Szövetkezeti Értesítő, 1920 (12. évfolyam, 1-52. szám)
1920-07-10 / 28. szám
A grengyas-országi munkás fogyasztási savefitcesetek hivatalos közlönye Szerkesztőség és kiadó- hivatal: Budapest, YII, I Rákóczi út 42. szám, I. e. I Telefon: József 48-01, Jó-zsef 48-02 és József 75-70. [ Megjelenik minden hét szombatján A munkás XT’ •• «• termelés szövetkezeti fogyasztás alapelve: 1XULUO haszon ! Egyes szám ára szövetke- zeti tagoknak 20 fill., nemtagoknak 30 fill. Előfizetési ára postai szállítással egész évre 30 kor., szövetk ezet tagokn^^^orona. Támogatták a ss©vatkss®tek©t. Báró Korányi Frigyes panzüigyminiszter törvényjavaslatot terjesztett a nemzetgyűlés elé a gazdasági és ipari hitelező hőtkezetekről szóló 1898: XXIII. törvény módosításairól és megfészítéséről. A törvényjavaslat főbb rendelkezései a következők: Gazdasági és ipari hitelszövetkezet az esetre, ha a nemzetgyűlés a törvényjavaslatot elfogadná, a törvény életbelépése után csakis az Országos Központi Hitelszövetkezet közreműködésével és csakis olyan feltétellel alakulhat, ha az alakuló szövetkezet kijelenti, hogy az Országos Központi Hitelszövetkezetbe rendes tagként belép és ha a belépő nyilatkozatot az Országos Központi Hitelszövetkezet igazgatósága elfogadja. Ez a rendelkezés annyit jelentene, hogy a jövőben csakis egyetlenegy hitelszövetkezet léteznék az országban és ez az Országos Központi Hitelszövetkezet lenne, amelynek még versenytársa sem akadhatna, mert a törvény azt kizárná. Az Országos Központi Hitelszövetkezet jogosított lenne mindazon hitelszövetkezeteket, amelyek azon a címen, hogy már e törvény előtt keletkeztek, nem tagjai az Országos Központi Hitelszövetkezetnek, üzlet- és ügyvitelük tekintetében bármikor fölülvizsgálni, e címen az illető szövetkezet könyveibe és üzleti leveleibe, valamint bárminemű egyéb okirataiba is betekinteni. Ennek az „ellenőrzésnek“ a költségeit és díjait a fölülvizsgált szövetkezet viselné, mégpedig nem kölcsönös megállapodás, hanem az Országos Központi Hitelszövetkezet igazgatósága által egyoldalúkig megállapított mérték alapján. A felülvizsgált szövetkezet köteles volna az Országos Központi Hitelszövetkezet kívánságára a vizsgálat folyamán fölmerült észrevételeket az e célra záros határidőn belül összehívandó közgyűlés elé terjeszteni. A felülvizsgáló titoktartására nézve nincs semmi intézkedés. A kiküldött tehát a megvizsgált szövetkezet üzleti titkait tetszés szerint elárulhatja. Az Országos Központi Hitelszövetkezetnek többrendbeli anyagi előnyöket biztosítana a törvényjavaslat. Ezen anyagi előnyök a következők volnának: 1. A pénztári készletből az Ш8.ХХШ. törvény 78. ha alapján már befizetett egy millió korona állami alapítványi üzletrészen fölül az Országos Központi Hitelszövetkezet alaptőkéjéhez további 25 millió korona összegű alapítványi üzletrésszel járulna a pénzügyminiszter. 2. Az Országos Központi Hitelszövetkezet tartalékalapjának növelésével 100 millió korona névértékű pénztárjegyet bocsájtana a pénzügyminiszter az Intézet tulajdonába, amely pénztárjegyek 5%-át kamatoznának, hadinyereség alól mentesek volnának és az államkincstár által 1921. évi január 15-ével kezdődőleg négy egymást követő évben négy egyenlő részben volnának beváltandók. Minthogy nincsen megmondva, hogy ez a 100 millió korona milyen címen kerülne az Országos Központi Hitelszövetkezet tulajdonába, föl kell tennünk, hogy ez nemzeti ajándéknak volna tekintendő, amit visszafizetni sem kellene, legalább a törvényjavaslat erre vonatkozólag semmi sem."Ikezesi nem tartalam.. 