Társalkodó, 1838. január-december (7. évfolyam, 1-104. szám)

1838-08-04 / 62. szám

v­all­ás azt nem követi, — például a' csak tengelye kö­rül forgó köszörűkő , minden mozgása mellett is, előre nem halad. Úgy vannak szellemi mozgások, m­ellyek nem egyebek, mint csak keringések. — 5) A’ testi keringésnek lehet szellemi következése. Például a’ köszörülő ember a’ kő’ forgása által azon czélja felé halad, hogy a’ köszörülendő szerszámok élesüljenek. ’S igy a’ testi forgás itt a’ haladás’ eszköze, ’s e­ sze­rint a’ testi keringés szellemi haladásra vezethet. De nem így megfordítva! A’ szellemi keringés nem egyéb mint illusio , vagy is csalás vagy csalódás, vagy csa­­latás; ’s veszedelme az, hogy egyre megy a’ tespe­­déssel; ’s még ezenfölül lelki szédülést, kábulást okoz­ván, a’ szellemileg sokáig keringett ember sokáig al­kalmatlanná lesz az egyenes haladásra. De a’ szelle­mi haladást ez azért végképen megakasztani nem ké­pes. Ezen keringésekből észreveszik a’fiúk ’s az uno­kák , erdődeik’ kábulását, ’s ők élesült észszel veszik elejét a’hasonló csalódásoknak, ’s okulva az atyák’ ke-­­ringéséböl, ők kétszer nagyobb sebességgel fognak szellemileg haladni. — 6) Valamint a’ testi haladások­nál van visszasikl­ás, például a’ mesés Sisyphus’ kövéé, úgy vannak a’ szellemi világban is. A’ tudo­mányokban , mesterségekben ’s erkölcsiségben is igen szép előmenetelt tett ’s ezekben több utánok követke­zett keresztyén századok’ embereinél szellemileg mi­­veltebb görögök és egyéb keleti nemzetek, vissza­­siklottak a’ barbarismus’ vastag aljasságába, olly for­mán, mint láthatni ma is több vállalkozó magyar sisy­­phusokat, kiknek egyes vállalataik akkor siklanak­ el, midőn a’ czélt jól megközelítették. 2 7) Valamint van úgy tetsző testi haladás: úgy van szellemi is. Bo­rongó felhős idővel a’ hold bukdosái, bujkálni látszik a’ felhő’ rongyai közt; ’s a’ felhők állani tetszenek a’ szemnek, holott tudja a’ természetismerő, hogy ezek megfordítva vannak. Szellemileg is sokszor egy vagy más tárgy haladni látszik; ’s némellyek tán hajlók el­hitetni bennünket, hogy ez valóságos szellemi haladás; holott ez tán lelki tespedés vagy keringés , vagy épen visszás haladás ahoz mérve, minőre a’ szellemi művelt­séget szerető embernek szüksége van. 2 8) Van a’ testi mozgások közt visszás haladás is. Dévan a’ szellemiben is. Egy sebesen haladó kocsiban ülő be­­kötött­ szemű ember azt képzeli, hogy a’haladás egye­nesen történik, holott visszafelé , vagy visszásan kép­zeli,, holott egyenesen halad az, így a’ szellemi élet­ben is, a’tudatlanság’ vastag kötelékivel, vagy értel­metlenség’ hályogával fedett szeműek jajveszékelnek , hogy visszásan haladunk , holott előre megyünk; ’s vi­szont mások örvendnek , hogy előre haladva maholnap partot érünk, holott attól az észre nem vett visszás haladással mindinkább eltávozunk. 2 9) A’ testi ha­ladás néha egészen megakad. Iszonyú sár nehe­zíti, embermagasságnyi sivatagok zárják­ el az útat a’ haladni akaró útas elől. A’ szellemi haladásban is dü­höngnek sokszor a’ szellemi Aeol és Neptun’ viharai, mellyeket sem tutajokkal, sem hókotróval, sem a’ sár­­fertőt gázló igavonók’ erővesztegetésivel nem győz­­hetni-se. Hanem eljő az idő, a’ korszellem , mint a’ ta­vaszi nap, habár néha hónapokat, éveket késve is, melly Aeolus és Boreas’ daczára lelohasztja a’ hógáto­­gat, elfolyatja 's gőzölteti a’ tátongó örvények’ hul­­lámit, ’s fölszikkasztja az ingoványos söppedéket, ’s járhatóvá teszi a’ haladás’ ösvényét. 