Táncművészet, 1982 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1982-01-01 / 1. szám

Budai Táncfórum 1981/82 A V. Budai Vigadó előadássorozatát az új évadban a Bartók és a Jászsági együttes közös műsora nyitotta meg október elején (táncaikról már több ízben szó esett lapunkban), október 1 - én pedig a hűséges vagy éppen alkalmi né­ző első ízben találkozhatott külföldi együttes­sel ezen a táncszíntéren . Az Amszterdami Nemzetközi Nép­­táncszínház Nyugat-Európa egyetlen hivatá­sos néptáncegyüttese, s mint neve is jelzi, nemzetközi tagságot és repertoárt vall magáé­nak A húsz fős tánckarban ugyanis a holland táncosok mellett török, lengyel, indonéz, ma­gyar sőt ausztrál művészt is találni. Az együt­test vezető Ferdinand van Altena tiszteletre méltó koncepcióval gyűjti és terjeszti az euró­pai népek dalait, táncait; szabad idejében szín­te megszállottan járja Európát, hogy friss isme­reteivel gazdagítsa tovább repertoárját. Az ere­deti viseletekre és eszközökre éppúgy súlyt fektet, mint a zenei és táncnyelvezet stílushű­ségére, ezért is dolgozik együtt nemzetközi ko­reográfusgárdával. A vállalt feladat figyelemre és elismerésre méltó, a program teljesítése pe­dig a társulat tagjainak bizonyára kemény munkát jelent. Hiszen a stílusjegyek még egy országon belül is eltérnek, hát még, ha ország­határokat kell átugrani. Egyetlen alkalom természetesen kevés ah­hoz, hogy az együttesről teljes képet nyerjünk. A látott programot viszont az est alapján nem ítélhetjük maradéktalanul tökéletesnek. A tán­cosok technikai felkészítését például balett­mester végzi, az előadói teljesítmény mégis erősen hullámzott. Igaz , úgy gondoljuk, nem baj itthon túl magasra tettük a mércét és megszoktuk, hogy vezető amatőr együtte­seink és a hivatásosok között elmosódott az előadói színvonal különbsége. Most bizonyta­lankodva szemléltük a profi és a gyengébb színvonal váltakozását. Lehet, egyik-másik tánc vagy szokásrend az előadóknak is jobban a szívéhez nőtt, ez azonban nem menti fel a táncosokat főleg a férfiakat más táncok uni­szónó mozgásainak valóban egybehangzó tol­mácsolása alól A műsor halványabb színeiért mégsem első­sorban a táncosok a felelősek Hiszen mindent megtettek, hogy például az amszterdami utcai életkép langyos unalmát némiképp enyhítsék őszinte mókázásukkal. A szembeötlően ma­gyar koreográfusi kézjegyet viselő bretagne-i lánytáncot ugyancsak kidolgozottam szép elő­adásmóddal varázsolták hitelessé. Erőfeszíté­sük viszont hiábavalónak bizonyult az andalú­­ziai flamencóban, ahol a két leány furcsamód Az amszterdamiak moreszka tánca

Next