Társalkodó, 1837. január-december (6. évfolyam, 1-104. szám)

1837-08-02 / 61. szám

74­2 szemközti jövő (egyik budweisi, másik linzi) gyors­kocsi , délben , az útnak fele részén ’s legmagasb niveauján összekerül, ’s e’ rendezvéns után, e­­béd’ végével, mindegyik a’ maga rendeltetése’ helyére indulván — az egyik Linzbe, a’ másik Bud­­weisba estére beérkezik. Budweis a’ csinosabb cseh városok’egyike. Mint egy hajdani vár’ diójából lett kis város, szinte dió-szeletekre oszlik, mellyek a’ föpiaczon egyesül­nek. E’ nagy, négyszegű tért v. piaczot régi sztil­­ben épült, szűk, egoistás házak — feszes gráná­tosak gyanánt — állják­ körül, mellyeknek ormairól régi sárkányfejű csurgók tátongó szájjal tekintget­­nek­ alá. Eredeties, régi középkori szint kölcsönöz e’ városnak főleg az, hogy az egész piaczot (’s a’ fő utczákat is) egymásba menő csarnokok (Hal­len, ház­ előtti boltozatok) futják­ körül, mellyek a’ városnak mintegy nap- ’s esernyőji lévén, a’ sok kalács-, gyümölcs- ’s egyéb élelem-árus ezek a­­latt hűsel, — estve pedig a’ közönség sétálgat fris levegő’ kedviért alattok. —• Budweisba, mint egykori bányavárosba, akármelly israélita csak 30 kr. személyvám-fizetés mellett mehet, de azért ott semmi esetre meg nem halhat. Az ezen vidé­­ki parasztok — tán az utas’ fülének már a’ vasút­hoz szoktatása miatt — nagy faczipéket hordoz­nak, — ’s a’ milly „pomák­“ lépdelnek magyar­földi bocskorosaink, olly lármát­ ütve mennek itt ezen szomszédink. A’ mennyire mostohának mutatkozik a’ ter­mészet itt élt a’ Prága és Budweis köztti útón, főkép a’tábori kerület’ hegyein, hol, kivált a’mil­ts­ini tetőn, örökké hideg szél fű, ’s még az eltörpült krumpli (burgonya) is mintegy dideregni látszik, annyival virul­óbb egyszerre az egész vidék itt Felső-auszriában , hol a’ természettel e­­gyütt az emberi arcz is nyíltabbra ’s vonza­­t­o­sb­r­a változott. Szikrényely. TÖREDÉKEK a’ N­AGY ZAJ­­UR CZKy’ (naRMOXT MAUSAl’) PA’ LAESTIXAI UTAZÁSÁBÓL 1834 ben. (Folytatás.) Másnap septembe­rekén korán reggel útnak indulánk, még azonnap a’ szent városhoz érkezen­­dők; szívem már eleve mélyen elfogódott; mert e’ város’ nevének csak puszta hangzata is ezer kü­lönféle gondolatot ébreszt —­; a’ tartomány egész 3 mérföldig Jeruzalem előtt a’legszorgalmasb mű­velés’jeleit mutatta. Fügefákkal’s szőlőtökkel be­ültetett szép kertek teszik e’ vidék’ gazdagságát; ’s a’ faluk, mellyeken át az út vezet, külsejük sze­rint nem csekély jóllétre mulatnak. A’ tartomány mindazáltal magában­ véve szegény ’s terméket­len , ’s a’ fentebbi következményt csupán a’ lako­sok’ kettőztetett szorgalma és iparkodása szüli. De csakhamar megváltozik a’ jelenet. Ha az ember Jeruzalemhez közelít, azt gondolja, hogy a’ halál’ rideg országába lép; mindenütt csak terméketlen­séget lát, és sehol legkisebb nyomát a’művelésnek. De a figyelmet ’s érdeket másnemű tárgyak fog­­lalják­ el. A’ fülben a’ legdicsőbb nevek hangoznak, ’s az ember itt inkább a’ múltban mint jelenben él. — Egy hegyen, nem messze az úttól, némi épü­letet pillanték­ meg; kérdezem vezetőmtől: mi é­­pű­let az? ’s ő röviden felesé: „Sámuel’ sírja“. —• egy másik helyen imígy szólt hozzám: ,,ezen kutat Jákob ásta.