendszerében. A kutatások eredményeinek alkalmazásá­ra a kilencvenes években kerül sor. Mivel a pedagógiai kuta­tási főirány számos iskolai és egyéb főhatóságot érint, ezért a kormány úgy ren­delkezett, hogy tárcaközi ko­ordináló bizottságot kell alakítani, amely kiválasztja és megbízza az egyes kuta­tási témák felelőseit, s ja­vaslatot tesz a kutatásra fordítható pénzeszközök el­osztására. Figyelemre méltó a hatá­rozatnak az a része is, amely aláhúzza: lehetővé kell tenni, hogy a kutatá­sok iskolai kísérletekre is támaszkodhassanak, és gon­doskodni kell a pedagógiai kutatás eredményeinek ter­jesztéséről. A kísérletek el­végzésére iskolát kell kije­lölni, amelyekben egyidőben több területen, vagy ugyan­azon a területen több éven át folyhatnak kísérletek új pedagógiai megoldások be­vezetésére. A kutatásoknak a peda­gógiai munkában már fel­használható eredményeit a pedagógus továbbképzés ke­retében szervezett formában lehet terjeszteni. Ezért egyes oktatási-nevelési intézménye­ket a továbbképzéshez kap­csolódó bázisként kell mű­ködtetni a kutatási eredmé­nyek gyakorlati bemutatásá­ra. Sz. S. A párt káderpolitikai elvei a gyakorlatban Dr. Gersely István nyilat­kozata a 'társad­almi Szemle­tes'újabb számában Népesedéspolitikánk idő­szerű kérdéseiről szól a most megjelent kettős szám vezető cikke, amelyet Hu­szár István írt. Görög Tibor az úgynevezett „szovjetoló­­gia” és a konvergencia-el­­mélet összefüggéseit elemzi, Hermann István pedig „Modernizálás vagy társa­dalmi haladás" című cikké­ben száll vitába a polgári szociológia divatos kategó­riájával. A folyóirat megemlékezik a lenini párt születésének 70. évfordulójáról. Nemzet­közi szemléjében Leonyid Brezsnyev washingtoni, bon­ni és párizsi látogatásának nemzetközi sajtóvisszhang­jából ad összeállítást Se­rény Péter tollából, dr. Be­­recz János pedig különböző társadalmi erőknek az euró­pai biztonságért folytatott harcát méltatja cikkében. Három megyei pártbizott­ság első titkára: dr. Ger­gely István, Herczeg Károly és Kovács Antal arról nyi­latkozik a párt elméleti és politikai folyóiratában Rákos Imrének, hogyan valósulnak meg a párt káderpolitikai elvei a gyakorlatban. Rékai Gábor arról beszélgetett szakemberekkel, hogyan ér­vényesülnek az emberi szempontok az államigazga­tásban. Kulturális életünk két je­lentős eseményéről tudósí­tást olvashatunk, Füleki Jó­zsef, illetve Szabolcs Ottó tollából. Az­ előbbi a vesz­prémi tv-találkozó szakmai vitájáról, az utóbbi pedig a történészek a tömegkommu­nikációs szakemberek egri tanácskozásáról számol be a folyóirat hasábjain. Ka­marás István tanulmánya a munkásolvasók irodalmi íz­léséről nyújt érdekes, tanul­ságos adatokat és elemzést. A Társadalmi Szemle válo­gatást közöl azokból a pá­lyaművekből, amelyekben mozi- és tv-nézők vallanak bensőségesen legkedvesebb szovjet filmjükről. I SZOLNOK MEGYEI NÉPLAP A TV jövő heti programjából Szeptember 18-án, kedden a Thália Színház előadásá­ban felvételről közvetítik Joseph Heller „Irány New Haven” című drámáját. Az amerikai szerző a katonák és a hatalom emberi fele­lősségét