Szózat, 1924. január (6. évfolyam, 1-26. szám)

1924-01-01 / 1. szám

­ Újabb adatok a numerus clausus megszegéséről A magyar ifjúság memoranduma a kultuszminiszterhez A pécsi eseményeiv­ kapcsolatban vala­mennyi ifjúsági­ szervezet nagyobizzottságai el­határozta, hogy memorandummal fordul a kul­tuszminiszterhez sérelmeinek orvoslása céljá­ból. E memorandumot, egy küldöttség át is nyújtotta a kultuszminiszternek, aki szokása szerint ígéretet tett. Megígérte, hogy szemé­lyesen lép érintkezésbe a pécsi egyetem rek­torával és az ifjúság­ memorandumát hozzá­szólás végett leküldik mind a négy egyetem ta­nácsának. Leközöljük a memorandum teljes szövegét, amely hajmeresztő tények felsorolá­sával beszél arról, hogy törvényt hogyan tar­tanak meg Magyarországon. A memorandum szövege így szól: Naffyméltósáffy Miniszter Úrt Kegyelmes Urunk! A magyar ifjúság kiküldöttői újból itt árának Excellent­­iád előtt, hogy a numerus clausus törvényé­nek megszegése miatt ért sérelmeket ismé­t előtárják és orvoslást kérjenek. Bizonyára még élénk emlékezetében, van tr­agy­­laéltóragodnak a nyár folyamán egy küldöttség által memorandum formájában előadott panaszunk, az ab­ban felsorolt megdöbbentő statisztikai adatok és az ezekben megnyilvánuló, bennünket végtelenül elke­serítő igazságtalanság. A pécsi egyetem helytelenül értelmezi a törvényt Meg vagyunk győződve arról, hogy Nagymáltó­­ságod ígéretéhez híven s a magyar ifjúság iránt ér­zett, a diákszociális akciók támogatásában kifejezésre juttatott rokonsz­envénél fogva megkísérelte,­­ hogy­ ezen anomáliáknak véget vessen, azonban sajnos a statisztikai adataink és tapasztalataink egyszersmind att már győznek meg bennünket, hogy a pécsi egye­tem nők helytelen törvén­ym­a­gyar­ázása mondhatnék a törvénynek tudatos megkerülése továbbra is fenn­áll. Nagy­ méltóságodnak és az ifjúság akkori kikül­dötteinek közös reménysége, melyet az egyetem Pé­csett való elhelyezésével kapcsolatosan a hallgatóság számarányának megváltozásához fűztek, sem vált valóra. Eűnek tudható be, hogy ifjúságunk lelke, mely a bizalmatlanság és elkeseredettség Scylla és Charybdis között vergődik, nem talál megnyugvást, hanem e helyett állandóan a súlyos erkölcsi válság­nak és ebből eredő elkerülhetetlen és végeláthatatlan összeütközéseknek termékeny tal­aját alkotja, mely összeütközésekről egy bizonyos csak, hogy t. i. hasz­nát egyedül belső és külső ellenségeink látják. Hivatalos levesz tarai adatok Szükségtelennek tartjuk legutóbbi memorandu­­maink adatait újból felsorolni, melyek a múlt bűneit tárják fel, de legyen szabad a numerus clausus tör­vény negyedik esztendejében rámutatni arra a ten­denciára, mely az egyes egyetemek hivatalos quaestu­ra­ adataiban megnyilvánul. Az 1920..21. tanévben, a numerus clausus első évében, a Budapesti Pázmány Péter­ Tud. Egyetemen összesen 389 zsidó 8.4 százalék. A szegedin 1153 zsidó ■15.12 százalékba pacsin 366 zsidó 58.4 százalék. Az 1921—22. tanévben, a numerus clasus második évében, a Budae­sti Pázmány Péter Tu. Egyetemen összesen 270 zsidó 7.4 százalék. A szegedin 164 zsidó 33.41 százalék a pécsin­­. Az 1922—2­1. tanévben, a numerus clausus barma- i zu­fc évében, a Budapesti Pázmány Péter Tud. Egyete­men összesen: 149 zsidó 5.16 százalék, a debrecenin 51 zsidó 13.1 százalék, a szegedin 128 zsidó 22.85 százalék, a pécsin 896 zsidó 70.16 százalék. Az 1923—21. tanévben, a numerus és­a lusus ne­gyedik évében, a Budapesti Pázmány Péter Tud. Egyetemen összesen 1 zsidó, a debreceniéi 1 zsidók, a szegedin 02 zsidó 19,35 százalék, a