Szózat, 1925. február (7. évfolyam, 26-48. szám)

1925-02-01 / 26. szám

fának fenn, ám építsen gimnáziumot, de a sa­ját zsebére. A lehető „legliberálisabban“ kí­vánjuk értelmezni a nemzetiségi kisebbségi jogokat és készséggel elismerjük, hogy minden nemzetiségnek jogában áll nyelvét, vallását, szokásait, kultúráját a maga­­ módja szerint művelni és istápolni. De ez a liberalizmus nem mehet addig a határig, hogy a nemzet több­sége által tartassa fenn a maga számára az e célokat szolgáló intézményeket. Legkevésbé a zsidóságnak van joga ezt követelni, amelytől irtózatos gazdasági hatalma birtokában és fő­leg tudatában igazán el lehetne várni, hogy ne a nemzetfenntartó, nélkülöző magyar nép so­vány a­dófilléreiből, hanem a maga kimerí­the­tetlen aranytartalékaiból emelje a maga faji és szellemi expanziójának előretolt bástyafo­­kait. Ha ez a zsidóság havi háromszázmillió ko­ronával tudja támogatni a külföldön tanuló zsidó diákokat, tehát öt-hat milliárd tőkét tud megmozdítani egyetlen s talán másodrendű zsidó faji célra, igazán nincs erkölcsi jogo­sultsága azt követelni, hogy az adók terhe alatt összeroskadó magyar nép rovására épít­sen gimnáziumot és más kultúrintézményeket. Amikor ez a szerencsétlen magyar adórend­szer alkotóinak és végrehajtóinak jóvoltából úgyis úgy van megkonstruálva, hogy az ál­lam terheit úgyszólván kizárólag a vagyonta­lan, dolgozó és munkájából élő magyar nép viseli, míg az ingó vagyon túlnyomó többsé­gét és, sajnos, már az ingatlanok javarészét is képviselő zsidóság vagyoni erejéhez képest aránytalanul kisebb mértékben járul hozzá az ország terhei­hez. Nem tudjuk, mi lesz a sorsa annak a feleb­bezésnek, amellyel a város néhány elkesere­dett és gerinces polgára a határozat megsem­misítését kérte a belügym minisztertől. Annyi azonban bizonyos, akármit határoz a magyar közigazgatás legfőbb őre: Debrecenben nem fognak gimnáziumot emelni a keresztények pénzéből. A zsidó hatalom túltengése és Balthazar „apostoli“ befolyása mellett is lesz annyi ereje a város keresztény többségének, ho­gy egy új közgyűlés új határozatával ha­tályon kívül helyezze a zsidó hitközség száz­hetven millióját. Annál is inkább, mert ebben az igyekezetükben bizonyára támogatni fog­ják őket a debreceni szabadkőműves és szo­cialista körök is, amelyek elveikhez és program­jukhoz híven elítélnek és támadnak minden „felekezeti elfogultságot“, — különö­sen ha az szubvenciókban nyilvánul meg. Igaz, hogy ezt eddig csupán a keresztény egy­házak irányában volt alkalmunk tapasztalni, de biztosra vesszük, hogy a „zsidó felekezette­l szemben sem táplálnak barátságosabb érzése­ket és a „vallási semlegesség“ kategorikus imperatívuszát a saját vallásukra is alkal­mazni fogják. Ily módon mégis van remé­nyünk, hogy a zsidó hitközség százhetven mil­liójából jut valami a debreceni polgárság egyetemének szociális és kulturális céljaira is , talán a szegény, nyomorgó debreceni egye­temi ifjúság is megkapja azt a rongyos két­száznegyven aranykoronát, amit a nemes vá­ros bizonyára szintén az apáitól tanult büszke, ősi gesztussal tagadott meg tőle talán ugyan­abban az órában, amikor a debreceni zsidók, százhetven millióját közfelkiáltás­sal meg­szavazta. Oroszország ismét készülődik Oláhország ellen Bukarest, január 30. (A Százul tudósítójától.) Az oláh közvéle­ményt állandóan