Táncművészet, 1982 (7. évfolyam, 1-12. szám)
1982-01-01 / 1. szám
Budai Táncfórum 1981/82 A V. Budai Vigadó előadássorozatát az új évadban a Bartók és a Jászsági együttes közös műsora nyitotta meg október elején (táncaikról már több ízben szó esett lapunkban), október 1 - én pedig a hűséges vagy éppen alkalmi néző első ízben találkozhatott külföldi együttessel ezen a táncszíntéren . Az Amszterdami Nemzetközi Néptáncszínház Nyugat-Európa egyetlen hivatásos néptáncegyüttese, s mint neve is jelzi, nemzetközi tagságot és repertoárt vall magáénak A húsz fős tánckarban ugyanis a holland táncosok mellett török, lengyel, indonéz, magyar sőt ausztrál művészt is találni. Az együttest vezető Ferdinand van Altena tiszteletre méltó koncepcióval gyűjti és terjeszti az európai népek dalait, táncait; szabad idejében színte megszállottan járja Európát, hogy friss ismereteivel gazdagítsa tovább repertoárját. Az eredeti viseletekre és eszközökre éppúgy súlyt fektet, mint a zenei és táncnyelvezet stílushűségére, ezért is dolgozik együtt nemzetközi koreográfusgárdával. A vállalt feladat figyelemre és elismerésre méltó, a program teljesítése pedig a társulat tagjainak bizonyára kemény munkát jelent. Hiszen a stílusjegyek még egy országon belül is eltérnek, hát még, ha országhatárokat kell átugrani. Egyetlen alkalom természetesen kevés ahhoz, hogy az együttesről teljes képet nyerjünk. A látott programot viszont az est alapján nem ítélhetjük maradéktalanul tökéletesnek. A táncosok technikai felkészítését például balettmester végzi, az előadói teljesítmény mégis erősen hullámzott. Igaz , úgy gondoljuk, nem baj itthon túl magasra tettük a mércét és megszoktuk, hogy vezető amatőr együtteseink és a hivatásosok között elmosódott az előadói színvonal különbsége. Most bizonytalankodva szemléltük a profi és a gyengébb színvonal váltakozását. Lehet, egyik-másik tánc vagy szokásrend az előadóknak is jobban a szívéhez nőtt, ez azonban nem menti fel a táncosokat főleg a férfiakat más táncok uniszónó mozgásainak valóban egybehangzó tolmácsolása alól A műsor halványabb színeiért mégsem elsősorban a táncosok a felelősek Hiszen mindent megtettek, hogy például az amszterdami utcai életkép langyos unalmát némiképp enyhítsék őszinte mókázásukkal. A szembeötlően magyar koreográfusi kézjegyet viselő bretagne-i lánytáncot ugyancsak kidolgozottam szép előadásmóddal varázsolták hitelessé. Erőfeszítésük viszont hiábavalónak bizonyult az andalúziai flamencóban, ahol a két leány furcsamód Az amszterdamiak moreszka tánca