Tér és forma, 1937 (10. évfolyam)
X. évfolyam, 8. szám - Dr. Széchy Károly: A budapesti repülőtér hangárjai
metrikus rácsozású kétnyílású 5,12 m. magas tartó két végén egy-egy bakoszlopon, középen pedig egy gömbcsuklós sarúra támaszkodó egyszerű oszlopon van alátámasztva. A kiváltótartót kellett legelőször a szerelés helyes sorrendje érdekében a helyszínen összeszerelni és ezért a legnagyobb gyorsasággal elvégzett műhelymunka után 1937. év januárjában került ez a munkarészlet kivitelre. Az egyes rudakat a műhelyben teljesen összehegesztették, majd darabonként a helyszínre szállították, ahol az egész tartót vízszintes síkban összeállították és összehegesztették. A kész tartót azután egy darabban 24 drb. 14—16 m. magas árbócemelővel felemelék és ezután a közben elhelyezett három alátámasztó oszlopra visszaeresztették. Az építkezésnek ezen műszakilag legérdekesebb és legnehezebb szakasza éppen a legkeményebb téli időjárásban (—17°-os hideg mellett) készült el — teljesen kifogástalanul, ami minden A nagy hangár belseje (kapunyílás 70 m.) — Fotó: Seidner — The hangar of Budapest Airport (420 x 140 feet, doors 210 feet) — Les hangars de l'aéroport de Budapest (140 x 40 mtrs) — portes ä coulisse 70 mtrs Fotó: Seidner elismerést megérdemel. A kiváltótartó felszerelése után kerülhetett csak sor a főszaruk előbb már említett szerelésére és ezekkel párhuzamosan a fedélhéjazatot tartó szelemenek elhelyezésére. A főszaruk csomópontjai fölött vonuló és azokra merőleges szelemenek egymástól 3,60 m. távolságban Gerber-tartószerűleg közbeiktatott csuklókkal 12 és 13 szelvényű hengerelt I-szelvényekből készültek és ezek hordják a fedélhéjazatot, mely 8-as I-gerendák közötti kőszivacs idomtéglákból készített lapos boltívekből és ezt lefedő két réteg bőrlemezfedésből áll. A tetőszerkezet elkészülte és a szélrácsok és hosszkötések beépítése után került sor a kapuk szerelésére. A két drb. 70 x 8 m.-es kapunyílást összesen 18 drb. táblás tolóajtó zárja be, melyek egymás mögött párhuzamos síkokban mechanikusan elektromotorral és szükség esetén kézzel is mozgathatók. Külön kikötés volt, hogy bármelyik cca 7,5 m. széles kaputábla bármikor és a többitől teljesen függetlenül nyitható vagy csukható legyen, tehát bármely helyen lehessen a hangárból gépet kivinni vagy oda bevinni anélkül, hogy fölösleges kapurészeket is ki kellene nyitni, ami télen érzékeny hőveszteséget okoz. Az egyes kaputáblák 1- és-vasakból összehegesztett merev vaskerettel készültek, ami horganyzott hullámbádog-lemezzel van befedve. A kapuk felső kötélvontatással a hangár szélein és közepén levő ú. n. kapufülkékben elhelyezett elektromotorokkal kapcsolt hajtóművek segélyével gombnyomásra mozgathatók és automatikus állítószerkezettel, valamint központi reteszelő szerkezettel vannak ellátva. A 18 kaputábla közül 6—6 a szélső kapufülkékbe, mindegyik nyílásból 3—3, tehát összesen ismét 6 pedig a középső kapufülkébe gördül, ha a hangárt teljes hosszában kinyitjuk.