Szózat, 1924. január (6. évfolyam, 1-26. szám)
1924-01-01 / 1. szám
Újabb adatok a numerus clausus megszegéséről A magyar ifjúság memoranduma a kultuszminiszterhez A pécsi eseményeiv kapcsolatban valamennyi ifjúsági szervezet nagyobizzottságai elhatározta, hogy memorandummal fordul a kultuszminiszterhez sérelmeinek orvoslása céljából. E memorandumot, egy küldöttség át is nyújtotta a kultuszminiszternek, aki szokása szerint ígéretet tett. Megígérte, hogy személyesen lép érintkezésbe a pécsi egyetem rektorával és az ifjúság memorandumát hozzászólás végett leküldik mind a négy egyetem tanácsának. Leközöljük a memorandum teljes szövegét, amely hajmeresztő tények felsorolásával beszél arról, hogy törvényt hogyan tartanak meg Magyarországon. A memorandum szövege így szól: Naffyméltósáffy Miniszter Úrt Kegyelmes Urunk! A magyar ifjúság kiküldöttői újból itt árának Excellentiád előtt, hogy a numerus clausus törvényének megszegése miatt ért sérelmeket ismét előtárják és orvoslást kérjenek. Bizonyára még élénk emlékezetében, van tragylaéltóragodnak a nyár folyamán egy küldöttség által memorandum formájában előadott panaszunk, az abban felsorolt megdöbbentő statisztikai adatok és az ezekben megnyilvánuló, bennünket végtelenül elkeserítő igazságtalanság. A pécsi egyetem helytelenül értelmezi a törvényt Meg vagyunk győződve arról, hogy Nagymáltóságod ígéretéhez híven s a magyar ifjúság iránt érzett, a diákszociális akciók támogatásában kifejezésre juttatott rokonszenvénél fogva megkísérelte, hogy ezen anomáliáknak véget vessen, azonban sajnos a statisztikai adataink és tapasztalataink egyszersmind att már győznek meg bennünket, hogy a pécsi egyetem nők helytelen törvénymagyarázása mondhatnék a törvénynek tudatos megkerülése továbbra is fennáll. Nagy méltóságodnak és az ifjúság akkori kiküldötteinek közös reménysége, melyet az egyetem Pécsett való elhelyezésével kapcsolatosan a hallgatóság számarányának megváltozásához fűztek, sem vált valóra. Eűnek tudható be, hogy ifjúságunk lelke, mely a bizalmatlanság és elkeseredettség Scylla és Charybdis között vergődik, nem talál megnyugvást, hanem e helyett állandóan a súlyos erkölcsi válságnak és ebből eredő elkerülhetetlen és végeláthatatlan összeütközéseknek termékeny talaját alkotja, mely összeütközésekről egy bizonyos csak, hogy t. i. hasznát egyedül belső és külső ellenségeink látják. Hivatalos levesz tarai adatok Szükségtelennek tartjuk legutóbbi memorandumaink adatait újból felsorolni, melyek a múlt bűneit tárják fel, de legyen szabad a numerus clausus törvény negyedik esztendejében rámutatni arra a tendenciára, mely az egyes egyetemek hivatalos quaestura adataiban megnyilvánul. Az 1920..21. tanévben, a numerus clausus első évében, a Budapesti Pázmány Péter Tud. Egyetemen összesen 389 zsidó 8.4 százalék. A szegedin 1153 zsidó ■15.12 százalékba pacsin 366 zsidó 58.4 százalék. Az 1921—22. tanévben, a numerus clasus második évében, a Budaesti Pázmány Péter Tu. Egyetemen összesen 270 zsidó 7.4 százalék. A szegedin 164 zsidó 33.41 százalék a pécsin. Az 1922—21. tanévben, a numerus clausus barma- i zufc évében, a Budapesti Pázmány Péter Tud. Egyetemen összesen: 149 zsidó 5.16 százalék, a debrecenin 51 zsidó 13.1 százalék, a szegedin 128 zsidó 22.85 százalék, a pécsin 896 zsidó 70.16 százalék. Az 1923—21. tanévben, a numerus ésa lusus negyedik évében, a Budapesti Pázmány Péter Tud. Egyetemen összesen 1 zsidó, a debreceniéi 1 zsidók, a szegedin 02 zsidó 