Tarsadalmi Szemle – 1964.

8–9. szám - Eszmecsere - Sz. Szántó Judit: Tartalom és forma újszerűsége a mai drámában

mészetesen egészen más társadalmi körülmények összefüggésében, de ha­sonlóképpen az emberi viszonylatok átalakulását állítja középpontjába. Más­felől ugyanilyen jellemző, hogy azok az írók, akik ilyen módszerekkel kitűnő drámákat alkottak, szenvedélyesen keresnek más formákat, ha úgy érzik, hogy témájuk túlnő ennek a formának a lehetőségein. Lorca a Bernarda háza mellett megalkotta a Vérnászt, Miller a Salemi boszorkányok vagy a Pillantás a hídról mellett az Ügynök halálát, mint ahogy Peter Karvas is az Éjféli mise után eljutott az Antigoné és a többiek szélesebb, oldottabb, epik­­tus és lírai elemekkel átszőtt formájához. A tartalom és forma új szintézise felé Fenntartva a zárt szerkesztésmód esetenkénti jogosultságát, tagadjuk-e azokat az igényeket, amelyeket szocialista esztéták is egyre sűrűbben han­goztatnak a drámai formának a kor ritmusát, megváltozott életstílusát és problémavilágát tükröző megújításával kapcsolatban? Korántsem. Szembe kell helyezkedni minden olyan törekvéssel, amely az atomkorszakbeli ember világviszonylatban egyformán megnyilvánuló újszerű „életérzését" hangoz­tatva, a formák öncélú rombolására törekszik. A zárt formák elvetése ilyen esetekben mindig egybeesik a realizmus megtagadásával, a haladó világ­nézeti alapon álló művészet gúnyoros lebecsülésével. Ám kétségtelen, hogy a tudomány és a technika szédületes fejlődése (nem utolsósorban a szín­házi technikáé is), az információs források kibővülése rohamosan átala­kítja az ízlést és a gondolkodást. Módosítják a színházi néző magatar­tását a rokonműfajok is: a rádió fogékonyabbá teszi az elvont gondolko­dásra, a film megnöveli asszociációs érzékenységét. Az információs források kibővülése, a gépi művészetek térhódítása további fontos tanulságokat is kínál a drámaírónak: az érdekes, izgalmas események vagy színhelyek kiaknázása önmagában nem jelent többé vonzerőt a színpadon, mert a nézők az újságokból többet tudnak ezekről, mint amennyit a színpad megmutat­hat, a film és a televízió révén pedig még vizuális élményeket is szereznek róluk. Ez a körülmény fokozott erővel kell hogy ráébressze a drámaírókat választott műfajuk specifikus lehetőségeire, kiaknázva a színész közvetlen emberi jelenlétét — mert hisz ezzel a hatáseszközzel egyetlen gépi művé­szet sem rendelkezik! — az emberek között lejátszódó társadalmi jelentő­ségű konfliktusok kimunkálására kell törekedniük. Ezen az úton a drámaíróknak két akadályt kell áttörniök. A felszínen eseménytelennek, uniformizáltnak látszó hétköznapokból kell kibányászniuk a korunkra leginkább jellemző drámai anyagokat, felfigyelve napjaink éle­tének arra a kettősségére, amelyet a Kritika 1965 márciusi számában a Szolzsenyicin és a bnai szocialista realizmus című cikk fejt ki igen tömö­ren: „Esztendők telnek el egyenletes, változatlan hétköznapokban, s nincs az esztendőnek egyetlen hétköznapja sem, amelyben ne lehetne érzékelni a történelem lélegzetvételét. A ma emberének a tudatát, gondolkodását és érzésvilágát gyökeresen átformálja az időnek ez a sajátságos „drámai epi­kája­". Ennek a „drámai epikának" színpadi érzékeltetése törvényszerűen megszüli majd az új kifejezési lehetőségeket, újakat, akár szorosabban őrzi az író a hagyományos drámai formák eredményeit, akár lazít rajtuk és formát bont, hogy formát építsen. Másfelől a drámaírónak korszerű módszerekkel kell leküzdenie a néző sajátos ellenállását is. Számolnia kell !

Next