izgalomban tartják már hetek óta a Besszarábia határán tapasztalható jelen­ségek. A lapok ezekről a mozgolódásokról semmit sem közölnek, de akik Bes­­szarábiából érkeznek a fővárosba, annál többet beszélnek aggodalmaik­ról." A most ideérkezett ,,Chicago Tribune“ ide­­vonatkoz­ó tudósítása a főváros lakosságának iz­galmát csak fokozta. A párisi „Chicago Tribone“ rigai távirata szerint ugyanis a Trockij helyét elfoglaló Frunze hadügyi népbiztos már korábban is amellett iz­gatott, hogy Besszarábiát fegyverrel kell vissza­foglalni. Most­ az oláhellenes agitáció nagy erőre kapott. Több városban már tüntetések voltak Oláhország ellen, követelve, hogy az elveszett tartományt erőszakkal foglalják vissza. Bessza­rábia határa mentén már tekintélyes csapatokat vontak össze a vörösök s végig­ a határ mentén új utakat építenek erőltetett­ munkateljesítménnyel. A „Chicago Tribune“ hírét mindamellett fenntartással kell fogadnunk. Nemcsak azért, mert ez a lap szereli a mondvacsinált szenzáció­kat, hanem főképp azért, mert nem lehetetlen, hogy a hír mögött­­ Bratianu Vintila áll. Az oláh pénzügyi helyzet kétségbeejtő, a liberális zsebek is sorvadtak. Londonban nem kisebb sze­mély, mint Chamberlain, kategorikusan adta tudtára .Bratianu Vintilának, hogy Oláhország kölcsönre nem számíthat. Az amerikai lap párisi kiadásának híe valószínen a kölcsönügylet re­ménytelen állapotának alátámasztására való. Az oláh propagandaszolgálati különben minden ta­­vasszal megismétli ezeket a híreket. Orosz vesze­delem van, de az ellen nem az oláhok fogják meg­védeni Európát. Az ezen a címen bezsebelendő összegek sohasem jutnának rendeltetési helyükre, hanem megrekednének kormányhír zsebekben. *­S Hiszek egy Istenben, Hiszek egy hazában, Hiszek egy isteni örök igazságban, Hiszek Magyarország feltámadásában Ámen. ­ bár csűrbe elöl. Igen, mikor a kót, a nyugati is, keleti is, patkán­ymóára hagyta ott hazáját s fu­tott nyugtat felé, a római sasok szárnya alá. Rém­kép! Ha akkor nem jött nyomoiba a kun, ak­kor most sem jön. De Rómában már akkor is reszke­tett cézár s az aquincumi légió ijedt stafétájá­nak első szavára beleegyezett Transaquincum föladásába. S most is, hol a kun csorda? Sehol! Vénassoronyolv álmában, puha és bet­eglelkű lé­­gióvezérek rémületében. Mert Jupiterre, nem igaz, százszor is nem igaz, hogy a Germán­iában föllázadt gótok leigázására viszik a Pannóniai légiókat. Ezért nem kellene feladni az egész gyö­nyörű provinciát. Ez csak ürügy. Gyávaság az igazi ok. Csónak ütődött szelíden a parthoz. Egy decu­rio volt s három katona. Mióta fölégették a túlsó castrumot, mindössze ilyen gyönge őrség figyelt a romok között. S most visszatért ez is. A decurio köszöntötte a veteránt.­­ — Mi hír odaát? — kérdezte ez. — Semmi­ uram. Az este egy-két barbár lo­vas szaglászott a túlsó parton, nyilván a közelgő kun csordából, de most csönd van. «*■ Igen, csönd, gyávaság és gyalázat! —•­in­­fejet az öreg. — S azok az esti lovasok is ágyékok véltek. És megvetően fordította el a fejét. A decurio bámuló szemmel nézte egy da­rabig a veteránt, aztán vállára vetette pirumát s el­ment embereivel a castrum felé. Még csa­k visz­­sza se nézett. Eszébe­ sem jutott, hogy utoljára látná a folyót, az égett pilléreiket s a túlsó caetrum) romjait... Dél tájban vetődött haza a veterán.. Akkor még nem mozdult