Szózat, 1925. február (7. évfolyam, 26-48. szám)

1925-02-01 / 26. szám

1885 FEBRUÁR 1 VASÁRNAP ­ Dosztojevszky a zsidókérdésről Nem tudta elhinni a zsidók rajongását — Ne kerülj közel a zsidóhoz Dossstojevszky hírlapi cikkeiben sokat­ elmélkedett az orosz társada­lm­i viszonyok­ról. Term­észe­tesen­ szem­bekerült a zsidókérdéssel­ is, szalymok teremtőségét mé­lyen felfogta. E terén is elsőrangú megfigyelőnek bizo­nyult, d­e a prognózisban már tévedett. Azt hitte ugyanis, hogy a zsidóság politikai egyenrangúsítása ja­vulást­ fog hozni. Ez azonban nem­ rontja le meg­figyelései igazságát, legfeljebb csak azt mutatja, hogy a probléma megítélésében kissé optimista volt. Téve­dése különben egész nemzetéé, amely a múlt szá­zad végén még csak nem is sejtette, hogy a felsza­badítás a mai szovjet-zsidó uralommal fog végződni.­­ Az alább közölt idézetek egy hosszabb tanulmány­ból valók: Negyven évszázadot, múlttal bíró népnek, mint Bimb­ea zsidó, régi történetét megismerni talán na­gyon­ nehéz munka ,­ én nem tudom. Egyet azonban biztosan tudok, azt ugyanis, hogy sehol a világon nincs még egy nép, amely annyit panaszkodnék sor­sára, mely oly szakadatlanul — minden lépésnél és minden szónál —­­megaláztatása, szenvedésed, mártír­­sága miatt sajjomgatna, mi­ként a zsidók. Igazán azt, hi­­hetné az ember, hogy nem ők uralkodnak Európá­ban. Ha — mondjuk — csupán a tőzsdén uralkodnak, ugy az mégis azt jelenti, hogy a politikát, az állam belső ügyeit, az állam­ok erkölcsét irányítják. * Nem tudom szó nélkül elhinni a zsidók jajongását, hogy akéit oly rettenetesen megaláznák, kínoznák és megvennék. Véleményem szerint az orosz paraszt és áll­­aléiban az alacsonyabb orosz néposztályok sokkal na­gyobb­­terheket cipelnek, mm­in­t a zsidók.­­ Midőn az izrraeli Mákinafc csupán az a jog nem volt megadva, hogy­­tartózkodási helyüiket szab­a­don vá­­laszthassák, huszonhárom millió ,­nehéz munkát végző orosz nép a jobbágyságban sínylődött, ami, úgy hiszem, mégis csak több szenvedést jelent. És az izraeliták talán sajnálták őket! Nem hiszem, nyugati és déli Orosz­országban részletes választ adnak majd. Akkoriban épp úgy kiáltoztak a zsidó jogaikért, melyek az orosz nép­nek sem adattak meg, kiáltoztak és panaszkodtak, hogy ők mártírok és csak ha több jogot kapnak, tehet kí­vánni tőlük, hogy „úgy az állammal­, min­t az állam­alkotó néppel szemben teljesítsék kö­tel­ességüket“. És ekkor jött a megváltó­­és felszabadította az orosz pa­rasztot és — ki volt az első, ki min­tegy áldozatára K­á­­rohauit? — ki használta ki gyöngéit és­ hibáit a saját hasznára? — ki hálózta be őt azonnal az örök arany­­hálóval, akis ült abban a pillanatban, mikor tehetett, a régi urak helyébe, csupán azzal a különbséggel, hogy a földbirtokosok, ha kizsákm­ányolták­ is a parasztot, mégis figyelemmel voltak a­rra — miattam akár ön­zésből —­, hogy a­ parasztok munkaerejét tel­jesem ki ne merítsék! — Ám mit bánja, a zsidó az orosz erők kimerülését. Ha megszerezte, amit kíván, úgy tovább vándorol.