Társalkodó, 1838. január-december (7. évfolyam, 1-104. szám)

1838-09-19 / 75. szám

vétlenséget becstelenséggel büntető , Athénében minden polgárnak törvényesen felekezőnek kellett lennie, hogy a’ jó ügy a­ jobb polgárok’ sebes egyesülete által an­nál bizonyosabban diadalmaskodhassék. Lényegileg te­hát e’ tekintetben az athenaeistákkal egyet értek ugyan, de szóra nem ; ámbár megengedem , hogy a’ nyelvszo­kás e’ pontban egy kissé ingatag. A’ pártot továbbá a’ felekezettől az eszközök is megkülönböztetik. Ha a’ felekezet az igazságot követi, azt mással mint igazi okokkal nem is támogathatja’s nem védheti; a’ párt ellenben csupán önérdekeit tartván szemben, igaz okokkal nem harczolhat, hanem csak álokokkal, so­phis­mákkal, ’s hogy ezek azon­nal szembe ne tűnjenek, minden tacticája oda megyen, hogy a’ fogalmakat összezavarhassa ’s az által az igazságot elhomályosítsa, sőt a’ hol ez nem sikerül, vagy azzal czélt nem ér, ráfo­­gásoktól, koholmányoktól ’s rágalmak­tól sem i­rt­ó­z­i­k. Ezt az igazság’ minden küzdései kimutatták. Midőn a’ római birodalomban a’ terjedő ke­resztyén hit ellen tűz és vas sikeretlennek találtatott, ’s a’ visszavonult első keresztyének titkos összejöve­telekben csak annál buzgóbban imádák a’ menny’ és föld’ mindenható urát, a’hatalmaskodók koholmányok­hoz folyamodónak, ’s azt híresztelék, hogy azon titkos helyeken testileg vegyülnek össze ’s emberhússal él­nek. Rosz ügynek eszmék’ országában nincs egyéb fegyvere. Alkalmazzuk most ezen elméletet a’ folyóirataik­ban harczoló felekre; de hogy kihallgatás nélkül sen­kit el ne ítéljünk, lépjenek a’ vádlók egyenként előre, és szóljanak ügyökben. Mi panasza van a’ Hírnök­ és ►Szionnaka’ Jelenkor, Társalkodó ’s a’ Vasárnapi új­ság ellen? Politicai nézeteik különbözők. Ez minden kü­lön felekezethez tartozó hírlap­ álláspontja. Erről itt nincs mit szólanunk. Annál csodálatosabbak a’ he­tiszemle’ írójának illy általányos állításai, mint p. o., hogy ,,a’ Jelenkorról keveset tart,“ ’s „ a’ Hír­nök nála nyelvre s tartalomra nézve jobb. “ Nevet­séges kifakadások! A’ Hírnök’ dolga-é ezt meg­ítélni , vagy a’ közönségé ? Ha a’ közönség mondaná ezt, a’ Hírnök öndicséretére nem szorult volna, ’s így mivel arra szorult, ez kétségtelen bizonysága annak, hogy a' közönség ezt nem mondja. De hagyjuk e’ bal­gaságot ’s kérdezzük tovább: mi baja a’ Hírnöknek a’ Rajzolatoknak és a’ Természetnek az athenaeistákkal? Tömérdek sok és sokféle; velejében pedig a’ dolgot azon panaszra vonhatni össze , mellyet a’ Hírnök’ 65 számi szemléje nyilványít. Az athenaeisták — Bajza, ►Schedel, Vörösmarty — a’ Kritikai Lapokban felállítván egy méltatlan ctiiliai intézetet, általa’s a’ legújabban helyére lépett Figyelmezőben, illetlenül ’s kíméletlenül legázolják, lemocskolják, ledorongozzák, lesatyrizál­­ják’s lepasquillizálják az írókat,a zsarnoki hatalmat gyakorolván literaturánkban, melly ellen Orosz József, Csató Pál, Munkácsy, Kunoss , Stancsics, Franken­­burg és Hazucha fellázadnak, ez igazságtalan állapot­nak véget vetni szándékozván. Méltó panaszok ’s vádak, ha— igazak; de váj­jon nem fogalom-zav­arás ’s ráfogások-é ezek ? Olvas­­suk­ meg figyelmetesen e’ tekintetben az athenaeisták’ vádirataikat, kivált a’ Figyelmező 38­. számában, ’s meg fogunk győződni, hogy nincs máskép. Általán fogva már magában képtelenség állítani, hogy valaki zsarnokságot olly nyilványos pályán, mint a’literaturáé , gyakorolhasson. Az írónak munkája min­den