10­ A’ testi ha­ladás néha igen lassú, de a' szellemi is. Száza­dok , ezredek óta mosogatja a’ Duna' hulláma az orso­vai sziklákat gerinczes medrében, — mert hiszen — gutta cavat lapidem. De ezen haladást, a’ szirtek’ ko­pását, aligha egy kissé nagyon is mértékletes haladás­nak nem tarthatni. Századok, ezredek óta mosogatja az erkölcsi philosophia, ’s bölcs törvényei,­­s majd később a’ keresztyén vallás’ tiszta vize is az em­beri nemzet’ sziklánál keményebb egoismusát, melly­­ben annyi, az erkölcs felé haladó ember hajót tört , ’s csak valljuk­ meg, nem ezrenkint tornyodznak­­­ föl annyi idők múlva is az erkölcsök’ utján hala­dó ember előtt az önzés­ kártékony sziklái, melly­­be a keresztyénséggel sokat haladt emberi nemzet ma is szélüt­re fenakad? Miért? mert erkölcsi művelő­désünk aligha olly nagyon mértékletesen nem halad , mint az orsovai sziklák’ viz­ általi koptatása. II) Né­mellyek a’ természeti lassú haladást nem nézhetik, midőn másoknak jól esik a’ tespedést nézni, 's neve­tik azokat, kik a testi haladást siettetik, így nem fér össze némelly ember lelkével a’ szellemi tespedés. Az illy bő keblű, erős karokkal küzd a’ hanyag tespedés ellen — csupa tiszta gyönyörűségből, midőn mások a’ tespedést könnyen nézve, még azokat, kik a’ szellemi haladásért munkálkodnak, nagy megelégüléssel kine­vetik. — 12) A’ testi haladás néha egyformátlan. Most lassú , mint a’ hernyómászás , majd egészen pi­henni látszik , mint a’ púpák. De majd szárnyra kelnek a’ zsibbasztó kérgüket levetkezett rovarok, és szaba­don röpkedve virágokrúl virágokra, éldelik azoknak édes nedveit. A’ szellemi haladás is lassú eleinte, ’s a’ lélek’ tápláléka ekkor éretlen vastag testies anyag. Majd némelly zsibbasztó leplek egészen is befátyoloz­zák az értelem géniuszát. De eljő az idő, midőn a’pi­henés által megerősült, újra termett lélek szárnyakat fűzve magának, szabadon lebeg a’ szellemi ország’ vi­rágai közt, ’s éldeli azok’ mennyei balzamit. — 13) A' testi haladás lehet igen sebes. Az égi testek ezer mérföldeket futnak­ el egy óra alatt; a’ repülő, a’ futós állatok iszonyú gyorsasággal haladnak, mig a’lajhár ’s a’mászó férgek alig alig mozdúlnak. Szinte így egyik ’a másik nemzet’ szellemi haladása egyik másik tárgyban hamar történik , midőn másik, tán egy némelly tárgyban teknősbékai sebességgel halad. — 14) A’ testi sebes haladás, különös, más emberekétől külön vált érdekeknél fogva, némelly embereknek nincs ínyük szerint. Tudjuk, a’ gőzönyökre mint sebes haladás eszközeire mi átkot mondanak a’ kocsmárosok, ’s néha azok is, kiknek a’ kocsmárosok fizetnek. Hogy örül szivéből a’fogadós, ha látja, hogy az útas a’nagy sárban tovább nem mehetvén hozzá betér; ha látja , hogy a’ mellette elvágtató útas’ tengelye törik, ’s a’ t. Némelly embernek a’ sebes haladásban szeme káprá­­zik , feje kábul, gyomra émelyeg, tüdeje rázódik , 's a’ t., mert az­elyeknek szemök, fejek, gyomrok, tüdejök hibás, beteg. Szinte igy az emberi megoszlott érdekek között nem minden szereti a'szellemi haladást is, ’s a’ t. ’s a’t. — 15.) A’ természettől lomha emberek­nek testi haladásuk is lomha, midőn egy tüzes vérű ’s eleven idegű emberé sebes. Szellemi lomha­ság is van szinte némellyekben. Nekik egy lépés a’ szellemi világban egész életükre elég; ’s a­ mi ezen túl van, az nekik ártalmas nyaktörő ugrás! 16.) Átalában az ifjú emberek sebesebb mozdúlatúak, és szembetűnőbb testi haladást szeretnek, mint az öre­gek : de azért vannak gyors, vagy is tüzes öregek, ’s vén vagy is léha ifjak. Szinte így a’ szellemi világ­ban is vannak, kik szellemileg tohonya (tunya) fel­

Next