• Tíz nap előtt olvastam a „Novoje Vrenijiá“-l­an­ (Uj idők) egy kormói tudósítást, mely rendkívüli jefl­­lemsség ,A zsidók** — így szól a 'tudósítás — „jófor­mán az egész látván népet tönkreszettték az égetett pá­linkával és csupán a papáknak sikerült szegényeket a végső veszedelemtől ímerni,önteni, egyrészt­­a pokoli kín­jainak ecsetelésével, másrészt mértékletességi egyesüle­tek alakításával“. A művelt tudósító iszégye.uikegájk Ugyan népe mia­tt, melyik még hisz a papoknak és hisz a pokolban és ezért; megjegyzi, hogy « papok után a gazdagok­­« összezsúfu­litek országos bankok alapítása céljából — hogy kiragadják a népet a zsidó uzsorások karma­iból — és országos vásárok szervezése végett, hol a „szegény, nehéz munkát végző para­sztt“ leg­szükségesebb dolgait mérsékelt áron bevásárolhassa és ne azon az áron, melyet a zsidó szab meg. Otupám, azt idé­­zem itt, amit maga­m olvastam, de előre tudom, hogy a következő pillanatban mit fognak felém kiáltani: „Mindez nem bizonyít semmit és csupán azért van így, mert az izraeliták maguk is szegények és elnyomot­tak.“; mind,ez csupán a „létért való küzdőséül“ — mit csupán egy born írt újságolvasó nem képes felismerni — és az izraeliták, mihelyt nem oly szegények, hanem ellenkezőleg, gazdagok volnának, azonnal emberszerető oldalukról mutatkoznának meg, még pedig oly mérték­ben, hogy az egész világ bámulatba esne. Ám először­­ ezek a litvánok még szegényebbek, mint a zsidók, kik az utolsó garasukat is elszed­ik s mégis visszabor­zadnak a kereskedőimnek azon módjától — kérem, olvassák el a hírlapi tudósítást —, amelybe a zsidók úgy bele vannak bolondulva. Másodszor p pedig nem nehéz emberségesnek és erkölcsösnek lenni, ha jól va­gyunk lakva és meleg szobában ülünk; de mihelyt sor kerül a „létért való küzdelemére, úgy „ne kerülj kö­zel a zsidóhoz“!« Ha valakinek vitában vagy bármily más oknál fogva adatokra van szüksége a zsidókat illetőleg, úgy ne a­ könyvtárakba ónén­jen, ne kutasson légi­ könyvek vagy a saját feljegyzései között; nem, fel se álljon a székéből, csak nyújtsa ki kezét a legelső újság után, mert melltetire fekszik, aztán keresgéljen a második vagy harmadik oldal­on: föltétlenül talál valamit, ami őt érdekli, föltétlenül a legjellemzőbbet és föltétlenül mindig egy és ugyanazt — vagyis mindig ugyanazokat a hőstetteket! Természetesen erre azt fogják vála­szolni, hogy mindezeket elvakítja a gyűlölet és ezért hazudnak. Persze, igen könnyen tehetséges, hogy va­lamennyien, az elsőtől az utolsóig, hazudnak, ám ekkor azonnal egy más kérdés jelentkezik: ha valam­enyin­, az esektől az utókéig, oly gyűlöletet várnnak eltelve, hogy hazugságra is képesek, úgy a gyűlöletnek is kell hogy oka, alapja tegyen és valamily jelentőséggel kell hogy bírjon ez az általános gyűlölet is, mert „mégis csak­­jelent valamit ez a szó, valamennyien.“ Együtt éltem a néppel a kaszárnyában, együtt aludtam vele a prnce­sen. Volt ott néhány zsidó is, senki sem vetette meg, senki sem közösítette ed vagy üldözte őket. Ha imádkoztak — és a zsidók mindig nagy lármával imádkoznak és különös ruhákat vesz­nek fel ekkor magukra — úgy ezt sem találták külö­nösnek, nem zavarták őket, nem mulattat rajtuk, mit különben épp az ilyen, véleményünk szerint ,,műve­letlen“ néptől, amin ő az orosz, elvádhattunk volna. El­lenkezőleg, midőn a zsidókat imádkozni látták, így szóltak: „Ilyen a hitük, így imádkoznak“ és nyugod­tan, méltányossággal eltelve mentek el melettük. És ugyanezek a zsidók az oroszokkal szemben idegenek­ként viselkedtek, nem akartak velük együtt étkezni és szinte lenézték őket.