Társalkodó, 1835. január-december (4. évfolyam, 1-104. szám)

1835-06-03 / 44. szám

44dik szám Pest, junius’ 3-án 1835 TÁRSALKODÓ. SZÍNÉSZEK’ JUTALMAZTATÁSA A’ RÉGI ’S ÚJABB IDŐKBEN. Nem ereszkedem itt annak közelebbi vizsgálatába, annál kevésbé elhatározásába, minő jutalom legyen, a' szó­ nemesk értelmében véve, legillőbb a’ színé­szekre nézve; vagyis a’ valódi színész milly külső ju­talmakra tarthasson általjában számot; csupán egy rö­vid ’s gyönge hasonlítást szándékom tenni a’ színé­szek régi ’s újabb időkbeni jutalmaztatása közt, a’ végből, hogy azt, az e’ tárgyban már mondottakhoz cse­kély toldalékul ragasztván, a’ mai köz lelkesüléssel pártolt színészet’ kedvelőinek e’ kicsinységgel áldozzam. Ki az óvilág’ történetibe csak valamennyire is tekintett, kétkedés nélkül fogja megvallani, hogy azon előkorban valamint a’ műveltség’ egyéb ágaira, úgy a’ színészet’ ügyére nézve is méltán első helyen áll­nak a görögök, ’s ezekhez legközelebb a’ rómaiak.Ki pe­dig különösen a’ görögök’ műtörténetével csak némi­leg ismerkedett is meg, abból is megítélheti, milly szentnek lárták az athenebéliek a’ színészetet, főkép a' szomorújátékokat, hogy ezeket az évnek csak né­hány jelesb ünnepein rendelék adatai, mellyek aztán illy színi előadások által változtak igazi népünnepek­ké. Vígjátékok egyébkor, következőleg sokkal gyak­rabban, jöttek színpadra. — Az athenebélieknek, já­tékszínbe menvén, czéljok vala, ott magukat nagy, rendkívüli és nemes tettek’ látása által hasonnemű érzelmekre hevíteni. Igazolja ezt Aristotelesnek a’ Tragoediáról adott definitiója; leginkább pedig min­denkit meggyőzhetnek erről egyes szomorujáték-da­­rabjaik. Náluk a’ játékszín nem csupán a’ mulatsá­got tárgyazta, hanem részét tévé vallásuknak, ré­szét moráljok ’s politikájoknak. Ez volt, úgy szól­ván , ama nagy tükör, mellyben nemzeti szellemük olly híven tűnt­ elé. Hány következmény függ ezzel egybe, mellyeket másunnan nem lehet megmagyaráz­ni ? — A’ görög színészi szabály szerint csak férfiak­nak vala szabad színpadra lépni, nőszemélyeknek tu­lajdonkép soha sem; — ő nem mint művész, hanem mint szerepének képviselője jelent­ meg a’ színen. A’ mű­vészség nála csak messzünnen ’s utótájban mutat­kozott. Ő — mint Schlegel mondja — csupán esz­köz vala, ’s minden érdeme csak azon pontosságban alapult, mellyel helyzetét betölté; nem pedig a’mes­terségnek önkénytes és vakító ragyogtatásában. E’ pontossággal szoros kapcsolatban állottak az álarczok, saruk ’s több eféle készületek, mellyek arra szolgál­tak, hogy általok a’ színész bizonyos, halandó­ fölötti tekintetet ’s alakot nyerjen, és az előadás mintegy képvalósuljon. Innen következtethetni azt is, hogy mi a hellenek hires színészeiről, kik a’ dráma’ ha­tását általjában s egyenesen a’ költőtül kölcsönözték volna , tulajdonként mit sem tudunk. A görögöknek nem voltak játékszin-czédulájik, mint nekünk .Egy alorczának kifüggesztett kéj­e eléggé jelente azon charaktert, mellyet a’ nézők várhattak. Kit is érdeklett volna tudni: ki légyen egy Apollo, Paliasz’ ’s a t. leplébe rejtezve ? E’ szerint nem is lehettek ott játékszini kritikusok, kik megmondha­­tók: a’ színész itt nem találta­ el a’ benne személyi­­zett hős’ szellemet; ott hűtelen, amott hibásan szól ’s a t. A’ hellenek a’ játszatandó darabnak saját belsejükre hatása végett gyakorlók a’ játékszint, nem pedig annak puszta láthatása okáért, mikép legyen t. i. e’ vagy ama’ charakter egészben fölfogva ’s rész­iedben kivive; azaz: ők nem mulatságul, hanem ma­gas és nemes érzelmek’ ébresztéséül jártának szín­házba. S úgy látszik, hogy színészeik egyetlen ’s legfőbb jutalmukat, mellyre egyedül valónak büszkék, abban helyezők, ha illyetén érzelmek’ fáklyáját a’ né­zők’ lelkében meggyujthaták. De mivel személyes je­gyeik ’s vonalmaik a’ nézők előtt mindig el voltak rejtve, neveik is ismeretlenek maradtak. — Ide le­hetne talán még azt is számlálni, hogy a’ görög szob­­rozat’ virágzásának időszakában, melly a’ Tragoedi­­ának tökélyre magasultával egybeesik, t. i. Phidiasz­­nak idejében, a’ hellen-művészek, jeles szomorujáté­­kok’ látásán lelkesülve, alkotók amaz isteni ideálokat, mellyeket mi 200 év múlva is bámulunk. És még sem tudjuk, valljon ki viselte képét e’ vagy amaz is­tennek vagy istennének a’ hajdani játékszínen. Ha­sonlóul az illyféle fönséges charakter-példázatoknak, mellyek mint régiség’ gyöngyei hozzánk eljutának, gyakran ismételt előadásai is csalhatlan jele annak, men­nyire kedvelők a’ görögök a’ drámai mutatványokat; mellyeknél ők még is mindig csak a’ példázott dol­got, nem pedig annak előadását tevék tekintetbe. Azon anekdota, mellyet Gellius, attikai éjszakájában megtartott egy ott megnevezett színészről, kinek sze­repében a’ természet a’ mesterségen diadalt nyert, vagy később időbe tartozik, vagy pedig valami rend­kívüli esemény’ következése lehet, melly nélkül e’ színészről mit sem tudnánk. Egészen más volt Thalia’ képe a romaiaknál. A’ görög tragoediát Romában csak egy erőtetett me­­legházi növénynek nézhetni, mellynek minden sar­­jadékán, minden bimbócskáján észre lehete venni, hogy az e’ rabszolga-könnyekkel öntözött ’s gladi-Mult vagy is 43dik sz.ámu Társalkodónkban a’ 169dik lapon, 2dik szeletben a körölfölteté 21 sorban e 1^1 en^s eg­­yettolv.­e­­­ni é ’­s é­g.—Továbbá a’ 171dik lapon

Next