Táncművészet, 1988 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1988-01-01 / 1. szám

Jubilált a Duna együttes Fennállásának 30. évét ün­nepelte a Belügyminisztérium Duna Művészegyüttese, s ha az elmúlt évtizedekben gyak­ran panaszkodtunk, hogy a tár­sulat csak ritkán áll a fővárosi nagyközönség vagy épp a szakmai közönség elé, az őszi előadások igazán nem adhat­tak okot hasonló panaszra. Hi­szen az Operettszínházban okt. 18-án tartott műsor és a Corvin téren okt. 30-án meg­rendezett másik program kö­zött még egy zártabb körű be­mutató is lezajlott a BM Zrínyi utcai klubjának színháztermé­ben. Az együttes tehát most egyértelműen kiállt, a műsor­választékkal egyformán de­monstrálva saját koreográfiai hagyományaihoz való viszo­nyát, s jelenkori táncos arcula­tát - nem vádolható hát, hogy megkerülte a nyilvánosságot. Abból kiindulva, hogy kez­dünk lassan kinőni a formális­protokolláris lelkendezések műfajából, továbbá, hogy az előadott táncok zöme, vagy tán mindegyike szerepelt már ko­rábban e hasábokon, a tudósí­tó valószínűleg felmentést nyerhet mind a formális kö­szöntő, mind a veséző kritika kötelezettsége alól. A híradás valóban tudósítás akar lenni, tagadhatatlan morfondírozás­­sal körítve - hátha e töprengé­sek elvezetnek az együttes lé­tének, működésének (legalább részleges) újragondolásához. Rögtön e két színházi bemu­tató kelt morfondírozást, látva, hogy az Operettben legfeljebb fél ház, a Corvin téren mintegy kétharmad ház nézte-fogadta a táncosokat. Ilyenkor az em­ber elsősorban a szívét-lelkét kitevő táncosért bánkódik, de utóbb rágódnia kell, mert a je­lenség, az érdeklődés adott fo­ka ezernyi kérdést indukál. „Hát annyira rossz volna az együttes a maga koreográfiái­val és táncosaival”, hogy csak ennyit érdemel? „Hát ennyire elfogyott a nagyközönség és a táncos társadalom érdeklődé­se a néptánc iránt?” (Szándé­kosan említem együtt a két összetevőt.) Továbbá: „lehet­séges, hogy a végén azoknak lesz igazuk, akik a múltban az együttest a helyőrségi klubo­kon túl leginkább a szövetke­zeti zárszámadásokra és az idegenforgalmi sorozatokba irányították?" „Van egyáltalán közforgalmú neve az együttes­nek, netán ezt a nevet vissza kell szereznie, bizonyításokkal aranyoznia?” Zavart keltő kér­dések, s egy részük ellen szí­vesen tiltakozom. A két színházi program alapján például örömmel is­merem el a tánckar előadó­készségét, s nem egyszerűen a memorizálás teljesítménye miatt, hogy a táncosoknak ha­talmas repertoárt kellett „fel­mondaniuk". A két év előtti megrázkódtatások ismereté­ben (utórezgésük 1987-re is át­húzódott) különösen érezni kell, hogy kialakult vagy újjá­szerveződött egy homogén tánckar. A lányok üdék, meg­nyernek, állóképesek, s nem kell küszködniük a rájuk bízott feladatok technikai részével sem. A legények feladatköre természetszerűen sokrétűbb (ez a néptánc egész ágazatá­nak máig velejárója), s megje­lenésükben a stiláris kibonta­kozás két irányát is kitapinthat.

Next