Tér és forma, 1937 (10. évfolyam)

X. évfolyam, 8. szám - Dr. Széchy Károly: A budapesti repülőtér hangárjai

metrikus rácsozású kétnyílású 5,12 m. magas tartó két végén egy-egy bakoszlopon, középen pedig egy gömbcsuklós sarúra támaszkodó egyszerű oszlopon van alátámasztva. A kiváltótartót kellett legelőször a szerelés helyes sorrendje érdekében a helyszínen összeszerelni és ezért a legnagyobb gyorsasággal el­végzett műhelymunka után 1937. év januárjában ke­rült ez a munkarészlet kivitelre. Az egyes rudakat a műhelyben teljesen összehegesztették, majd dara­bonként a helyszínre szállították, ahol az egész tar­tót vízszintes síkban összeállították és összehegesz­tették. A kész tartót azután egy darabban 24 drb. 14—16 m. magas árbócemelővel felemelék és ez­után a közben elhelyezett három alátámasztó oszlopra visszaeresztették. Az építkezésnek ezen műszakilag legérdekesebb és legnehezebb szakasza éppen a legkeményebb téli időjárásban (—17°-os hideg mel­lett) készült el — teljesen kifogástalanul, ami minden A nagy hangár belseje (kapunyílás 70 m.) — Fotó: Seidner — The hangar of Budapest Airport (420 x 140 feet, doors 210 feet) — Les hangars de l'aéroport de Budapest (140 x 40 mtrs) — portes ä coulisse 70 mtrs Fotó: Seidner elismerést megérdemel. A kiváltótartó felszerelése után kerülhetett csak sor a főszaruk előbb már emlí­tett szerelésére és ezekkel párhuzamosan a fedélhéja­zat­ot tartó szelemenek elhelyezésére. A főszaruk csomópontjai fölött vonuló és azokra merőleges sze­lemenek egymástól 3,60 m. távolságban Gerber-tartó­szerűleg közbeiktatott csuklókkal 12 és 13 szelvényű hengerelt I-szelvényekből készültek és ezek hordják a fedélhéjazatot, mely 8-as I-gerendák közötti kő­szivacs idomtéglákból készített lapos boltívekből és ezt lefedő két réteg bőrlemezfedésből áll. A tetőszerkezet elkészülte és a szélrácsok és hosszkötések beépítése után került sor a kapuk sze­relésére. A két drb. 70 x 8 m.-es kapunyílást összesen 18 drb. táblás tolóajtó zárja be, melyek egymás mögött párhuzamos síkokban mechanikusan elektromotorral és szükség esetén kézzel is mozgathatók. Külön ki­kötés volt, hogy bármelyik cca 7,5 m. széles kapu­tábla bármikor és a többitől teljesen függetlenül nyit­ható vagy csukható legyen, tehát bármely helyen lehessen a hangárból gépet kivinni vagy oda be­vinni anélkül, hogy fölösleges kapurészeket is ki kel­lene nyitni, ami télen érzékeny hőveszteséget okoz. Az egyes kaputáblák 1- és­­-vasakból össze­hegesztett merev vaskerettel készültek, ami horgany­zott hullámbádog-lemezzel van befedve. A kapuk felső kötélvontatással a hangár szélein és közepén levő ú. n. kapufülkékben elhelyezett elektro­motorokkal kapcsolt hajtóművek segélyével gomb­nyomásra mozgathatók és automatikus állítószerkezet­tel, valamint központi reteszelő szerkezettel vannak ellátva. A 18 kaputábla közül 6—6 a szélső kapu­fülkékbe, mindegyik nyílásból 3—3, tehát összesen ismét 6 pedig a középső kapufülkébe gördül, ha a hangárt teljes hosszában kinyitjuk.

Next