19,35 százalék, a pécsin 1 zsidó volt. Frissen kikeresztelkedett zsidók, mint magyarok Ezekből a hivatalos adatokból kiviláglik, hogy három egyetemen a zsidófajvak abszolút- és százalékszáma fokozatosan csökken s jövőre, a numerus clausus ötödik esztendejében, valószínűen az ország lakosságában elfoglalt számarány szerint megillető százalékot éri el, míg a pécsi egyetemen fokozatosan, évről-évre növekszik. A pécsi egyetem hivatalos adataira még azt is meg kell jegyeznünk, hogy a pécsi egyetem a frissen kikeresztelkedett zsidófaját magyarnak számítja, holott kézenfekvő dolog, hogy máról-holnapra a vallás megváltoztatásával hajt változtatni nem lehet,aminthogy tegyük fel, a magyar nép, ha felveszik anglikán vallási és megisin angolul, nem válik egyszeriben angollá; ettőleltekintve zsidó hallgatók csupa opportunitásból, a felvétel kieszközlése céljából kitérhetnél, hogy a diploma megszerzése után újból visszatérjenek faji vallásukra, amint az a kommün utáni tömeges kies visszatérések statisztikai adataival kétséget kijáró módon bizonyítható; a hivatalos százalékszámban ilyenformán még körülbelül 13 százalék hozzászámítandó lenne. Sajnos, a pécsi egyetem legfrissebb hivatalos statisztikai adataihoz azoknak a nyilvánosság elől való óvatos takargatása miatt hozzáférnünk lehetetlen, minélfogva kénytelenek vagyunk ifjaink megfigyelésére s a bemondására támaszkodni s minthogy ezek az adatok sohasem lehetnek egészen pontosak, méginkább alkalmasaik arra, hogy az amúgy is ingatott kedélyeket még jobban nyugtalanítsák. Ezek szerint Pécsett az anatómiai gyakorlatra bejárt 288 első- és másodéves hallgató közül csak 76 keresztény; az első féléves orvostanhallgatók 73-a közül 39 zsidófaja, ami 39,7 százaléknak felel meg; a IV. KsarojiZDarbca 24. jorvostanhaaUgató köryül 22 «dM. - •. ■;$ a betecenoti ka«® Pécsett 10 hallgató közül 8 zsidó; a törvényszéki orvostani előadásokra járó 101 hallgató közül csak hat keresztény magyar volt. Megkerülik a törvényt A felsoroltakból nyilvánvaló, hogy a pétsi egyetem a numerus clausus törvényét most is megszegi, illetve azt különféle módon megkerüli. 1. A megengedett 6 szánlatnál több zsidót Vess fel; 2. a kikeresztelkedett zsidót keresztény magyarnak veszi; 3. a megszállt területi taviét külföldinek elámutja; 4. azon zsidók külföldön szerzett diplomáját, akiket a hazai egyetemek visszautasítottak, nesztrifikálja, pedig a pécsi egyetem diplomáit ,pl. a kisautóul államai nem ismerik el; 5. azokat a zsidókat, akiket a többi egyetem mint nemzethűség szempontjából m megbizhatatlanoket a törvény értelmében visszautasít, felveszi; (i. azokat a zsidókat, akik külföldön egy-két szemesztert hallgatta,m. u. n. szerzett jog alapján szintén felveszi és a féléveket nekik beszámítja. A törvénynek «Behemével és intenciójával ellenkező ily megkerülései szintén plumóriássá teszik annak fennállását és a pécsi egyetemnek a holhalikm Pécs városában kifejezett sztoti jelleget kölcsönöz. Bizalmatlan az ifjúság A pécsi egyetem rektora akérta a keresztény magyarságot az egyetem támogatására. Azonban, ■hogy képzelhető el a keresztény magyarság támogatása ilyen körülmények közötti Az a jelenség, hogy a magyar ifjúságnem látogatja nagyobb szállóban a pécsi egyetemet, a tanulmányi nehézségeken kívüli, melyek az egyetem felszerelésének hiányosságán és az egyetem széttagoltságáon alapulnak, még abból is következik, hogy e csonka országnak intaliganciában való szükségletét a másik 3 egyetemi