­ és mindez hol történt? — a szibé­riai börtönökben ! — Ál­talában mindenütt megmutat­ták, hogy utálják és gyűlölik az orosz, a „bennszülött“ népet. Ugyanez történik a katonai laktanyákban és mindenütt egész Oroszországban. * Olykor azt kérdeztem magamban: mi lenne, ha Oroszországban 3 milllió orosz és viszont 80 anállió zsidó élne, mivé változtatnák ez esetben az utóbbiak az oro­szokat és hogyan bánnának velük? Megadnák neki csak megközelítőleg is ugyanazokat a jogokat? Megenged­nék nekik, hogy úgy imádkozzanak, ahogy akarnak. Nem alacsonyítanák 1© őket egyszerűen rabszolgáikká? Vagy ami még rosszabb: nem nyúznák le teljesen a bőrüket? Nem pusztítanák ki, nem semmisítenék meg őket épp úgy, miként régi történetükben más népükkel megcsinálták? Egy nép, mely negyven évszázada él a főidőn, te­hát mintegy a történelmi időszámítás kezdete óta és amellett még oly szilárd és elpusztíthatatlan összefüg­gésben, egy nép, mely oly gyakran vesztette el hazá­ját, politikai függetlenségét, sőt talán hitét is — és mégis mindig újra egyesültek, a régi eszmékben újjá­születtek, törvényeiket és majdnem hogy hitüket újból megteremtették — nem, egy ily szívós nép, egy ily szokatlanul erős, energikus, az egész világon páratlan nép nem élhetett anélkül, hogy állam legyem az állam­ban (status in stain). Anélkül, hogy a dolgok lényegébe hatolnánk, megadhatjuk ennek a „status in stat­u­“-nak néhány, ha csak külső ismertető jelét is. Ezek az is­mertető jelek: a vallásos dogmáig fokozott elkülönülés és elzárkózás mindattól, mi nem zsidó, képtelenek más népbe beolvadni, a hit, hogy az egész világon csak egyetlen igaz nép van a zsidók — és a meggyőződés, hogy a többi létező néppel szemben úgy kell visel­kedni, mintha azok nem is lennének. „Válj külön ezek­től a népektől és alkosd meg a magad közösségét és tudd meg, hogy ettől kezdve egyedül vagy Isteneddel. A többieket megsemmisítem vagy rabszolgáiddá te­szem, vagy kizsákmányolod őket. Higgj az egész világ fölötti győzelmedben, hidd, hogy mindenki a te alatt­valód lesz. Minden idegen néptől óvakodj és ne közle­kedj velük. És bár országodat és politikai személyi­ségedet is elvesztenéd, bár a föld összes népei közt, szét lennél szórva — mindegy —, hi­gyj örökre mindabban, mit megígértem neked, hidd, hogy ez mindig így tesz — közben azonban élj, gyűlölj és kizsákmányolj él­­j, várj, várj, várj..."• A zsidóknak épp ott megy jól a dolguk, hol a nép még tudatlan, szolga vagy gazdaságilag nem eléggé fejlett — tehát, hogy nekik ott előnyös élni? Ahelyett, hogy befolyásuk felhasználásával­ a műveltség szín­vonalát emelnék, tudást terjesztenének, az autochton nép gazdasági, képességeit kifejlesztenék, miként azt a többi idegen nép teszi, ehelyett mindenütt, ahol letele­pedtek, még jobban lealacsonyították és elrántották a népet, az emberiség ott még görnyedtebb lett, a mű­veltség színvonala még mélyebbre en­lyedt, még bor­zalmasab­­ban terjedt a reménytelen és embertelen nyo­mor és ezzel, együtt a kétségbeesés. Kérdezzék csak meg a határszéli autochton népeket, mit csinál a zsidó és mit csinált oly sok évszázadon keresztül! Egyforma lesz a válasz mindenütt: „Embertelenséget... Évszá­zadokon keresztül csupán az a vágy fűtötte, hogy iz­zadtságunkból és vérünkből jóllakjon.