Szövetkezeti Értesítő, 1920 (12. évfolyam, 1-52. szám)

1920-07-10 / 28. szám

A grengyas-országi munkás fogyasztási sa­vefitcesetek hivatalos közlönye Szerkesztőség és kiadó-­­ hivatal: Budapest, YII, I Rákóczi­ út 42. szám, I. e. I Telefon: József 48-01, Jó-­­zsef 48-02 és József 75-70. [ Megjelenik minden hét szombatján A munkás XT’ •• «• termelés szövetkezet­i­ fogyasztás alapelve: 1XULUO haszon ! Egyes szám ára szövetke-­­ zeti tagoknak 20 fill., nem­tagoknak 30 fill. Előfize­tési ára postai szállítással egész évre 30 kor., szövet­­k ezet tagokn^^^orona. Támogatták a ss©vatkss®tek©t. Báró Korányi Frigyes panzüig­yminiszter törvényjavaslatot terjesztett a nemzetgyűlés elé a gazdasági és ipari h­it­elező hőt­kezet­ekről szóló 1898: XXIII. törvény módosításairól és megfészítéséről. A törvényjavaslat főbb rendel­kezései a következők: Gazdasági és ipari hitelszövetkezet az esetre, ha a nem­zetgyűlés a törvényjavaslatot elfogadná, a törvény élet­belépése után csakis az Országos Központi Hitelszövet­kezet közreműködésével és csakis olyan feltétellel alakul­hat, ha az alakuló szövetkezet kijelenti, hogy az Országos Központi Hitelszövetkezetbe rendes tagként belép és ha a belépő nyilatkozatot az Országos Központi Hitelszövet­kezet igazgatósága elfogadja. Ez a rendelkezés annyit je­lentene, hogy a jövőben csakis egyetlenegy hitelszövet­kezet léteznék az országban és ez az Országos Központi Hitelszövetkezet lenne, amelynek még versenytársa sem akadhatna, mert a törvény azt kizárná. Az Országos Köz­ponti Hitelszövetkezet jogosított lenne mindazon hitelszö­vetkezeteket, amelyek azon a címen, hogy már e törvény előtt keletkeztek, nem tagjai az Országos Központi Hitelszö­vetkezetnek, üzlet- és ügyvitelük tekintetében bár­mikor fölül­vizsgálni, e címen az illető szövetkezet köny­veibe és üzleti leveleibe, valamint bárminemű egyéb ok­irataiba is betekinteni. Ennek az „ellenőrzésnek“ a költsé­geit és díjait a fölülvizsgált szövetkezet viselné, még­pedig nem kölcsönös megállapodás, hanem az Országos Köz­ponti Hitelszövetkezet igazgatósága által egyoldalúkig megállapított mérték alapján. A felülvizsgált szövetkezet köteles volna az Országos Központi Hitelszövetkezet kí­vánságára a vizsgálat folyamán fölmerült észrevételeket az e célra záros határidőn belül összehívandó közgyűlés elé terjeszteni. A felülvizsgáló titoktartására nézve nincs semmi intézkedés. A kiküldött tehát a megvizsgált szö­vetkezet üzleti titkait tetszés szerint elárulhatja. Az Országos Központi Hitelszövetkezetnek többrendbeli anyagi előnyöket biztosítana a törvényjavaslat. Ezen anyagi előnyök a következők volnának: 1. A pénztári készletből az Ш8.ХХШ. törvény 78. ha alapján már befizetett egy millió korona állami alapít­ványi üzletrészen fölül az Országos Központi Hitelszövet­kezet alaptőkéjéhez további 25 millió korona összegű ala­pítványi üzletrésszel járulna a­­ pénzügyminiszter. 2. Az Országos Központi Hitelszövetkezet tartalékalapjá­nak növelésével 100 millió korona névértékű pénztárje­gyet bocsájtana a pénzügyminiszter az Intézet tulajdo­­nába, amely pénztárjegyek 5%-át kamatoznának, hadi­­nyereség alól mentesek volnának és az államkincstár ál­tal 1921. évi január 15-ével kezdődőleg négy egymást kö­­vető évben négy egyenlő részben volnának beváltandók. Minthogy nincsen megmondva, hogy ez a 100 millió ko­rona milyen cím­en kerülne az Országos Központi Hitel­szövetkezet tulajdonába, föl kell tennünk, hogy ez nem­zeti ajándéknak volna tekintendő, amit visszafizetni sem kellene, legalább a törvényjavaslat erre vonatkozólag semmi sem­."Ikezesi nem­ tartalam.. 