vizsgálja egy olyan történetben, amely hol a valóságban, hol a képzelet világában játszódik „Éle­tünk az időben” címmel új sorozat is indul. Szeptember 19-én szerdán a Vasas—Sunderland KEK labdarúgó mérkőzést közve­títik a Népstadionból. Este két Szakonyi-egyfelvonásos kerül képernyőre. Mind­egyik egy-egy házaspár éle­tébe enged bepillantást. Szeptember 20-án, csütör­tökön a békekongresszus eseményeiről helyszíni köz­vetítésben számolnak be a Parlamentből. Szeptember 21-én, pénte­ken ismét informál bennün­ket a televízió a békekong­resszus munkájáról. Foly­tatódik a „Négy kerékkel okosan” című vetélkedő, és sor kerül az „Életünk az időben­’ második adására. 5 Kit ál­ítana a fiatalok elé példaképül A kérdés a legnehezebbek egyike. Még szerencse, hogy némi könnyítés azért akad. Nem a saját, a személyes példa­képről, „a nagy ideálról” kell vallani, csak (?) egy korosztály nevében választani. Hogy a kettő néha egybeesik? Hát igen, ilyen is van... A válaszok sokfélék. Volt aki mindjárt névvel, sőt nevekkel szolgált, volt aki a legjellemzőbb személyiségjegyeket sorolta és végül olyan is volt (bár ez az össze­állításból kimaradt) aki tanácstalanul vállat rántott. Akad a példaképek között lány és fiú, ez utóbbinál még „nagyhajú” is. Van munkás és mezőgazdász, de akad tanár, sőt népszerű tv-riporter. Még valamit. Úgy véljük, hogy meg­kérdezettek között ugyancsak találunk példaképeket. Mi a döntést az olvasóra bízzuk... Aki közösségi ember ... ÖLLÉ KATALIN, a­ Ság­­vári Endre Megyei Művelő­dési Központ főelőadója. — Nehezen tudnám konk­rét személyhez kötni a mai fiatalok igazi példaképét. Megpróbálom inkább a jel­lemző személyiségjegyeket felsorolni... Munkájában és magánéletében egyaránt a maximumra törekszik. Tisz­tában van saját képességei­vel ehhez illeszti a mércét. Feltétlenül közösségi ember. Bátor. Él jogaival, de tel­jesíti kötelességeit is. Érdek­lődő, közéletileg fogékony. Távol áll tőle a közömbös­ség. Nyughatatlan — de ezt jó értelemben gondolom. Na­gyon fontos, hogy van ön­művelési igénye. Egyszóval: egyéniség­­iMég valamit. Vé­leményem szerint az telje­sen mindegy, hogy a példa­kép farmerben jár, tarka inget hord és válláig ér a haja. Nem ez a fontos.« ... Szerény SUR­ÁNYI PÁLNÉ, a tisza­­püspöki Rákóczi Termelő­­szövetkezet tagja: — Terme­lőszövetkezetünkben kevés a fiatal fizikai munkás, a ve­zetők legtöbbje azonban fia­tal. Nagyon nehéz közülük példaképet választani, hiszen mindannyian jól képzett szakemberek és bizalmat él­veznek. Én Fülöp Anikó. 23 éves mezőgazdászt válasz­tom példaképnek, mert fia­tal létére nagy feladatokat bíznak rá. Munkája elég ne­­­héz és amellett még ő a szövetkezet KISZ-titkára is. Ebből is látszik, hogy nem­csak a saját munkáját végzi becsülettel, hanem még kö­zösségi munkát is vállal, és jól csinálja. — Komoly, meggondolt lány. Bármilyen dologgal odamehet hozzá idős, fiatal, készségesen segít. Mindenki megbízik benne. Én is hoz­záfordultam, amikor a ház­táji földdel volt problémám, segítségével megoldódott. Szakmailag a férfiak és az idősebb emberek is elisme­rik. Együtt