a canabae-beli csőcselék, mert a Márta meg nem­ hagyta el Aquincumot. De kisvártatva fölharcantak a tubáit és ki­­fordult a légió éle a cast­rumiból. S akkor még egyszer, utoljám elvonult a­­bet a* ftm* mimén­um előtt Elöl a gőgös és részeges Marcus Flavius, a légió­­vezér. Pompás keleti csődör tüneskedett alatta s csattogtatta, hibátlan patáit a Promontor felé vivő út kőkockáin. S aztán jöttek vállravetett pi­­lummal a sorok. A légió. A második segédilégió. A híres aquincumi légió. Majd a kordék és­ sze­kerek hosszú sora. S abban a szemih­unyásban, amikor az utolsó katona is elhagyta a várost. Müvöltött a csőcse­­cselék a canabaé-ban s a veterán centurio rab­szolgái is hangos röhejjel hagyták ott gazdá­jukat. . — Szemét! — mormogta az öreg. Aztán föl­vette legszebb tógáját, virágkoszorút tett ősz fe­jére s lassan, nyugodtan elindult a hegy felé, a szőlő felé. Akkor már fölcsapott a láng a Jupiter­­temploma mellett s a csőcselék egymást ölve, ci­vakodva tárt föl mindent Aquincumban. Senki sem állotta útját. Halk, méltóságos já­rása, koszorús ősz feje és mozdulatlan, gőgös arca valami csodálatos tiszteletet parancsolt a fosztogató söpredéknek. Kint a mezőn, túl az amphi­teátrumon egy gazdátlan, szűkülő kutya csatlakozott hozzá. Az öreg rászólt nagy keserűséggel:­­* Vinnyogsz, Róma? S a behúzott farrcn és szűkülve nézett rá, de azért a nyomában maradt. Lefelé járt már a nap, mire fölért a­ szőlő­jébe. A rossz kis pince előtt lugasba­­szökkentek a rózsák., Leült s ivott. Újra ivott. Csorba ketégből ivott egyre. Aztán kicsit elcsitult a bánata. S lassan dú­dolni kezdett, öregesen, halkan. A kardb­ól éne­kelt valami régi, nagyon régi dalt. Gall légiók­tól hallotta egyszer. S a hangja erősödött, a szeme csillogni kezdett, a kutya pedig először halkan szűkölt, majd Iwngmru röpített -valami­­sejtett rémség- élők •í-imvA ri' .iii Ji-te"---" nierr time- ar .tü-wpü­reI * , —- Voníts, Róma! — kacagott az öreg s meg­rázta fejét, hogy koszorújából hullani k­ezdette a rózsalevelek* —- Voníts, te gyáva, aki meghalni sem mersz! És újra ivott. Addigra egyre több helyen csapott föl­­a láng ott lent a völgyben* Az öreg körülnézett A vonuló légió utána bá­mult. De annak már nyomát se látta. Az acél­­végű pilumok a katonák vállán akkor már ki tudja, hány stadion messzeségben csil­legte­k a hegyektől s az égő Aquincumtól. S az öreg veterán egyre jobban elnem­zedett. Ám amikor a Jupiter-templom is tüzet fogott mégegyszer föl érzet­t s valami furcsa nyugalom­mal s nagyokat csákóivá dalolni kezdett Maga sem tudta, mit Talán egy Anakreon-dalt, avagy éppen a Dionysos ünnepére való éneiket. Kornyi­­kálva, részegen dalolt, mögötte a hunyó nappal, előtte a várossal s az örökhatalmú folyóval. A kóbor eb megijedt a furcsa öregtől és szű­külve futott le a hegyről a­ Promontor felé ve­zető út irányába. — Szaladj, Róma! Élni jobb! — röhögött­­utána a tán­tor­gó? veterán s aztán éles késsel föl­vágta az erét. Hanem, mégegyszer fölállt ömlő, véres erek­kel, gyűrött koszorújával s egy fába kapasz­kodva, egyre gyengülő jobbjában a­ csorba ser­leggel keletre néz­te . Kiitta borát, eldobta serlegét fe­ktelted­ oseart valamit, valami nagyot, átkodat, rettentőt. De már nem jött szó a szá­jára. Lecsúszott a fa men­tén, elterült és dadogott: TM Valakinek... valakinek... mégis bátran kell meghalni... a rómaiak közül... * most mér jöhetnek... jöhetnek mások... A nap lebukott a vérvörös alján s túl a nagy vízen, a fölégetett romok tájén- idegen for­­máte barbár hun -lovasok nyurga­lóztek. 