megkövetelinél is bővebben kielégíti. Hisz, hogy többet ne eanlítsünk, Csonka-Magyarország összes orvosainak száma 4489, összes orvostanhallgatóinak száma 6751 Vászont annak, hogy a keresztény magyar egyetemi hallgatónak az intelligencia pótlására szükségelt kontingense arányosan osztódjék fel mind a négy egyetem között, áthághatatlan akadálya éppen a numerus clausus megsértése a pécsi egyetemen, mert ifjúságnak — és ezt különösképpen kötelességünknak tartjuk nevében Nagy méltóságod tudomására hazai — a paced egyetem halai között nem érzi magát jól, nem érzi a magyar stéziset, és a Beénó, valami fajától idegen erzészeilág és tudományos szellem uralkodik ott, eltérően a többi egyetemtől, hol fanatikus haza és fejszeretetet öntenek az ideálok iránti fogékony lelkébe; ez a körülmény ifjúságunkat szinte elriasztja a pécsi egyetem látogatásától ifjúságunk biszdmatum a pécsi egyetem iránt sa hogy e bizalmatlanság a jövőben még inkább fokozódni fog, alapos okunk van feltétele mi. Hiányzik a bevándorlási törvény Mert ifjúságunk a numerus clausus törvényét nem egyedül, mint törvényt tiszteli és becsüli, hanem úgy fogja fel, hogy bevándorlási és letelepedési törvény hiányában ez az egyedüli eszköz arra, hogy a magyar ifjúság számaránya enrofat ősei által vérrel szerzett hazájában az intelligendának megfelelő százalékát töltse be és ne csak a munkából és szenvedőéből, hanem a vezetésből, nemzetünk jövőjének irányításából is kivegye a maga részét. Ez az egyedüli eszköz arra, hogy a zsidóságnak tőlünk idegen és e magyar szellemhez asszimilálódni nem is akaró, de nem is tudó faját a kulímiipályáként való fokozatos térfoglalásában megakassza, s rtomrubaja megtizedelt, jóhiszelműségébenrászedett és leszigányított szerencsétlennagyar fajtánknak ez az egyedüli törvényes eszköze, hogy faji szellemét lelki integritását éppen ezen rászedésből kifolyólag megnövekedett és szintén leküzolhetetlen gazdasági erővel rendelkező idegen szálkán infekciójától megvédje. A mi fiatalságunk igenis védettemre szórul, nem szégyeljük bevallani, hogy éppen szegénysége miatt nem bírná el az idagenekkel való szabad konkurrencia handikapját, mert raffináltsága hiányzik, mert, tudvalevő dolog,’ hogy éppen’a kulturális ’ pályákon való előkészülethez és továbbképzéshez bizonyos gazdasági elzkozok igényűiteknek melyeknek hijján levők mag nagyobb rátermettség mellett is háttérbe saaruilnak és nehezebben érvényesülnek. Az ifjúság ragaszkodik a numerus clausushoz A magyar ifjúság éppen aaárt «fölső ereje'fogytáig ragaszkodik a tmmerm clausut törvénnéhez, minden igaz magyarnalk közös kincséhez, melynek megtartása fölött őrködni éppen ezen közösségénél fogva minden magyarnak joga van, különösen amikor az egyenesen vitális fontossággal bír. Azonban a magyar ifjúság a törvélytisztezetet hadafovea, azt maga is betíte,ni igyelowik; egyszersmind büszkén vagván magát a társadalom rend és fegyelem feltétlen hívének és egyik biztogitókának. lecsillapítja soraiban a hteongókat, szivébenaz elfojtott kc-.smügéggel, — alázatos tisztetettel s a. köteles bizalommal arra kirír.:gy.méltóságodla t, mint sz illidék-ee legifőbb tanügyi fórum iacg-teemélyesitőjét, mellóstaéeék odahazad, hogy sérelmei sürgősen orvosoltassan volta a pécsi egyetem végre a fiamerus clausus törvényénekmegtertására, illetve annak oly magyarázatára szorittassák, mely m őst Pázmány Péter tudományegyestemen elfogadtatott. Hisszük és reméliik, hogy Nil'gymér tó’’difod ifjúságunk őszinte szívvel feltárt sebeit meg fogja látni és féltve szeretett magyar hazánk jövendő intelligenciáját-a hetótesodók suwteem- embfeiöíiitól meg ftwfe .