érez és gondol­kodik a fiatalokkal. Azt sze­retem benne, hogy nem vág fel arra, hogy tanult. Be­csülendő, hogy olyan szak­mát választott, ami egy fér­finak is becsületére válik. Nem minden nő vállalja, hogy mezőgazdaságban he­lyezkedjen el. ... Művelt TÓTH GYÖRGY, a szol­noki Olajipari Fiatalok Klubjának vezetője: — Én egy kicsit csalok. Nem a közvetlen környeze­temből említem, hogy kit­­ tartok a fiatalok példaképé­nek. Mentségemre szolgál­jon, nagyon nehéz a kérdés. Szóval Sugár Andrásra, a televízió népszerű riporte­rére­­ gondoltam. Jól ismerem. Járt a klubban, de voltam a lakásán is. Sokat beszél­gettünk. Ami megragadott benne, az a hihetetlenül széles látóköre. Azok közé az emberek közé tartozik, akik nemcsak néznek, de látnak is... Higgadt nyu­godt, megfontolt Nagytudá­sú, de szerény. Hét nyelven beszél, szakmai, politikai fel­­készültsége egész egyszerűen csodálatos. Az eseményeket összefüggéseiben ítéli meg.« Magánélete ugyancsak pél­damutató Nyugodtan aján­lom példaképnek. ... Segítőkész MÉSZÁROS ROZÁLIA, a martfűi Tisza Cipőgyár tű­zőnője: — 1967-től dolgozom a gyáriján. 17 évesen kerül­tem ide segédmunkásként, idegen környezetbe, ismeret­len emberek közé. Közvet­len főnökömnek, Trencsényi Bene­deknének köszönhetem, hogy gyorsan sikerült beil­leszkednem az üzemi kol­lektívába. Az ő ösztönzésé­re kezdtem el tanulni, és fejeztem be idén a szakisko­lát, szereztem meg a tűző­szakmát. Szaktudását és em­berismeretét nagyszerűen tudja kamatoztatni, és évek óta a „B” gyárban, mintegy háromszáz fiatalasszony és leány főművezetője. Nagy­szerűen tud bánni az em­berekkel és különösen együttérez velünk, fiatalok­kal. Átszervezéssel megol­dotta, hogy a szülésről vis­­­szajövő kismamák egy mű­szakban dolgozhassanak. Ked­ves, őszinte magatartásával, a nők jogos érdekeinek vé­delmével kivívta mindan­­­nyiunk megbecsülését. Ered­ményes munkája minden fiatal előtt példakép lehet, hiszen 35 éves korára elérte, hogy a­­ gyár vezetősége az egyik igen fontos üzemrész vezetésével bízta meg­ . .. Szorgalmas PETRIK LÁSZLÓNÉ rá­­kóczifalvi fodrász: — Ötödik éve, hogy a községbe kerültem, a tisza­­földvári vegyesipari szövet­kezet üzletébe. Ez idő alatt alkalmam volt megismerni az itteni fiatalságot. Több­ségükben jókedvűek, tiszte­­lettudóak, kedvesek. Elbe­szélgettem velük és sok fur­csa véleményt hallottam. Sokan úgy vannak vele, hogy csak olyan fiatal lehet példakép, akinek diplomája van, de nem akadály a ko­csi vagy a ház sem. Sajnos olyan is előfordul elég gyakran, hogy a szülők be­osztásától teszik függővé, érdemes-e példaképnek te­kinteni egy-egy fiatalt. Ter­mészetesen ma már szüksé­ges a tanulás, de ez még nem minden. Ismerek olyan fiatalt, akinek egyetemi vég­zettsége van, de még kö­szönni sem tud. Régen elfe­lejtette már, hogy honnan jött... — Ismerek egy fiatal szak­munkást, én őt tudom el­képzelni példaképnek. Mun­kája mellett jó eredménnyel végzi a gimnáziumot. KISZ- m­unkát is végez. Segít tár­sainak személyi és munka­helyi gondjainak megoldásá­ban. Nemcsak saját magával törődik, hanem a közösség­gel