Tarsadalmi Szemle – 1981.

4. szám - Könyvekről - Pozsgay Imre: Demokrácia és kultúra (Sylvester András)

105 KÖNYVEKRŐL fel közelítenek a kultúra és a közmű­velődés kérdéseihez. A kulturális, az emberi problémák már a gazdaság és a politika viszonyát tárgyaló tanulmá­nyokban is felmerülnek, az egyoldalúan ökonomista, bürokrata nézetekkel foly­tatott vitában. Érdeklődésének közép­pontjában a kultúra demokratizálásának kérdése áll, amit a Szociológiai Társaság alakuló ülésén elemzésre váró feladat­ként így fogalmazott meg: „konkrét problémája a magyar művelődésügynek, hogy a vártnál sokkal tartósabbnak bi­zonyult a kulturális minőség és a kul­turális tömegigény szétválása. A szocia­lizmus kulturális értékkészlete nagyjá­ból kialakult. Ebből a gyarapodó kész­letből megfelelőnek mondható a kíná­lat Mi ,hát az oka, hogy még nem va­lósult meg az emberi gondolatok és cse­lekedetek egységének az a minimuma, amelynek alapján gazdaságilag és poli­tikailag egységes szocialista társadal­munkat kulturális közösségként is jelle­mezhetnénk?" A kultúra demokratizálása folyamatos és minden irányú vitát, konfliktusokat jelent alkotók és kritikusok, az értékek létrehozói, befogadói és közvetítői kö­zött; konfliktusok adódnak az értékeket közvetítő és létrehozó intézmények kö­zött is. „Nehéz dilemma ez — írja. — Intézményesíteni kell, mert a munka technikai megosztásának mai fokán ez a közművelődésben, a kultúrában is el­kerülhetetlen. De fönn kell tartani a mozgást és a mozgalmat." E dilemma egyik oldalát az alkotói szabadság és a kulturális politika vi­szonya jelenti. Erről a legáltalánosabb formában így szól: „­Ha a művész, az alkotó vagy a kulturális kormányzat képviselője úgy gondolja, hogy éles tár­sadalombírálat rejlik egy-egy műben, akkor még megvan az együttműködés lehetősége. De ha az egyik úgy gon­dolja, hogy őszinte, konstruktív bíráló szándék van a művében, a másik pedig úgy, hogy őszintétlen, destruktív, szét­ziláló hajlam, akkor keletkezik konflik­tus a politika és a művész között.. A politikus és az alkotó között. Tudom, hogy ez nem kényes kérdés, de kényes pontja az ítélkezésnek. Hol húzódik meg a választóvonal, és ki adja meg ennek a kritériumait? Erről az a véleményem, hogy a kritériumok, a mérce meghatá­rozásában — abban, hogy egy mű az általunk értelmezett szabadság fogal­mán belül van-e, vagy sem — a kul­turális politika autentikus, nem utolsó­sor­ban abból a meggondolásból, hogy a kulturális politika általánosabb érdeke­ket is képviselhet, mint egyik vagy má­sik alkotó. Az alkotó személyes világ­nézete, meggyőződése ugyanolyan emel­kedett és magas rendű lehet, mint a kul­turális politikáé. De az alkotása mégis­csak személyes cselekvés, személyes el­képzelések fejeződnek ki benne, a kul­turális politika meg a befogadó érdekeit is kép­viseli és belefoglalja ebbe. Hadd mondjam el, hogy kiadói politikánk, filmforgalmazásunk, kiállítási politikánk az alkotói szabadság jegyében működik, és ezt adatokkal is igazolhatjuk oly­annyira és oly mértékben, hogy elta­nácsolni csak törvénybe ütköző műve­ket szoktunk a nyilvánosság elől." Egy más összefüggésben így jellemzi ezt a konfliktust: „Mert a politikában mindig van némi hajlandóság arra, hogy elvárja a maga szándékainak minden­napi publicisztikai visszaigazolását. A művészetben pedig arra, hogy csak el­vont célokra tekintve, a dolgokat azok­hoz mérve, ellenzéki hangoltsággal be­széljen a jelenről. Küzdelem volt hát közöttünk akkor is. S a közönségért is meg kellett küzdeni." Végső soron tár­sadalmi, történelmi feltételek kérdése, hogy a szellemi élet hogyan alakul. A különböző művészeti ágak s a kritika is azzal birkóznak, hogy a változó fel­tételek között birtokba vegyék s ki­fe­jezzék a jelen nagy társadalmi kérdéseit. A művelődéspolitika ezt nem végezheti el az alkotók helyett, csupán a kérdé­sek megfogalmazásával, az alkotás fel­tételeinek megteremtésével, az érték­tudat erősítésével segíthet ebben. A feladat másik oldalát a kulturális értékek közvetítése jelenti. A közmű­velődéssel foglalkozó pártállásfoglalással kapcsolatban nagy nyomatékkal hang­súlyozza a kulturális területen dolgozók felelősségét, a bürokratikus szemlélet és az elitizmus veszélyét: „Félő, hogy a közművelődés aktivistái, akik nemcsak népművelők lehetnek, hanem az ügy iránt vonzódó gyárigazgatók, orvosok, diplomások, írók, művészek, újságírók vagy agronómusok, színházigazgatók, pártmunkások vagy állami hivatalnokok, oly nagy tömegnek érzik magukat, hogy azt hihetik, ők maguk a tömeg. A baj akkor következik, ha mi, százezrek (mi­csoda nagy szám!) elfelejtjük, hogy nem vagyunk a milliók; ha elfelejtjük a munkások nyelvét, mert azt hisszük, mi magunk vagyunk a munkások; elfe­lejtjük a parasztok nyelvét, m­ert azt hisszük, mi vagyunk a parasztok; elfe­lejtjük a fiatalok nyelvét, mert azt hisz­szük, ők is mi vagyunk. Megteremtünk egy belterjes, öngerjesztő közművelődési rezervátumot, amelyből már nem látni, hogy milyenek a nagy többség kultu-

Next