pécsin 1 zsidó volt. Frissen kikeresztelkedett zsidók, mint magyarok Ezekből a hivatalos adatokból kiviláglik, hogy három egyetemen a zsidófajvak abszolút- és száza­­lékszá­ma fokozatosan csökken s jövőre, a numerus clausus ötödik esztendejében, valószínűen az ország lakosságában elfoglalt számarány szerint megillető százalékot éri el, míg a pécsi egyetemen fokozatosan, évről-évre növekszik. A pécsi egyetem hivatalos ada­taira még­ azt is meg kell jegyeznünk, hogy a pécsi egyetem a frissen kikeresz­telkedet­t zsidófaját ma­gyarnak számítja, holott kézenfekvő dolog, hogy máról-holnapra a vallás megváltoztatásával hajt változtatni nem lehet,­­aminthogy tegyük fel, a ma­gyar nép, ha felveszi­k anglikán vallási és megisin­ angolul, nem válik egyszeriben angollá; ettől­­elte­kintve zsidó hallgatók csupa opportunitásból, a fel­vétel kieszközlése céljából kitérhetnél­, hogy a dip­loma megszerzése után újból visszatérjenek­ faji val­lásukra, amint az a kommü­n utáni tömeges ki­es visszatérések statisztikai adataival kétséget ki­­­járó módon bizonyítható; a hivatalos százalékszám­­ban ilyenformán még körülbelül 13 százalék hozzá­számítandó lenne. Sajnos, a pécsi egyetem legfrissebb hivatalos statisztikai adataihoz azoknak a nyilvánosság elől való óvatos takargatása miatt hozzáférnünk lehetet­len, minélfogva kénytelenek vagyunk ifjaink meg­­figyelésére s a bemondására támaszkodni s minthogy ezek az adatok sohasem lehetnek egészen pontosa­k, méginkább alkalmasaik arra, hogy az amúgy is inga­tott kedélyeket még jobban nyugtalanítsák. Eze­k szerint Pécsett az anatómiai gyakorlatra bejárt 288 első- és másodéves hallgató közül csak 76 keresztény; az első féléves orvostanhallgatók 73-a közül 39 zsidófaja, ami 39,7 százaléknak felel meg; a IV. K­sarojiZDarbca 24. jorvostanhaaUgató k­öry­ül 22 «dM. - •. ■;$ a betecenoti ka«® Pécsett 10 hallgató közül 8 zsidó; a törvényszéki orvostani előadásokra járó 101 hallgató közül csak hat keresztény magyar volt. Megkerülik a törvényt A felsoroltakból nyilvánvaló, hogy a pétsi egye­­tem a numerus clausus törvényét most is megszegi, illetve azt különféle módon megkerüli. 1. A megengedett 6 szán­latnál több zsidót Vess fel; 2. a kikeresztelkedett zsidót keresztény magyar­nak veszi; 3. a megszállt területi taviét külföldinek elá­­mu­tja; 4. azon zsidók külföldön szerzett diplomáját, aki­ket a hazai egyetemek visszautasítottak, nesztrifi­­kálja, pedig a pécsi egyetem diplomáit ,pl. a kis­autóul államai nem ismerik el; 5. azokat a zsidókat, akiket a többi egyetem mint nemzethű­ség szempontjából m megbizhatatlanoket a törvény értelmében visszautasít, felveszi; (i. azokat a zsidókat, akik külföldön egy-két sze­mesztert hallgatta,m. u. n. szerzett jog alapján szin­tén felveszi és a féléveket nekik beszámítja. A törvénynek «Beh­emével és intenciójával ellen­kező ily megkerülései szintén plumór­iássá teszik an­nak fennállását és a pécsi egyetemnek a­ holhalikm Pécs városában kifejezett sztoti jelleget kölcsönöz. Bizalmatlan az ifjúság A pécsi egyetem rektora akérta a keresztény magyarságot az egyetem támogatásá­ra. Azonban, ■hogy képzelhető el a keresztény magyarság támoga­tása ilyen körülmények közötti Az a jelenség, hogy a magyar ifjúság­­nem látogatja nagyobb szállóban a pécsi egyetemet, a tanulmányi nehézségeken kívüli, me­lyek­ az egyetem felszerelésének hiányosságán és a­z egyetem széttagoltságáon alapulnak, még abból is következik, hogy e csonka országnak intaliganciában való szükségletét a másik 3 egyetem­i megkö­veteli­nél is