is. ... Becsületes MARSI PÁL, a Volán 7. számú Vállalatának autó­szerelője: — Minden munkahelyen van egy k^dvteremtő móVy­­mpster. Olyan, aki tud VO-rni p7 pmhorplfho Na­­jiinV a rükc> id frdo^dou­<*órr "\7\r-tnza T m róTnon tod­oer^ tricer AmiTror én id^k^’-’ü­­t*=»m­­a már friss c^Vn-nir»« fc-p.s-^i^m­vft Trdnnval itt dol­­poz ott. T/^töltötte katonádé­­jét azután újra visszajött, s most együtt, egy brigád­ban dolgozunk már évek óta. Az biztos, hogy minden környezetben van egy élen­járó fiatal — gyakran az idősebbek előtt is — nálunk úgy érzem Vincze Imre ilyen ember. Amikor valaki sza­badságra ment, vagy beteg­ség miatt nem tudott dol­gozni, ő elsőként jelentke­zett, hogy „beugrik” az éj­szakai műszakba, így aztán az is előfordult, hogy 2—3 hétig éjszakázott. Ha közbe­jött egy gyors, „hórukk” munka, neki sohasem kel­lett kétszer szólni. Jól tá­jékozott, hozzá tud szólni minden témához, legyen az politikai, kulturális vagy sport kérdés. Ahol dolgozom nagyon sok olyan becsületes, derék fiút szeretnék látni, mint Vincze Imre. ... Példamutató OLÁH MIKLÓS, a kun­­hegyesi áruház cipőosztályá­nak vezetője: — Amikor fiatal voltam, más ideálokat választottunk, mint a mai fiatalok. Akkor még más volt a társadalmi helyzet. A mi korunk ifjú­sága a szabadságharcok hő­seit, régi korok költőit, íróit választotta példaképének. A mai fiatalok a mából ke­resnek. — Van egy 16 éves lá­nyom. Ha megkérdezné tő­lem, kit válasszon a mai fia­talok közül példaképnek én azt ajánlanám, hogy ke­ressen olyan lányt, vagy fiút, aki tanulással, munká­val elismerést vív ki magá­nak. Legyen vidám, fiatalos, modern gondolkodású. Egyé­ni életében és a munkahe­lyén is példásan viselkedjék. Elsősorban legyen művelt, érdekelje a környezete, a közösség. Itt az áruházban sok fiatal dolgozik, közülük is az egyik legjobb szak­ember Geszti Mária. Min­den vevőtől azt hallom, hogy milyen kedves, előzékeny. A vevőkhöz egyformán kedves, mindig mosolyog, ami fon­tos követelmény egy eladó­nál. Tiszteli a kollegáit, meg­hallgatja a tanácsaikat. Szí­vesen segít az új dolgozók betanításában. Tagja az if­júsági szocialista brigád­nak is. ... Önzetlen DEÁK MÁRIA, a kétpói Községi Tanács pénzügyi előadója: — Éppen egy-két hete be­szélgettünk ismerőseimmel, hogy kit tartok példaképem­nek a fiatalok közül. Ak­kor is és most is Enyedi Ferenc fiatal magyar—tör­ténelem szakos tanárt em­lítem, aki a község általá­nos iskolájában tanít. Leg­nagyobb erénye, hogy min­dennél jobban szereti a fa­lusi gyerekeket. Törekszik arra, hogy olyan módszer­rel tanítsa őket, mint a vá­rosi iskolákban. Szabad ide­jében szemléltető eszközöket készít. Nemcsak azzal fog­lalkozik, ami számára jöve­delmet biztosít. — Azért tartom őt a mai ifjúság példaképének, mert nemcsak a munkájáról lehet vele elbeszélgetni. Nagyon sokoldalú. Ért a zenéhez, a képzőművészethez, lehet vele filmről, színházról, könyv­ről vitatkozni Sportol azon­kívül ezermester is. Komoly szerény, nem játssza meg magát az elvszerű, falusi emberek előtt. A kérdést feltették: Háros László Hérész Dezső Szekeres Edit

Next