“ f A­ rm­áliában Mártics meggyilk­o­sá­ él tartanat. Pastes fél az angol közvéleménytől London, január 37. (A Szózat tudósítójától.) Radics letartóztatása és a hzorvát autonóm törekvések erőszakos elfoj­tása megint igen rossz véleményre hangolta Anglia politikai híveit a gyilkosságairól hírhedt „szövetséges” ellen. Anglia nemcsak a régebbi királygyilkosságot felejti el nehezen Szerbiának, hanem az angol közvélemény azzal is régóta tisz­tában van, hogy a szerajevói merénylet előkészí­tői között valóban több hivatalos állásban levő magasrangú szerb hivatalnok is volt. Montenegro erőszakos megszállását és a kis országban elkö­vetett gyilkos kegyetlenségek hosszú sorozatát szintén igen számon tartják Angliában. Radics bebörtönöztetése keltette fel újból a hangulatot a belgrádi politika ellen. Radics ugyan személyes népszerűségéből moszkvai látogatása óta igen sokat veszített, de azért őt Angliában még mindig a horvát nép vezérének és olyan politikusnak tartják, aki Belgrád autokrata és beolvasztó tö­rekvéseivel teljes joggal száll szembe. Pasics legújabb erélyes fellépése és az a mód, ahogyan Rádióstól mindenáron szabadulni akart, angol politikai körökben azt a gyanút keltette fel, hogy a Balkánnak ez a­ nyolcvaneszten­dős cselszövője aligha fog megállani ott, hogy a hor­vát parasztpártot feloszlatja és a vezérét a bol­­sevizmussal való összeesküvés ürügyével letar­tóztatja, hanem hogy Radics élete is komoly ve­szedelemben forog. A gyanút megerősítette, hogy nemrégiben egy angol lap útján nyilvánosságra jutott, hogy Pasics igen óvatosan megválasztott kerülő utakon megpróbált tájékozódni arra vo­natkozólag, hogy miként fogadnák Londonban, ha Radic­­csal „esetleg” valami történnél,. Pasics tájékozódásai természetesen nem jár­tak sikerrel és Belgrádban jól tudják azt, hogy ha Radic­­csal akármilyen „baleset“ történne, Szerbia véglegesen elveszítené Anglia jóindula­tát és ha a horvátok között nyit, felkelés törne ki a szerbek ellen, az angol kormány állásfogla­lása igen megnehezítené Szerbia nemzetközi helyzet­ét. Pasics válaskozása Angliában különösen azért ítélik el Pasics eljárását, mert Radics elfogatását­ és valószínű­leg esetleges meggyilkolását is a szerb kormány­­ részéről a horvát par­asztvezérnek a bolseviz­­mussal való és lázadásnak feltüntetett barátko­­zásával akarja külpolitikai tekintetben elfogad­hatónak tüntetni fel. Londonban azonban úgy látják, hogy Radics moszkvai útja nem annyira a bolsevizmusnak, mint inkább a pánszláv Orosz­országnak szólt. Az angol politika természetesen egyformán ellensége a bolsevik­ és pánszláv po­litikának és Radics nagyszámú angol politikai barátai, de különösen a konzervatívok igen elhi­­sz­ott ,éd­ju megsondolatlan.. lépésnek tar­totvák, az egész moszkvai utat. Mindez azonban nem vál­toztat azon, hogy Angliában továbbra is ne higy­­jenek Radics jóhiszeműségében és hogy ne tud­ják azt, ha Radicsnak Belgrád ,elleni­­harcában el kell esni, az sem nem­­zárt tartéul, mert Radics a pánszlávizmus felé hajlik, hiszen m­aga­ Pa­sics is a pánszlávizmus­ fanatikus hívei közé tar­tozik és azért sem történik, mert Radics bolse­­viki lázadást készít elő Szerbiában, hanem egyes­­egyedül azért, mert Radics olyan önzetlenül és amiyt kitartással vezérel annak a horvát népnek, amely nem akar beletörődni abba, hogy Horvát­ország Szerbia gyarmata legyen. Chamberlain nyilatkozat Pasics azonban nemcsak az angol­ közvéle­mény elítélésével találja, szemben magát tipiku­san balkáni politikájával, amiről talán sehol sem beszélnek annyi utálattal, mint Angliában, ha­nem maga az angol külügyminiszter is tudtára adta a belgrádi diktátornak, hogy jó lesz őriz­kedni még egy gyilkosság elkövetésétől. Cham­berlain ugyanis, amikor egy hírlapi nyilatkozat­ban az angol­ kormánynak­ a bolseviznánával szemben való álláspontját fejtette­­ki, lédre nem­ érthető módon kijelentette, hogy Radics meggyil­koltatás esetén, történjék az bármilyen körülmé­nyek között és Radics bármilyen állítólagos bű­nére való hivatkozással is, az angol kormány nem lesz­ ha­jlandó a­­belgrádi kormánytól sem­miféle kim­agyaró törődést elfogadni. Horvátországra Montenegró sorsa vár A horvát kérdést és Belgrádnak érthetetlenül makacs centralizmusát angol politikusok igen komoly problémának tartják. A békeszerző­dések által Közép- és Délkelet-Európában elkö­vetett hibáknak angol vélemény szerint Zágráb­ban érhetik meg leghamarabb a szomorú gyü­mölcse. Erre vonatkozólag igen érdekes egy Dél­kelet-Európában sokat járt angol politikusnak, I. E. Robertsonnak véleménye, aki a legutóbbi szerb eseményekről többek között a következő­ket írja.­ Hogy mi fog történni a közel­jövőben Szerbiában, arra felelni nehéz. A balkáni poli­tika, útjait kiismerni vagy lehetőségeivel szá­molni teljes lehetetlen. Pasics elvei olyanok, mint a kaméleoné. Neki minden politika jó, ami őt hatalmon tartja, még ha teljes ellenkezésben van is előző heti politikai irányával. Pasics ha­talmas vagyont gyűjtött össze és ez az, ami rá­nézve a politika lényege. Zágráb most idegesebb, mint valaha; ha Radic­­csal bármi is történnék, híveit semmi vissza nem tartaná a nyílt felke­léstől. De talán éppen ez az, amire Pasics vágyik. A­ horvát parasztok ki nem kezdhető passzív re­zisztenciáját már megunta és most olyan lépésre készül, ami végét szakítja a horvátok részéről minden tűrésnek, hogy így legyen mentsége a nyílt elnyomásra és olyan vérengző eszközök igénybevételére,­­amilyenekkel Montenegro „paci­­f­i­kálás”-át hajtotta végre. Egész röviden: Rá­diós esetleges meggyilkolása több volna, mint valami könnységes politikai­­gyilkosság; ez a me­rénylet csaknem bizonyosan kezdetét jelentené azoknak a mozgalmaknak, amelyek végT© meg­hoznák a nemzeti és politikai erők egészséges kialakulását. Európának a..mostani békében ré­szében.. ‘ ’ ■’* ******** 3

Next