bővebben kielégíti. Hisz, hogy többet ne eanlít­­sünk, Csonka-Magyarország összes orvosainak száma 4489, összes orvostanh­allgatóinak száma 6751 Vászont annak, hogy a keresztény magyar egyetemi hallga­tónak az intelligencia pótlására szükségelt kontin­gense arányosan osztódjék fel mind a négy egyetem között, áthághatatlan akadálya éppen a numerus clausus megsértése a pécsi egyetemen, mert ifjúsá­gnak — és ezt különösképpen kötelességünknak tart­juk nevében Nagy­ méltóságod tudomására hazai — a paced egyetem halai között nem érzi magát jól, nem érzi a magyar stéziset, és a Beénó, valami fajától ide­gen erzészei­lág és tudományos szellem uralkodik ott, eltérően a többi egyetemtől, hol fanatikus haza és fejszeretetet öntenek az ideálok iránti fogékony lel­kébe; ez a körülmény ifjúságunkat szinte elriasztja a pécsi egyetem látogatásától ifjúságunk biszdmatum a pécsi egyetem i­rá­nt sa hogy e bizalmatlanság a jövőben még inkább fokozódni fog, alapos okunk van felté­tel­e mi. Hiányzik a bevándorlási törvény Mert ifjúságunk a numerus clausus törvényét nem egyedül, mint törvényt tiszteli és becsüli, hanem úgy fogja fel, hogy bevándorlási és letelepedési tör­vény hiányában ez az egyedüli eszköz arra, hogy a magyar ifjúság számaránya enrofat ősei által vérrel szerzett hazájában az in­tell­igendán­ak megfelelő szá­zalékát töltse be és ne csak a munkából és szenve­dőéből, hanem a vezetésből, nemzetünk jövőjének irányításából is kivegye a maga részét. Ez az egye­düli eszköz arra, hogy a zsidóságnak tőlünk idegen és e magyar szellemhez asszimilálódni nem is akaró, de nem is tudó faját a kulímiipályáként való fokozatos tér­foglalásában megakassza, s rtomrubaja meg­tize­­delt, jóhiszelmű­ségében­­rászedett és lesz­igányított sze­rencsétlen­­nagyar fajtánknak ez az egyedüli törvé­nyes eszköze, hogy faji szellemét lelki integritását éppen ezen rászedésből kifolyólag megnövekedett és szintén lek­üzolhetetlen gazdasági erővel rendelkező idegen szálkán infekciójától megvédje. A mi fiatalságunk igenis védettemre szórul, nem szégyeljük bevallani, hogy éppen szegénysége miatt nem bírná el az idagenek­kel való szabad konkurrencia h­andikapját, mert raffináltsága hiányzik, mert, tudvalevő dolog,’ hogy éppen’a­ kulturális ’ pályákon va­ló előkészülethez és továbbképzéshez bizonyos gaz­dasági elzkozok igényűiteknek melyeknek hijján levők mag nagyobb rátermettség mellett is háttérbe saaruil­­nak és nehezebben érvényesülnek. Az ifjúság ragaszkodik a numerus clausushoz A magyar ifjúság éppen aaárt «fölső ereje'fogy­táig ragaszkodik a tmmerm clausut törvénn­éhez, minden igaz magyarnalk közös kincséhez­, melynek megtartása fölött őrködni éppen ezen közösségénél fogva minden magyarnak joga van, különösen amikor az egyenesen vitális fontossággal bír. Azonban a magyar ifjúság a törvél­ytisztezetet hadafovea, azt maga is be­títe,ni igyelowik; egyszers­mind büszkén vagván magát a társadalom­ rend és fegyelem feltétlen hívének és egyik biztogitókának. lecsillapítja soraiban a hteongókat, szivében­­az el­fojtott kc-.smügéggel, — alázatos tisztetettel s a. köte­les bizalommal arra kirí­r.:gy.m­éltóságodla t, mint sz illidék-ee legifőbb tanügyi fórum iacg-teemélyesi­tőjét, mellóstaéeék odahazad, hogy sérelmei sürgősen orvo­­soltassan volt­­a a pécsi egyetem végre a fiamerus clausus törvényének­­megte­rt­ásá­ra, illetve annak oly magyarázatára szorittassák, mely m őst Pázmány Péter tudományegyestem­en elfogadtatott. Hisszük és reméliik, hogy Nil'gymér tó’’difod ifjú­ságunk őszinte szív­vel feltárt sebeit meg fogja látni és féltve szeretett magyar hazánk jövendő intelli­­genciáját-a hetótesodók suwtee­m- embfeiöíiitól meg ftwfe .