3. Az Országos Központi Hitelszövetkezet szakipari szövetkezeteinek fölszámolásával fölmerült hiányok fedezésére régebben elhelyezett 7 millió korona állami betétet és időközi kamatait az Országos Központi Hitelszövetkezet a veszteségekre elszámolhatná. Ez újabb 7 millió koronás állami ajándékot jelent. A javaslat indokolása azt mondja, hogy az állam részéről biztosítandó emez előnyöket azért érdemli meg az Országos Központi Hitelszövetkezet, mert egyrészt 9 millió korona alaptőkéjével szemben 842.500.000 korona idegen tőkével rendelkezik — ez tényleg érdem, mert bizalmat jelent — másrészt a tanácskormány garázdálkodása folytán — közelebbi magyarázat hiányzik, — mintegy 40 millió korona kárt szenvedett az Országos Központi Hitelszövetkezet a hozzája tartozó tagszövetkezetekkel együtt, amely összegben az úgynevezett fehér pénz értékcsökkenése folytán keletkezett veszteség 8 millió koronával szerepel Ezen kívül az Országos Központi Hitelszövetkezet az előző kormány ismételt ösztönzésére szakipari szövetkezetek alapításával is foglalkozott. Ezek az alapítások azonban részint a szakipari szövetkezetek természetében rejlő nagyobb kockázat, másrészt pedig a szakszerű vezetés hiánya folytán nem jártak kellő eredménnyel, sőt az Országos Központi Hitelszövetkezetnek az évek folyamán mintegy 12 millió korona veszteséget okoztak. Az Országos Központi Hitelszövetkezet kötelékébe tartozó hitelszövetkezetek a maguk részéről a javaslat szerint a következő előnyöket volnának kénytelenek biztosítani az Országos Központi Hitelszövetkezetnek. A tartozások és üzletrészek kielégítése után fönmaradó tartalékalapból 50% ot az Országos Központi Hitelszövetkezet által kezelendő és szövetkezeti célokat szolgáló alapba kellene utalni. Az Országos Központi Hitelszövetkezet az ebbe az alapba utalt összeget, amennyiben 10 éven belül a fölszámolt szövetkezet működési körzetében új szövetkezetet létesítenének, az új szövetkezet tartalék alapjának gyarapítására fordíthatja, bár nem köteles arra fordítani. Ezenkívül beleszólási joga van az Országos Központi Hitelszövetkezetnek abba, hogy az üzletrészek és a rendes tartozások javára juttatandó összegeken fölül mutatkozó nyereséget (?) milyen célra fordíthatják az egyes szövetkezetek. Biztosítani kíván a törvényjavaslat olyan perjogi előnyöket is az Országos Központi Hitelszövetkezetnek, amin a nőkkel semmi más intézmény nem rendelkezik. Nem szólunk a végrehajtási jogról, amely őt saját könyvkivonata alapján közvetlenül megilleti, de jellemző, hogy még az Országos Központi Hitelszövetkezet és a kötelékébe tartozó szövetkezet javára kiállított magánokirat is az ellenkező bebizonyításig teljes bizonyítékul szolgál, ellenben a terhére kiállított okirat, az nem szolgál teljes bizonyítokal. Az Országos Központi Hitelszövetkezet kamatozó és törlesztés alá eső kötvényeket bocsájthat s ib olyan kölcsönköveteléseire is, amelyek az 1897:XVIV. törvény 6 §-ában körülírt kellékekkel nem bíró birtokföldarabolás keretében elkülönített ingatlanokon, mint jelzálogon telekkönyvileg be vannak kebelezve, habár erre más intézetnek, bár ezeket szintén’" törvény teszi kiváltságosakká, joguk nincsen.* Országos Központi Ш félszövetkezet által ki-