3. Az Országos Központi Hitelszövetkezet szakipari szö­vetkezeteinek fölszámolásával fölmerült hiányok fedezé­sére régebben elhelyezett 7 millió korona állami betétet és időközi kamatait az Országos Központi Hitelszövetkezet a veszteségekre elszámolhatná. Ez újabb 7 millió koronás állami ajándékot jelent. A javaslat indokolása azt mondja, hogy az állam részé­ről biztosítandó emez előnyöket azért érdemli meg az Or­szágos Központi Hitelszövetkezet, mert egyrészt 9 millió korona alaptőkéjével szemben 842.500.000 korona idegen tőkével rendelkezik —­­ ez tényleg érdem, mert bizalmat jelent — másrészt a tanácskormány garázdálkodása folytán — közelebbi magyarázat hiányzik, — mintegy 40 millió korona kárt­ szenvedett az Országos Központi Hitelszövet­kezet a hozzája tartozó tagszövetkezetekkel együtt, amely összegben az úgynevezett fehér pénz értékcsökkenése folytán keletkezett veszteség 8 millió koronával szerepel Ezen kívül az Országos Központi Hitelszövetkezet az előző kormány ismételt­ ösztönzésére szakipari szövetkezetek ala­­­pításával is foglalkozott. Ezek az alapítások azonban ré­szint a szakipari szövetkezetek természetében rejlő na­gyobb kockázat­, másrészt pedig a szakszerű vezetés hi­ánya folytán nem jártak kellő eredménnyel, sőt az Or­szágos Központi Hitelszövetkezetnek az évek folyam­án­ mintegy 12 millió korona veszteséget okoztak. Az Országos Központi Hitelszövetkezet kötelékébe tar­tozó hitelszövetkezetek a maguk részéről a javaslat sze­rint a következő előnyöket volnának kénytelenek biz­to­­sítani az Országos Központi Hitelszövetkezetnek­. A tartozások és üzletrészek kielégítése után fönmaradó tartalékalapból 50% ot az Országos Központi Hitelszövet­kezet által kezelendő és szövetkezeti célokat szolgáló alapba kellene utalni. Az Országos Központi Hitelszövetke­zet az ebbe az alapba utalt összeget, amennyiben 10 éven belül a fölszámolt szövetkezet működési körzetében új szövetkezetet létesít­enén­ek, az új szövetkezet tartalék alapjának gyarapítására fordíthatja, bár nem köteles arra fordítani. Ezenkívül beleszólási joga van az Orszá­gos Központi Hitelszövetkezetnek abba, hogy az üzlet­részek és a rendes tartozások javára juttatandó összege­ken­ fölül mutatkozó nyereséget (?) milyen célra fordíthat­­ják az egyes szövetkezetek. Biztosítani kíván a törvényjavaslat ol­yan perjogi elő­nyöket is az Országos Központi Hitelszövetkezetnek, amin a nőkkel semmi más intézmény nem rendelkezik. Nem szó­lunk a végrehajtási jogról, amely őt saját könyvkivonata alapján közvetlenül megilleti, de jellemző, hogy még az Országos Központi Hitelszövetkezet és a kötelékébe tar­tozó szövetkezet javára kiállított magánokirat is az el­lenkező bebizonyításig teljes bizonyítékul szolgál, ellen­­ben a terhére kiállított okirat,­­ az nem szolgál teljes b­i­­zonyítokal. Az Országos Központi Hitelszövetkezet kama­tozó és törlesztés alá eső kötvényeket bocsájthat s ib olyan kölcsönköveteléseire is, amelyek az 1897:XVIV. törvény 6 §-ában körülírt kellékekkel nem bíró birtokföldarabolás keretében elkülönített ingatlanokon, mint jelzálogon telek­­könyvileg be vannak kebelezve,­ habár erre más intézetnek, bár ezeket szintén’" törvény teszi kiváltságosakká, joguk nincsen.­­* Országos Központi Ш félszövetkezet által ki-

Next