“ Én folyvást , ’s a’ nélkül hogy tudnám, a’ pátriárkák és pró­étákkal jövök érin­tésbe, — azon férfiakkal, kik’ neveit alakiak már akkor rebegték, midőn bölcsőnket elhagytuk, ’s kiktől annyi század által vagyunk elválasztva. A’ nyomor’ és pusztulás’ e’ színhelye eszembe juttató egyszersmind, hogy megátkozott földön állok, hol iszonyú vétség történt, mellyet már 18 század óta üldöz isten’ haragja; szóval, hogy ezen, az isten’ választott népének ajándékozott, igézet­ földe, melly egykor olly termékeny, áldásteljes, és gyü­mölcsdús volt, az átok’ földévé lett. Ha már Je­ruzalem’ szomszédsága is olly mély érzelmeket szül, mennyivel inkább fogódik még el szivünk, ha a’ várost magát pillantjuk­ meg! Minden emberi nyomor itt halomra látszik torlasztva lenni; tompa szomorúság fogja­ el az utas’ keblét; ő a’ sötét el­mélkedés és ábrándozásból, melly őt önkénytelen megszállja ’s rabbá teszi, ki nem szabadulhat; ő még most is isten’ kezét gondolja látni, a’ mint az e’ szerencsétlen városra nehézkedik, ’s népét kény­szeríti, hogy bóduljon végzésének, melly azt örökös halálvonaglásokban töltendő életre kárhoz­tatja ; ő szomorú sorsukban részesültnek gondolja magát, mert azon levegő, mellyet szí, nem lát­szik többé élet’ elemének lenni. E’ város egykor szép és hatalmas volt. Salamon’ művei; a’ befo­lyás, mellyel századára bírt; a’ kiterjesztett közle­kedés, mellyet ő a’legtávolabb népekkel nyitott, eléggé bizonyítják azt. Most az többé nem egyéb, mint sirhalom az elhagyott pusztában. Lakosai egy­kor dicső nép valónak ’s isten’ lehelete szétdulá azt; közel 1800 év óta elszéledvek a’ világon, ’s gazdagságuk’ daczára sem menekhetnek­ meg bi­zonyos megvettetéstől, melly természetükben lé­tezni, ’s emberi erőnél magasb hatalomtól eredni látszik. Miután azon falakat megtekintem, mellyeket annyi vér fecskendett­ be , — azon falakat, mellye­ket a’ keresztesek olly nemesen ’s nagylelküleg, majd ismét ol­y szilaj vadsággal támadtak­ meg ’s védelmeztek, a’ damaskusi kapun átmenők, ’s a’ szerteheverő omladványok ’s romhalmok közti a’ szentföld’ szerzetes-atyjai’ kath. zárdájához indul­tam. Ők engem sajátszerű evangéliumi szívesség­gel fogadtak; ’s én őket még azon rendkívüli sze­rencsétlenségek’ benyomása alatt lelőni, mikkel csak imént valának terhelve. Az utolsó lázadás, mellyet Ibrahim csak nagy bajai csilapíthatott­­le, a’ keresztyéneket a’ vele szülemlett rendetlen­ségek által nagyon veszélyezteté; ők e’ zárdába futottak, menedékhelyet keresendők; de midőn e’ zárda’ magányába vonultak, a’dögvészt is maguk­kal vivők, ’s ezen irtóztató ragályos nyavalya ször­nyű pusztításokat tőn. Negyven szerzetes közül 19et ragadott­ el. Két hónap előtt a’ betlehemi

Next