1935 FEBRUÁR 1 VASÁRNAP PESTI JOGREND Diáksipka — diákripka A­ minap arról értesítettek, hogy Ripka mes­ter, a főváros államtigja és tórvizeze már az egyetemi hallgatók körében is híveket toboroz magának. Azt hisszük, hogy a diákság ezt az er­kölcsi gáztámadást fölényesen vissza fogja verni, annál is inkább, mert a gáz illatát hamar meg lehet érezni normális szaglószervekkel. A Ripka­­féle erkölcsi gáznak azonban még élesebb és még penetránsabb az illata és a friss erkölcsi levegő­höz szokott egyetemi hallgatóság megfelelő mó­don fogja visszavágni ezt a tiszteletreméltó és egész átlátszó szándékú közeledést. Mindig sze­rettük az ifjúságot és mindig féltettük. Ripkától azonban nem féltjük, éppen azért, mert ha be tudna, törni soraikba, az erkölcsi gázmérgezést még évtizedek hidegvizes borogatása sem tudná elmulasztani s a diákság nem akar borogatást. De mert ennek még az elgondolása is lehetetlen, meg vagyunk győződve, hogy az ifjúság maga veri vissza. A gondolat különben nemcsak el­képzel­hetetl­en, de erősen bizarr. Mely szép volna, ha ez a behemót nagy tót diáksipkával a fején vonulna a numerus clausus ellen. Gyönyörű lát­,­vány lenne Binka diáksipkában és a diákság Ripka-erköölcsekkel. Ha az ifjúság engedne a csábító csókszájú lót Sál­óménak, aki Vass József és Bethlen táncát járja a budai kiskocsmákban, akkor az ifjúság megérdemelné, hogy diáksipka helyett a fejére diákripka üljön. A csodamérleg­ ­Az Est mai sport­rovata,vastagbetűsen hírt i­deli, hogy Czaja János, a „magyar Herkules“ néven hirdetett magyar birkózót hárman is föld­höz vágták. Ahogy Az Est mondja, nagyon szo­morú sors jutott szegénynek osztályrészül. Való­ságos örömujjongás sugárzik a tudósításból, tisz­tán azért, mert Cza­ja János nemcsak magyar em­ber, hanem ébredő magyar. A faji kielégíttség és diadalmámor ütközik keresztül Az Est­e betűin, a zsidó boldog, hogy egy magyart földhöz tudtak teremteni Berlinben, német­ földön, ahol a pro­fesszionista versenyzők között a magyarságot képviselte. Az Est nem mindig ujjongott eny­­nyire. Emlékszünk, hogy egy Rózsa-Rosenberg nevezetű izraelita profiboxoló néhány esztendővel ezelőtt Londonba ment versenyezni. Az Est-nek ez a Rosenberg volt a favoritja, egyrészt, mert zsidó, másrészt pedig mert pesti zsidó. Akkor egy tizedrangú kis angol bo­voló már az első me­netben úgy leterítette az ökölizraelitát, hogy vé­­gighasalta a porondon. Az Est, tekintettel arra, hogy fajtársáról volt szó, háromhasábos magya­rázatot szentelt Rózsa-Rosenberg elvtársnak. Mentegette és szépítgette a vereséget. Mente­gette pedig azzal, hogy nem volt tréningben, nem ismeri a boxolás új fortélyait. Bezzeg most a negyvenegyéves Czája János,, aki birkózásból él, aki számtalan diadalt aratott fiatalkorában, nem jut egyetlenegy mentőszóhoz sem,, egyetlen­egy magyarázó mondat sem hull neki, mert vé­letlenül elfelejtett a diadalra és Az Est támoga­tására született fajból sarjadzam­. Rózsa-Rosen­­bergnek mentegetés. Czárának pedig állom­ás. Ez az a csodamérleg, amely mindig odahúz.. ahol a zsidó van. Ezen a mérlegen minden magyar könnyűnek találta­tik._____________ _

Next