ember’ belátásának ki lévén zárva , méltánylását egyedül belbecse határozhatja, ’s ez annál bizonyosabb, mivel a’ literatura’jelesebb szüleményei nemcsak koruk hanem a’ maradék ítéletének is kitétetnek, ’s így a' csalatkozás minden korra nézve lehetetlen. Helyesen mondja azért Szemere Pál valahol Musarionjában : min­den író önmaga határozza­ meg becsét, ’s ez az, mi a’ literatúrai pályát olly vonzóvá teszi: tudjuk, hogy itt külső viszonyok nem hatalmaskodhatnak, nem­ pénz, nem származás, nem rang; hogy olly vesztegethetetlen bíró előtt, mint a’ közönség, minden időre nézve,csak ön tehetség ’s tudomány érdemesíthet, ’s a’ ki ezzel bir, érzi felsőbbségét a’ criticával szemközt is; mert senki sem tiltja, hogy a’ személyében megsértett igazságot a’ legrészrehajlatlanabb itélőszék előtt ne igazolja. Lessing feltüntekor Klotz kezeié a’ né­met critical kegyúriasan, gyűlölte Lessing’ függetlensé­gét, ’s mivel őt pártjához át nem vonhatá, lealacso­­nyításán törekedett. ’­ érte-e czélját? Lessing’ egyet­len egy philippicája megsemiské a’ nyomorúltat örök­re! G­ö­t­h­er első munkáját sem méltatta Wieland Merkúrjában érdeme szerint. Veszített-e ez által? Egy aristophani szellemben oda vetett bohózat (Götter-N­el­­den und Wieland) gyökeresen eszére h­ozá Wielandot. Sőt a’ literatura’ pályáján még felsőbb lángész sem semmisítheti­ meg a’ valódi érdemet; ezt Schiller’ toll Hábor­újából t Bürgerrel láthatjuk , melly a közön­ségtől Bürger’ javára döntetett­ el, mivel Schiller ma­gas idealitásában elfogulva, Bürger inkább realisticai ’s népszerű múzsáját nem itélheté­ meg méltóan. Részemről mind ezen, a’ Kritikai Lapok ’« Figyel­mező elleni, zajgásokban nem látok egyebet, mint olly mozgalmakat , millyek a’ critica ellen minden literatu­­rában észrevehetők. A’ legsilányabb iró is eleinte jó írónak tartja magát — mert a’ kezdő lelkében a’ bírá­ló mérték még nem találtatik — s munkáját közre nem bocsátaná, ha méltatást ’s hírnevet érte arathat­ni nem reméllne. Azonban jön a’ criticus , kinek tiszt­je a’ tiszta búzát a’ konkolytól elkülönteni, hogy a maradandó becsű a’ jelen’s jövő kor­ művelődé­si használatára kijeleltessék, ’s rá mondja munkájára: rósz! konkoly! a’ mint az is. A’ bíráló nem hibázott, igazságos, de tekintsük a’megbíráltad Felsikoltsz, ég­nek földnek panaszolja a rajta elkövetett méltatlansá­got, ajkai végre szitkokra nyílnak. Ilyen az ember’s ez minden literaturában így van. Ha illyesmit meg akarnánk előzni, minden criticával fel kellene hagy­nunk. De critica nélkül egy keresztyén nemzet’ lítera­­turája sem fejlődött még ki, ’s azt a’ miénk sem nél­külözheti. Ezen konkolys zajra tehát nálunk, mint mindenütt, csak akkor lehetne figyelmeznünk, ha cri­­ticánk idő és szükség előtt állítatott vol­na­ fel, ’s nem a’ konkolyt, hanem a tiszta bú­zát rostálná­ ki, mint azt a’ vádlók igen is ál­lítják, s mit, mellékesen legyen mondva, a konkoly minden időben ’s mindenütt állított. Vessünk, ezt felvi­­lágítólag, egy mélyebb pillanatot korunk előtti litera­­t­urálikra. A’ literatura' első felcsirázásakor nem létezhet még critica, mert nincs bírálat alá veendő munka, 's mik léteznek, ha máskép silányak is, nem lehetnek min­den relativ érdem nélkül, mivel a’ hol még semmi sincs, bármi kevés is valami. Gondoljuk magunkat csak kez­dő íróink’ helyzetébe, grammatikánk még nem volt meghatározva , literatúrai nyelvünk’ alapjai meg nem vetve; nyelvet, tudományos ’s művészi formákat (leg-

Next