Tarsadalmi Szemle – 1981.

4. szám - Könyvekről - Pozsgay Imre: Demokrácia és kultúra (Sylvester András)

KÖNYVEKRŐL­ dása, enyhítése által teszi lehetővé még nehezebb gazdasági, nemzetközi feltéte­lek k­özött is. • A kötet tanulmányai különböző oldal­ról elemzik ennek az érdekegyeztetési mechanizmusnak a konkrét problémáit, akadályait, a bürokratizmus veszélyeit, a változtatás történelmileg lehetséges út­jait. Alapgondolatuk, hogy ebben az ál­landó érdekegyeztetési folyamatban tör­ténelmi felelőssége van a munkásosz­tály érdekeit kifejező pártnak. Ezt írja: „A marxizmus—leninizmus­ból azonban az is következik, hogy a társadalmi érdek nem valamiféle betle­hemi csillag képében vezeti jámbor kö­vetőjét a­­helyes útra, az üdvösséghez, hanem mindig egy konkrét csoportér­dek, a legprogresszívebb társadalmi cso­port érdeke, a mi korunkban a munkás­osztály érdeke fejezi ki az egész társa­dalom távlati érdekét. A szocializmus­ban a párt irányító munkájának fő követelménye, hogy ismerje fel a többi osztály és réteg érdekei között a tár­sadalmi érdekéhez (a munkásosztály ér­dekéhez!) közvetlenül kapcsolható prog­resszív érdekeket, elsősorban saját ta­pasztalataik révén győzze meg ezeket a csoportokat (osztályokat, rétegeket), hogy előrehaladásuk elválaszthatatlan az egész társadalom haladásától, és hogy ez nem jár együtt saját távlati érdekeik fel­adásával, ellenkezőleg: a saját érdek végső fokon csak így érvényesülhet iga­zán, és egyúttal így válik társadalmi hajtóerővé." Alapvető kérdésként elemzi a párton belü­li demokrácia fejlődését. A párt csak akkor tudja betölteni történelmi szere­pét, ha a munkásosztályból, a társada­lom különböző rétegeiből érkező im­pulzusok iránt nyitott, ha a párt a de­mokratikus centralizmus elve alapján működik, ha a párton belüli demokrá­cia szélesedik. Ennek egyik nagy aka­dálya ma, hogy a korábbi évtizedek be­idegződött gyakorlataként pártszerveze­teink egy része csakis a fentről hozott utasítások végrehajtásának a logikáját követi: „az irányítás utasításom rendsze­rében a dolgok logikájához az is hozzá­tartozott, hogy az érdekviszonyok a dif­ferenciálatlanság látszatát keltették". „A vezérlő elv — írja — az a meggyőződés volt, hogy az összefogás­­és egyféleség hatékonyságot és biztonságot nyújt. A vélemények és a megközelítésmódok kü­lönbözőségét már veszélynek tekintet­ték, amely ellen küzdeni kellett..." Pártegység és pártdemokrácia egymást feltételező fogalmak; a pártegység csak viták, az érdekek egyeztetése által ala­kulhat ki. A központi akarat ereje nagy­mértékben a központi célok és eszközök megfelelő kiválasztásától függ és attól, hogy a társadalom helyesli-e ezeket az eszközöket és célokat, a kitűzött társa­dalmi feladatok végrehajtásához meg­teszi-e a szükséges erőfeszítéseket. A párt vezető szerepe érvényesülésé­nek fontos feltétele, hogy a kommunis­ták tudatában legyenek annak: a párt és szervei nem kizárólagos intézmé­nyei a társadalmi kezdeményezéseknek. Nem mellékes e felismerés hangsúlyo­zása azért sem, mivel az ötvenes évek irányítási rendszerének egyik­­maradvá­nya a maximalizmus, aminek szükség­szerű következménye a részfolyamatok­ba való aprólékos beavatkozás, a min­dent szabályozni akaró bürokratizmus. A pártnak a gazdaság, a politika, a kul­túra legáltalánosabb, legalapvetőbb kér­déseire kell irányítania figyelmét. Ez a kommunisták elméleti képzettségének, tudatosságának magas színvonalát köve­teli meg, azt, hogy a párt a társadalom irányításába az állami intézményekkel együtt a különféle érdekképviseleti szer­vezeteket is bevonja. A szövetségi po­litika elveiből kiindulva foglalkozik a kötet több írása az állami szakigazga­tás kérdéseivel, a képviseleti rendszer fejlesztésével, aláhúzva, hogy a fő kér­dés a szakigazgatás alárendelése a fo­lyamatos társadalmi ellenőrzésnek, az in­tézmények nyitottságának fejlesztésével, aminek egyik feltétele az intézménye­ken belüli demokratizmus szélesítése is. Az emberi jogok kampányával kap­csolatos vitában fejti ki: „A demokrácia a szocializmusban nem játékszabályok­ba foglalt, befejezett, lezárt rend, ha­nem szakadatlan felszabadulási folya­mat. Lényege és tartalma nem egyedül a demokrácia korábbi történelmi formái­ból érthető meg, hanem elsősorban a társadalomból, amelyben létrejött — a szocializmusból." Fejlődése is csak saját kialakult történelmi feltételrendszere szerint történhet. „A szocializmus is — írja — becsüli az olyan értékeket, mint a személyes szabadság, a biztonság, a rend, a mozgalom, de ezeket az értéke­ket az emberek életfeltételeihez köti, a társadalmi szükségletek világába utalja, a velük kapcsolatos problémákat közös­ségi alapon oldja meg." A szocializmus politikai rendszerét is az alapvető tár­sadalmi folyamatokhoz kapcsolódva kell fejleszteni, nem pedig a polgári demok­ráciákban kialakult minták szerint. • A kötet­­második részének kultúrával foglalkozó írásai is e tágabb szemlélet-

Next