Társalkodó, 1838. január-december (7. évfolyam, 1-104. szám)

1838-08-04 / 62. szám

A 3. szám Pest, augustus’­­ 1838. Költeményed. SEBHEDT VADÁSZ. Vad-ü­téssel fu­k­lerizni Létem’ komor éjjelét — fegyvert-foltva szertejártam A’ rét’ hínár-tengerét. Ám búgondom százfejü vad Hydrakínt ujúla­ meg, S vesztve utamat, körülszött A’ hiináros tömkeleg. S Lyánka­­ ekkor h­ogy először Megvillant a bús szemem , Boldogító , édes érzet Villant­ által lelkemen. A’ gondok’ dúló viharja­­m ! egyszerre szétoszott, ’S keblemben a’ fájdalomnak ’S minden búnak vége volt. Angyalkint felém lebegve Szólok’ vidám halmiról, Udvet-osztó szent marasztok Mosolygónak aj kidről; Mint neoli-hárfa zengtek Szavad’ ezüst h­angjai , ’S mint hajnalpirúlat égtek Arczod’ bíbor lángjai. Már azóta nem vadászkint , De mint vérző sebhedt őz , Bolygok szerte a’ világon —­’S a’ gond rajtam újra győz. Létfonyasztó fájdalom 's bú Gyötrik újra telkemet , Míg a­ sir’ jótékony öble Béfogad majd engemet__ Lyanka ! szánjad mély keservim’,— Szánjad keblem’ kínjait, ’S erte is égő hív szivemnek Oltsd egy csókkal lángjait! M. J. AZ ŐSZ Az évek’ zord viharjai Zúgtak fejem fölött; Éltem’ h­ajója annyiszor Szirtekbe ütközött. A’ telt erekben csörgedő Folyam jéggé fagyott , ’S a’ sors jutalmul énnekem Ősz-fürtöket hagyott. A’ hon’ véres küzdelmiben Elfáradott karom , Hazámért éltem, — győztem is . Megnyitlatik sirom. Tekintsd az Aetna’ ősz fejét ! Hótok­atok fedik, Míg benn a’ láva’ habjai Szünetlen égetik. Hófürtűik lengnek a’ fejen , Korom már sírba űz, ’S szivemben szép hazám iránt Lobogva ég a' tűz. Sujántzky. A’ haladásról. A’ haladás tágabb értelemben nem egyéb, mint helybéli mozdulás. E’ szerint lehet előre- és hátra-haladás is, és ezeknek közép foka a’nya­g­­vás, inkább veszteglés, vagy tespedés. De szorosabb, és philosophiai értelemben a’ haladáson ért­jük „azon ideal felé való közelgetést, melly vagy a’ természet’ rendében az istenségtől, vagy emberek által kitűzve van.“ E’ szerint a’ haladás eszköze a’ czélraju­­tásnak, ’s ezen tekintetben a’ haladással sem tespe­dés, sem kivált visszasiklás nem fér­ össze. Halad tehát minden — és úgy is kell lenni, a’ természet’ rendében , azon czél felé , mellyet a’ vég nélküli Mindenható kitűzött. A’ naprendszer’ testei mo­­zognak és haladnak útjokon, — tél, tavasz, ’s a’ t. jönek, mennek, haladnak, —a’ növények nőnek, gyü­mölcseik érnek, szaporodnak; a’ foly­ók folynak, — a’ nemzetek szaporodnak, mivelődnek, erkölcseik időn­­kint simulnak, tudományos ismereteik gyarapodnak; egyesek’ erkölcsei szelídülnek ’s a’ t. Ezen, ’s az illy sokféle haladás hát kétféle lehet, szellemi és testi, mellyek egymással többször olly viszonyban vannak, hogy a’testi haladás elősegíti a’ szellemit, vagy is az ennek, mint felségesebbnek, eszköze. A’szellemi haladás’ czélja a’ tökéletesség , és így szellemi haladás a tökéletesbülés, például az erkölcsökben , tudományokban, művészetben, ’s a’ t. A’ testi haladás’ czélja azon bizonyos pont, mellyet magának a’ haladó, elérés végett, kitűzött, vagy melly a’ mozgásba tétetett vagy jött eszköznek elérés-tár­gyúl szolgál, például a’ menő ember azon helyhez , ho­va szándékozik, menés (haladás) által közeledik, — a’ gördülő kerék, az égi testek kerengéseik ’s forgá­saik által haladnak, ’s haladásaik által teljesítik azon czélt, mellyet amannak elibe ember, ezeknek ebbe a’ Mindenható szabott. Ezen kétféle haladás, úgymint testi és szel­lemi, közt én bizonyos analógiát látok, mellyel itt a’ haladást ismertetni ’s világosítni talán azért nem lesz érdektelen , mivel a’ haladásról most annyit beszélnek, ’s arról olly különböző fogalommal és értelemmel van­nak , hogy egyik ember azt úgy nézi, mint jótékony hatást, ’s a’másik irtózik tőle, mint dögmirigytöl. Én e’ következőkben gondolnám határosulni a’ kétféle hala­dás­ közti hasonlatot: 1) Ha némelly testi mozgások megszűnnének, egyenes romlás és halál következnék abból. Példáúl, ha az égi testek’ forgása és keringése megakadna , az egész világ’ alkotmánya összedőlne ; ha a’ folyók’ folyvásti haladását jég- é s hótömegek zárják­­el, mindent dúlva áraszt~el a’ Viz, — az álló tó meg­­küzködik , a’fák’ nedvei, az élőállatok’vére ha elakad, megszűnik az élet, — az állat mozgás nélkül megbe­tegszik, elhal, így szellemi haladás nélkül levetkezi az ember az emberi tulajdont és méltóságot, ’s okta­lan állattá alacsonyát. — 2) Némelly testi haladáso­kat — mellyeket tudniillik emberek kormányoznak, meggátolhatni, másokat, mellyek az istenség’ folyvásti gondviselése alá tartoznak , minő az égi testek forgása, időjárás 's a’ t., haladásukban ember nem gátolhatja­­meg. Az emberi nemzetnek is szellemi haladása isten’ czélja és bölcs kormánya. Mint a’ világosságot egy két függönynyel egy kis helytől elzárhatni, a’nap’ jólte­­vő melegét egy kis jégveremből kiszoríthatni ugyan, de a’ napot elfogni, hogy fél földgömböt ne világosít­son, ’s föld’szik­én ne melegítsen, az emberi erőn kí­vül fekszik, így a’ szellemi haladást, ’s az ez által áradó világosság’ sugárit egy kis helytől ideig óráig visszatarthatni, de az egész szellemi haladást, vilá­­gosodást az egész nemzettől vagy emberi nemtől el­fogni — igen sok lelki függöny , lelki jégverem kiván­­tatnék! — 3) Valamint a’ természetben vannak néha úgy tetsző veszteglések , sőt visszasiklások, mint a’ növények’ téli állapotja , a’ magvak’megtejesedése , ’s a’ t.. úgy vannak illyek a’szellemi világban is. Néha egy kis korra az idők’ vihara keményen hat, ott szel­lemi gémberülést okoz, miből a’ tapasztalatlan ember halált képzel, holott az csak erőpihentetés, erő­gyűjtés , melly a’ korszellem’jótékony derülésével azon­nal fakadásnak indúl, annak idejében szellemi gyümöl­csöt tennende a’ szellemileg éhező emberi nemzetnek. — Némelly testi mozgás úgy történik, hoffy testi ha-

Next