-sidgzsj. E megnyugtató rem­ényben fogadja Na­gym­én­te­­sságod előre is hálás köszönetü­nk nyilvánítását. Kelt, Budapesten, 1933. december hó a „Főiskolai Sport Szövetség“ — a „Hungária MTB — a Katolikus Diák Szövetség — a „Mefhosz" — a Melon „Tw­ai“ — a Protestám Dkbk Szövetség — és a Terü­leti Szövetség ne­vében. Ki a zsidó és ki a keresztény magyar A memorandumhoz hozzáfűzzük, he­ry Kle­­be­lsberg kultuszminiszter egyszer már kérdést intézett a Pázmány Péter tud.­egyetemhez, hogy hogyan dönti el, hogy valaki zsidó falu-e, vagy keresztény magyar? Az egyetem tanácsa egyhangú határozattal azt­ válaszolta,­­ hogy keresztény magyarnak veszi azt, aki beiratko­zásakor születési anyakönyvi kivonattal iga­zolja, miszerint amidőn ő kereszténynek szüle­tett, úgy anyja, mint apja keresztény magya­rok voltak. Ez a megha­tározá­s világos és ki­zárja a lehetőségét bármiféle protekciónak, még akkor is, ha történetesen a kultuszminisz­ter a pártfogó. A magyar ifjúság ezzel az akciójával meg­mutatta, hogy a törvénytisztelet alapján á­ll s korát, meghazudtoló önuralommal, lázongását erőszakosan visszafojtva elkövet mindent, hogy panaszaira az orvoslást békés és törvényes uta­kon keresse. Azonban bármennyire jogos az ifjúság ké­relme és bármennyire kötelessége Klebelsberg kultuszminiszternek őrködni a magyar állam törvényeinek szigorú betartása felett, mégsem hisszük, hogy ennek a lépésnek meglesz a ki­zánt eredménye. Szomorú tapasztalatok a múltból , sejtelmünket pedig azokból a szomorú tapasztalatokból merítjük, melyeket Klebels­berg két balkezes kultúrpolitikája alatt bőven szerezni alkalmunk volt. Csak egy vigasztalásunk lehet­ . -Ahogy mi az ifjúságot, annak magyar nem­zeti érzéstől áthatott, nagy egyéni kvalitások­kal bíró vezetőit ismerjük, nem fog belenyu­godni a sikertelenségbe, nem fog felhagyni­­a további küzdelemmel mindaddig, míg a keresz­tény magyar közvélemény felháborodása nyo­mán el nem söpörtetnek a magyar kultúra útja­­iról mindazok a tényezők, akik a törvénysze­gésben felelősek és olyan utód nem lép­ a kul­tuszminiszter nyomába, aki kellő hozzáértéssel és lel­ki­i­smer­ettel, no meg a most hiányzó jó­akarattal végre érvényt szerez ennek a két­ségtelenül legfontosabb, mert egyedüli fajvé­delmi törvénynek. I ha pedig ennek a betartása mégis a pécsi egyetemen buknék meg, úgy nincs más hátra, mint hogy ezt az állami pénzen fenntartott és véleményünk szerint nemcsak felesleges, ha­­nem a magyar kultúrára egyenesen káros zsidó egyetemet szüntessék be. Pilwmi kifogásunk nem lesz aziránt, ha azt majd Syriában, vagy Galíciában újból fel­állítják. 1924 JANUÁR 1 KEDD A FILMREND«ÉS CSODÁJA! «Bis rav Emberi történet 5 fel­vonásban, kizárólag áílatszereplőkkel — Korda Sándor, a világ­­hirű magyar rendező roo­­m és 4 Lr~% natallk­a mesterműve: A S10ifE3jB tSm«l » « • Misztikus történet a felvonásban. Corda Mária, Werner Kranes és Ferdinand Kühne főszereplésével. Mindkét hatalmas att­rakció egy műsorban látható péntektől,­­január hó­i-tel tsz Omniéban és a Corsóban­­Boldog újéves Hiván tisztelt ügyfeleinek barátainak, ismerőseinek ScBlGSingGT ■'IngaUanforg­lmű irodáj­a, Budapest, V., ker*,. Nagy korona­ utca 20. —­ Telefonszem­:­­33—21 Bootfing újévet kíván tisztelt ügyfeleinek és ismerőseinek Harrath­ Úilé Közpanti Ingatlanforgalmi Iroda fővárosi irodája, Rouen biser­uica. Sí, L 7 és bss­­gmts i­rod­ája: KisaesL KiAaht Ag­vtea dS

Next