-sidgzsj. E megnyugtató reményben fogadja Nagyméntesságod előre is hálás köszönetünk nyilvánítását. Kelt, Budapesten, 1933. december hó a „Főiskolai Sport Szövetség“ — a „Hungária MTB — a Katolikus Diák Szövetség — a „Mefhosz" — a Melon „Twai“ — a Protestám Dkbk Szövetség — és a Területi Szövetség nevében. Ki a zsidó és ki a keresztény magyar A memorandumhoz hozzáfűzzük, hery Klebelsberg kultuszminiszter egyszer már kérdést intézett a Pázmány Péter tud.egyetemhez, hogy hogyan dönti el, hogy valaki zsidó falu-e, vagy keresztény magyar? Az egyetem tanácsa egyhangú határozattal azt válaszolta, hogy keresztény magyarnak veszi azt, aki beiratkozásakor születési anyakönyvi kivonattal igazolja, miszerint amidőn ő kereszténynek született, úgy anyja, mint apja keresztény magyarok voltak. Ez a meghatározás világos és kizárja a lehetőségét bármiféle protekciónak, még akkor is, ha történetesen a kultuszminiszter a pártfogó. A magyar ifjúság ezzel az akciójával megmutatta, hogy a törvénytisztelet alapján áll s korát, meghazudtoló önuralommal, lázongását erőszakosan visszafojtva elkövet mindent, hogy panaszaira az orvoslást békés és törvényes utakon keresse. Azonban bármennyire jogos az ifjúság kérelme és bármennyire kötelessége Klebelsberg kultuszminiszternek őrködni a magyar állam törvényeinek szigorú betartása felett, mégsem hisszük, hogy ennek a lépésnek meglesz a kizánt eredménye. Szomorú tapasztalatok a múltból , sejtelmünket pedig azokból a szomorú tapasztalatokból merítjük, melyeket Klebelsberg két balkezes kultúrpolitikája alatt bőven szerezni alkalmunk volt. Csak egy vigasztalásunk lehet . -Ahogy mi az ifjúságot, annak magyar nemzeti érzéstől áthatott, nagy egyéni kvalitásokkal bíró vezetőit ismerjük, nem fog belenyugodni a sikertelenségbe, nem fog felhagynia további küzdelemmel mindaddig, míg a keresztény magyar közvélemény felháborodása nyomán el nem söpörtetnek a magyar kultúra útjairól mindazok a tényezők, akik a törvényszegésben felelősek és olyan utód nem lép a kultuszminiszter nyomába, aki kellő hozzáértéssel és lelkiismerettel, no meg a most hiányzó jóakarattal végre érvényt szerez ennek a kétségtelenül legfontosabb, mert egyedüli fajvédelmi törvénynek. I ha pedig ennek a betartása mégis a pécsi egyetemen buknék meg, úgy nincs más hátra, mint hogy ezt az állami pénzen fenntartott és véleményünk szerint nemcsak felesleges, hanem a magyar kultúrára egyenesen káros zsidó egyetemet szüntessék be. Pilwmi kifogásunk nem lesz aziránt, ha azt majd Syriában, vagy Galíciában újból felállítják. 1924 JANUÁR 1 KEDD A FILMREND«ÉS CSODÁJA! «Bis rav Emberi történet 5 felvonásban, kizárólag áílatszereplőkkel — Korda Sándor, a világhirű magyar rendező room és 4 Lr~% natallka mesterműve: A S10ifE3jB tSm«l » « • Misztikus történet a felvonásban. Corda Mária, Werner Kranes és Ferdinand Kühne főszereplésével. Mindkét hatalmas attrakció egy műsorban látható péntektől,január hói-tel tsz Omniéban és a CorsóbanBoldog újéves Hiván tisztelt ügyfeleinek barátainak, ismerőseinek ScBlGSingGT ■'IngaUanforglmű irodája, Budapest, V., ker*,. Nagy korona utca 20. — Telefonszem:33—21 Bootfing újévet kíván tisztelt ügyfeleinek és ismerőseinek Harrath Úilé Közpanti Ingatlanforgalmi Iroda fővárosi irodája, Rouen biseruica. Sí, L 7 és bssgmts irodája: KisaesL KiAaht Agvtea dS