Tarsadalmi Szemle – 1964.

8–9. szám - Eszmecsere - Sz. Szántó Judit: Tartalom és forma újszerűsége a mai drámában

A Lenoir-dinasztia vagy pl. Peter Karvas Éjféli mise című művei. Sikeres, hibátlanul szerkesztett alkotások, mégsem tesznek hozzá semmi újat a ka­pitalizmus, illetve a fasizmus lényegéről bennünk felhalmozódott ismeretek­hez. Közismert tételeket demonstrálnak az ibseni technika legelavultabb ele­mének, az Intrikának segítségével; típusalkotásuk a közhely szintjén áll. (Ez a módszer, amelyet Mesterházi, második említett tanulmányában, szelleme­sen keresztelt el „kritikai naturalizmusnak", volt hosszú időn át a legjellem­zőbb a szocialista országok drámatermésére is; az elfogult polgári kritika, amely az utóbbi években bekövetkezett változásokról egyelőre még nem haj­landó tudomást venni, e példák alapján marasztalja el mindmáig globálisan a szocialista színműveket kincstári tézisdrámákként.) Az intrika-dramaturgia fosztja meg a maradandóságtól azoknak a művek­nek legtöbbjét is, amelyek egy-egy nagy történelmi csomópont köré épülve, az eseményeknek csak külsőséges drámaiságát aknázzák ki. Akármilyen hálásnak látszik is a drámaíró szempontjából a végletesen kiélezett egy­szeri történelmi helyzet: időálló művet csak akkor teremthet, ha az egy­szeriben az általánost is meg tudja ragadni, ha a pillanathoz kötött proble­matikát a más korok számára is tartalmas ábrázolás szintjére emeli. Ezért van az, hogy a felszabadulás óta írt magyar drámák közül, sajnos, nehezen lehetne találni olyat, amely felújítás esetén ma, az időbeli közelség ked­vező hatásával együtt is, sikerre számíthatna. Ezért van az, hogy szinte ki­vétel nélkül elavultak pl. a nagy gazdasági válság témája körül született, igen haladó szándékú 30-as évekbeli amerikai társadalmi drámák. (Megjegy­zendő, hogy épp Amerikában a nagyszámú drámaírási tanfolyamon legtöbb­ször olyan tankönyveket használnak, amelyek az egyetlen érvényes mintát az ibseni drámában, pontosabban a hagyományos, „jól megcsinált" intrika­bonyolításban látják.) És ezért van az, hogy — a pozitív példa kedvéért — a második világháború szörnyűségeit, a fajüldözést tárgyaló számos mű közül a mélyebb filozófiai alapra helyezett, parabolaszerű Andorra ígérkezik ma­radandónak, az amerikai társadalom fasizálódásának pedig nem a Ro­senberg-ügyet zsurnalisztikai szinten feldolgozó művek lesznek az időálló do­kumentumai, hanem a Salemi boszorkányok, amely a kérdést nem egyszeri esetlegességében, hanem mint a haladás és maradás örök csatájának egy súlyos fázisát ragadja meg. Az ibseni értelemben vett, tézisszerű társadalmi dráma-típus tehát két­ségkívül elavultnak látszik. Annál harmonikusabbnak érezzük viszont az olyan, zárt szerkesztésű drámákat, amelyek — sok esetben Csehov vívmá­nyait is felhasználva — megtartják a mese tömörségét, a forma „bontatlan­ságát", a néhány szereplőre épülő feszes cselekményt, de kiküszöbölik a mesterkélt feszültséget, a felszínen drámai, de lényegükben hitel nélküli cselszövéseket. Ezek a drámák inkább bensőségességre törekednek, azaz a polgári társadalom intézményeinek és törvényeinek kézenfekvő leleplezése helyett a társadalomnak az emberekre gyakorolt romboló hatását mutatják be, és így, bár a hagyomány alapján, mégis új formát teremtenek. Olyan művekre gondolunk, mint Garcia Lorca Bernarda háza, Tennessee Williams A vágy villamosa, vagy Krleza Agónia című drámája stb. (Sokatmondó tény egyébként, hogy a polgári esztéták egy része újabban e műveket is elavultnak bélyegzi, épp az irracionális, abszurd drámák egyedüli jogosultságának alá­támasztása végett.) Ilyen technikával készült egyébként az utóbbi évek legszebb magyar drámája, Sarkadi Imre Elveszett paradicsom is, amely, ter- 120

Next